millan71
28-07-2009, 11:59
Jag har fått en "Clusia Princess", är det nån som vet nått om en sån? Skulle vilja veta hur den ska skötas och även vart den kommer ifrån.
Gunthwaite
05-08-2009, 00:20
Jeg henger meg på her... Har dragit med meg en Clusia Princess helt ifrån Trondheim til nærmare polarcirkelen og er mildt (?) extatisk over denne vakre planten.
Og nå trenger jag verkligen goda råd om hur den gillar at ha det for at må bra
Finarfin
05-08-2009, 16:50
Jag skaffade en sommaren 08. Den verkar lättskött. Hittills har den inte beklagat sig en enda gång. Jag vattnar den när den blir torr. I våras planterade jag om den. Den står i ett västerfönster. Den har växt en del nu under sommaren men fram tills dess stod den som förstenad.
Alexander-VG-zon3
05-08-2009, 17:03
Clusia rosea - autografträd, narrfikus kallas den på svenska. det du har är en namnsort som heter Clusia rosea 'Princess'
tycker dom är lättskötta trivs i ett soligt och varmt läge. gärna lite svalare vintertid ner till +15c och extra ljus är ett plus men inget nödvändigt. normal dos näring från april-maj till aug-sept. är det väldigt varmt och soligt så håll den lätt fuktig annars låter man den torka ut lite innan man vattnar igen så den inte ruttnar. undervintern lite mindre vatten. min har aldrig fått ohyra.
millan71
05-08-2009, 17:27
Har ni fått den att blomma? Jag googlade lite och såg att den kan blomma med väldigt fina vita blommor.
Alexander-VG-zon3
05-08-2009, 17:41
inga blommor min lever inte längre så jag vet inte om min hade utvecklat, men när jag hade den så tyckte jag den var tålig och lätt.
men visst kan dom nog även blomma här.
Jag har en Clusia Princess som slokar väldigt, vad ska jag göra för att den ska bli så fin och pigg som den var när jag köpte den för ett halvår sedan??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.