Full version: Mahoniabär
Maj-Elén
Hej alla trädgårdsvänner, är det någon som vet om Mahoniabär är giftiga? Har några Mahonior i trädgården och de har nu blåbärslika bär som ett barn nog skulle tycka ser goda ut. Vill helst inte ta bort dem eftersom de är dekorativa men jag skulle aldrig riskera att något barn skulle bli sjuk av dem. Jag har sökt i mina trädgårdsböcker men informationen om bären är obefintlig. help.gif

GunnellF
Har aldrig hört talas om att Mahoniabär är giftiga... Det jag kan hitta är att man kan göra sylt av dem så det är nog ingen fara om barna äter dem.
flower
Bären hos mahonian är ofarliga.. du kan läsa mer HÄR
Huggorm
Enligt wikipedia åt tydligen indianerna dom, men blandade med sötare bär. Det går också att göra vin, men det krävs mycket socker. Därför kan man väll förmoda att dom inte är speciellt goda att äta direkt från busken, dock helt ofarliga

CITAT
The small purplish-black fruits, which are quite tart and contain large seeds, are included in smaller quantities in the traditional diets of Pacific Northwest aboriginal peoples, mixed with Salal or another sweeter fruit. Today they are sometimes used to make jelly, alone or mixed with salal. [1]Oregon grape juice can be fermented to make wine, similar to European barberry wine folk traditions, although it requires an unusually high amount of sugar.
Maj-Elén
Tack alla som har svarat nu behöver jag inte oroa mig mer. Mitt ettåriga barnbarn ville gärna plocka dem men hon är så liten så det är alltid någon vuxen som har ögonen på henne men nu behöver vi inte överreagera om hon skulle få tag på ett bär.
Hannele
CITAT (Maj-Elén @ 28-07-2009, 19:13) *
Tack alla som har svarat nu behöver jag inte oroa mig mer. Mitt ettåriga barnbarn ville gärna plocka dem men hon är så liten så det är alltid någon vuxen som har ögonen på henne men nu behöver vi inte överreagera om hon skulle få tag på ett bär.

Du behöver inte vara orolig, ett-åringen hinner inte få i sej för mycket ens av några giftiga bär, de smakar illa, oron är överdrivet. (Vakta din tändvätskeflaska i stället, över 400 barn åker till sjukhuset varje sommar för att de fått i sej tändvätska). De är inte växterna som är farliga i våra trädgårdar.
/mormor

P.S.
Gör sylt, saft eller marmelad med ditt barnbarn av mahoniabären.
Låna Inger Ingmansons fina bok "Kan man äta sånt?" på bilblioteket, innehåller recept och tips på de flesta av våra bär. Exempelvis är berberis-bär goda i köttgryta, en persisk rätt. Späda stjälkar av rallarros kan ätas som sparris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon