CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 14:54)

flaxss.
läst på "lite" granna om denna och jag har tidigare haft den i vardagsrummet (ingen sol) temp 25 grader ++ vi har en vaaaarm lägenhet och torr luft ...
så det har väll inte varit dom bästa förutsättningarna för den stackarn.
vattnat mkt å lite mer... vanlig blomjord tror jag att de är. hur gör man med kalk, näringen och avhärdande?
tackar
vad är övergödsling?
hög temp och mörker ger sådan tillväxt som din fått vilket inte är bra. och dom dåliga förhållanden den haft innan kan ge sådana skador som din fått den kan ju också fått andra skador av orsaker som andra skrivet här. övergödning är när växten får för mycket näring och det kan skada den. avhärdar du inte den ordenligt kan den ta skada av att det blir för kallt (frost och kyla) eller att det blåser mycket.
vad har du för läge på balkongen ? står den ute under den frostfria perioden i ett soligt och varmt läge får den inga skador och sällan sådan tillväxt som din. utan kort och knubbig tillväxt.
är det varmt så ger du mycket vatten.
så här sköter jag mina
Våren - tar ut dom efter frostrisken är förbi (eller tar ut vid en temp på +5c +10c och ta invid ev frostrisk).
avhärdar först med att placera dom i halvskugga och täcka dom med ljust tyg och har dom så ca 1-3v och sedan efter det så placerar jag dom soligt och varmt. börjar ge näring i april-maj och slutar i juli ger den näring ca 2-3gånger i månaden.
Sommaren - när det är varmt ute står den alltid i vatten. annars är det svalt väder så ger jag inget extra vatten. fortsätter att ge näring. snart börjar knopparna att slå ut.
Hösten - slutar att ge vatten nu räcker höstregnen. är det dock en väldigt varm höst kan den få extra vatten eller om man har den under tak. slutar ge näring i mitten av juli. den kan tåla några frostnätter beroende på sort men jag tar in mina under frostnätter och sedan sätter jag ut dom på dagen igen.
Vintern - när det blir för kallt tar jag in dom och placerar dom inne i rumstemp i ett fönster. låter dom torka ut lite och sedan vattnar jag igen. en del blommar även undervintern. i feb-mars planterar jag om dom om det behövs.
när du planterar om dom så kan du köpa vanlig blom eller plantjord (köp ett bra märke). ev kan du blanda upp extra med grus, leca och blandar i en näve kalk (finns att köpa på plantskolor, trädgårdsbutiker).
men jag hade gjort så här med din - sköt den bättre och ta veck alla fula blad. nästa år kommer den se mycket bättre ut det kan jag lova. plus så tappar nerium normalt lite blad då och då.
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 14:59)

jag skrev.. hade läst om andra blommor att dom kunde få det så undrade om de inte kunde vara det nog för att verkar väldigt orealistiskt eftersom den inte fått nå sol föränn nu.
hade missat det, men den verkar inte ha fått solskador som AnneMysan skrev. tog du ut den i juni så är solen inte så stark att dom får skador (om det nu inte är en väldigt känslig). och sedan kan räcket ha skyddat den lite.
har du nåt bord du kan placera den på? så att den kommer upp mer i ljuset på balkongen.
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 15:03)

kalk, näringen och avhärdande och gödning
Finns det olika sorter av allt det här det verkar vara en djungel utan dess like.

ska bli kul och se om kan lyckas
Fast med eran hjälp ska det här nog gå alldeles ypperlig.
Tack så hemskt mkt för så snabba svar och så trevliga människor.
Ge er en klapp på axeln.

avhärdning ser du i mitt nya inlägg.
Näring finns det olika tillverkare - till nerium funkar det mesta som algomin(där finns kalk men är dyrt), blåkorn, substral, blomstra.
nerium gillar lite kalk och du kan köpa kalk och blanda i en näve vid varje omplantering (en säck med kalk räcker länge länge till en planta). dock är det inte absolut nödvändigt då det oftast finns lite kalk i blom och plantjord som man köper.