Full version: Orkidénäring
bandin
Måste man ha speciell orkidénäring eller går det bra med vanlig krukväxtnäring? Finns det något naturligt man kan ge dem?

Jessica
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns orkidégödning som har rätt sammansättning för orkidéer men jag ger mina några svaga doser guldvatten (vatten + urin) några ggr om året (+ det händer att de får några svaga doser nässelvatten när de är ute om sommaren) och det verkar de må bra av. Troligtvis kan man även använda vanlig blomsternäring som är lite extra utspätt orkideer brukar inte gilla att få för stark näring.
Alpiner i Halmstad
Vi har odlat tropiska orkidéer under mer än 15 år och vi har aldrig köpt någon specialgödning för orkidéer.
Däremot göder vi på olika sätt under året.
Under våren och försommarens tillväxtperiod får plantorna en svag tillsats ca. 1/4 av normal dos.
Under hög- och eftersommaren väljer vi gödning med hög P, K, - halt.
Under denna tid kan man ev. använda orkide-gödning.

Blommor från vårt uterum kan Du hitta i vårt orkidealbum.

M.v.h. Bernt
Kajsa
Vi har akvarier och när jag gör rent sparar jag det vattnet.
Vattnar mina orkidéer med det, och dom har aldrig fått någon näring
från flaska. Dom blommar gärna och ofta.
(Men alla har ju inte akvarier)
Alpiner i Halmstad
Kajsa!
Kan Du lära fiskarna att äta Phaleanopsisblommor har Du ordnat ett perfekt kretslopp.
Det är alltid mycket roligare att använda det man har.
Resultatet visar växterna i Era album.
M.v.h. Bernt
Kajsa
Tackar, snart ska jag väl våga köpa andra orkideér än bara
Phalaenopsis, men man får börja med de lättaste. rolleyes.gif
Boel z4
Bernt! Kan du inte berätt lite om orkideerna i uterummet. Vad har du för sorter och vilken temperatur håller du på vintern?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon