Aurojra
Har gjort en rabatt, underlag är makadam och sprängsten. Denna ska nu fyllas med jord. Vi kommer att köpa planteringsjord, troligen från lysegarden.se. Står att den heter L 450. Ska vara analyserad och "godkänd" (men det säger inte mig så mycket...)
Behöver jag tillföra något mer vid planteringen? Ska jag ge extra näring eller annat?
Det beror säkert på vilka växter jag ska plantera men lite generellt. Ska inte ha "surjordsväxter". Har titta lite på kornell, benved bla. En klematis ska med också.
Är helt ny på trädgård så alla små saker (som säkert är självklara för alla andra...) uppskattas. smile.gif
Anna-Karin Lundberg
Ett litet tips bara - innan du fyller på med jord - se till att "bottna" med något som får jorden att stanna kvar i rabatten. Är det sprängsten och makadam är risken att jorden (och vattnet) försvinner ned i underjorden...
Mina föräldrar har hus byggt på sprängsten och smart nog bottnade de rabatterna längs husväggarna med lera (botten och "väggar") så jorden stannar kvar trots bevattning, regn och snösmältning. De var inte lika noga att göra så på resten av tomten, så på några ställen försvinner gräsmattan med underlag ned i underjorden. Huset byggdes för över 30 år sen, men det finns fortfarande ställen där gräsmattan bara är ett hål, trots påfyllnad i detta hål under åren som gått.
Det är förstås olika hur mycket sprängsten det är och vad som finns under den, men det här är gammal skogsmark och berg som sprängst "platt" och sen bebyggts (utanför Stockholm på 70-talet, det var kanske inte så noga då?).
Det är lättare att göra rätt från början, än att efter några år inse att jorden försvinner och då gräva upp allt och börja om...
Fågelvägen
@ Aurojra Sprängsten och krossgrus ger bra dränering. Om sprängstenarna är någotsånär små (max. 20-30 cm?) skulle jag inte bekymra mig för att marken sätter sig i efterhand. Ni kan väl fylla makadam i de största mellanrummen innan jorden fylls på?
Planteringsjord innehåller ofta mest torv med en liten tillsats av handelsgödsel. Den skulle gärna få innehålla också grov sand och lite lera (som håller fukten bäst), men det finns sällan i köpt jord.
Sensommaren och hösten är en bra planteringstid. Om ni planterar buskar och perenner nu ska ni INTE sätta till någon gödsel. Det skulle kunna sätta igång en ny tillväxtperiod istället för vila inför vintern och de nya skotten skulle lätt skadas av frosten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 01-08-2009, 15:42) *
Planteringsjord innehåller ofta mest torv med en liten tillsats av handelsgödsel. Den skulle gärna få innehålla också grov sand och lite lera (som håller fukten bäst), men det finns sällan i köpt jord.

Både Weibulls, Emmaljunga, Hasselfors och Rölunda har jord i sitt sortiment som innehåller grus, sand, lera och naturgödsel och dessa jordar är av hög kvalité. och innehåller inte mest ''torv''. men priset varierar ju på vad man vill ha. desto bättre jord kostar därefter men ger också välmående plantor. köper man en budget variant så får man nog mest nermald torv med konstgödsel.

dessa jordar som innehåller detta är rätt så vanliga till försäljning.

även dom större kedjorna har ''egen jord'' av lite bättre kvalite som innehåller grus, lera m.m.
Fågelvägen
Jag skrev ofta, inte oftast.

Borde ha skrivit: Ta reda på vad planteringsjorden består av. Det finns i Stockholmstrakten ett företag som kör hem "planteringsjord" och "rhododendronjord" men vägrar berätta vad den innehåller, trots att jag frågat flera gånger.

Det som flaxss nämner borde ingå om jorden är av bra kvalitet.
Aurojra
Tack för alla svar!

Det har stått en gammalt hus här tidigare och just på detta ställe fanns gammal jord/mark som vi behöll lite av i botten. Har inte satt sig sedan vi byggde för 4 år sedan - suck trädgården påbörjas först nu. Mycket annat har fått gå före.
Men det måste vi definitivt tänka på vid anlägning av resterande tomt - där vi lagt sprängsten och makadam vid bygget!! Det hade jag själv inte tänkt på. TACK!

Bra då ska jag inte gödsla något i år.

När jag frågade om innehåll så visste hon inte så mcyket, och jag kunde nog inte ställa rätt frågor heller... Det är ett stort ställe vi köpt av som i övrigt har bra produkter så jag hoppas det är samma med jorden.

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon