Full version: Potatisskörd pågår
annelito
När vi skördar potatis här i dagarna så blir det ju så klart tomrum efter skörden. Kan man sätta något där nu? Grönsak eller blomma, som hinner komma upp innan frosten? Så man "slipper ogräs" som bara samlas mer och mer där om man inte håller efter.
KURT
Många kålsorter tål lägre temperaturer, kålrabbi och rädisa växer fort. Även många sorters sallad växer ju fort.
katah
Jag sår massa asiatiska bladgrönsaker och kålväxter nu ,alltid där det finns någon lucka ledigt!
rädisa och dajkon fungerar också.
annelito
Asiatiska bladgrönsaker, låter ju spännande. Har jag inte testat ännu, några speciella sorter att rekommendera? Finns dessa frön i "vanliga butiker" där man hittar fröpåsar eller är det nätbutiker (som t ex Runåbergs fröer) som gäller?

Och rädisor kan man ju köra en omgång till ja, dom är ju goda i sallader, ger lite mer sting i blandningen.
Vikulla
Hejsan!

Står i samma situation som dig! Jag har köpt frö (Weibulls) till Honungsört (Phacelia tanacetifolia) som skall vara till jordförbättringen. Kan sås tom sep och myllas ner 3 veckor efter blomningen, eller till våren...
Anne på Vikulla
EKLO
Jag sår ruccola och spenat, persilja kan gå om man har tur. Alla sallater går nog fint.
annelito
CITAT (Vikulla @ 30-07-2009, 18:34) *
Hejsan!

Står i samma situation som dig! Jag har köpt frö (Weibulls) till Honungsört (Phacelia tanacetifolia) som skall vara till jordförbättringen. Kan sås tom sep och myllas ner 3 veckor efter blomningen, eller till våren...
Anne på Vikulla

Honungsört? Vad är det? Bladväxt eller kryddväxt? Vad använder du det till? Super att man kan så t o m september! Fler såna frön till folket! smile.gif
Vilka fler frön kan sås fram till hösten? De flesta verkar ju gro i början på året än på senare halvan...

CITAT (EKLO @ 30-07-2009, 19:01) *
Jag sår ruccola och spenat, persilja kan gå om man har tur. Alla sallater går nog fint.

Rucolafröna, sår du dom direkt där de ska växa? Eller först in i kyl för att de ska gro? Spenat? Det kan man så nu och det hinner komma upp? Det ska jag prova!
EKLO
Det är rätt kallt (15 gr) och regnigt på västkusten där jag odlar, och nu när nätterna är mörka igen funkar det bra att så direkt i landet för ruccolan och sallater, som tidigare i somras vägrar komma upp just för att det var för varmt och nätterna för ljusa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon