rödluvan
En nyköpt tomt, ca 300 kvm, är helt uppgrävd för att anlägga ny trädgård. Ett av problemen är att hela tomten sluttar, och högst upp är det sandjord och stora träd strax utanför tomten. Vatten rinner rakt genom och tidigare häck såg eländigt uttorkad ut. Nu har vi grävt ett halvmeter djupt dike som vi ska fylla och plantera mispelhäck i.
Under grävningen såg vi att jordmånen varierar mycket, och tomten består nu av olika högar med mullrik jord, lerjord, sandjord, samt stenigare lerjord.
Ett större stall i närheten förser oss med så mycket brunnen hästgödsel vi behöver. Jag vill använda det material vi redan har tillgång till, och undrar hur ska vi fylla dikena för att få vattnet att hållas kvar lite längre och även förbättra jordkvaliten näringsmässigt så mispeln trivs och kan konkurrera med trädrötterna som säkert kryper tillbaka?
Jag gissar på lerjord längst ner, sen hästgödsel i massor, och kanske mulljord högst upp? Eller tänker jag fel?
tomba
Hej grattis till att ha blivit med trädgård 000.gif
om ni redan grävt ur ett planteringsdike skulle jag rekommendera rotduk - finns i välsorterade byggvaruhandlar - då slipper ni direkt inblandning av trädrötterna. vad gäller jordskikt på så begränsad yta kan det vara svårt att påverka särskilt mycket men en "vall" av lerjord på yttre (nedre) sidan av rotduken kan ju inte skada sweatingbullets.gif i övrigt gäller det överlag att blanda jorden ganska lika över hela växtytan för att ge lika förhållanden åt alla plantor. Skulle troligen (utan att ha sett tomten) själv lägga ett 40-60mm dräneringsrör en liten bit under jordytan för att kunna bevattna vid behov (växter är ju defakto inte billiga) och försöka förhindra avdunstningen med marktäckning av ngt slag - bygg upp ett lager av tex VÄLBRUNNEN sick.gif giggle.gif hästgödsel, gräsklipp, växtdelar eller vad du har tillgång till, från våren. lägg på mindre eller inget alls mot hösten för att befrämja invintringen. Akta lite med alltför mycket hästgödsel nu då plantorna ska rota sej, g.gif lagom är bäst yes.gif
lycka till.
officinalis
Rota runt i detta sökresultat
tomba
Hej officinalis
de var mycket intressant info där, lite samma princip som jag tänkte med vallen av lerjorden, den principen funkar dock bara om det finns ett tätare bärlager under matjorden. I sand och grusåsar blir effekten troligen inte så stor men kapillärkraften kan säkert hålla emot endel. Nu bör ju tomten ifråga vara lämpad för detta "regntröskningssystem" giggle.gif lycka till. vi ser fram emot en digital bilddagbok på projektet thanks.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon