Linda1988
Jag läste i trådarna i natt och hittade att den skulle stå mkt i solen men kan de verkligen vara därför bladen är alldeles bruna och den tappar jätte mkt men han växer ju fortfarande.
Jag kan faktiskt inte mkt när de gäller sånt här men jag fick en snille den 4juni och for på plantagen för att köpa blommor så de skulle bli hemtrevligare och köpte nerium oleandern
för att jag tyckte den såg fin ut på bilden.
visste aldrig hur mkt man var tvungen att veta för att ha några blommor..tongue.gif men ja ja... Den är fin och vill lära mig nu så varse goda och lär mig. biggrin.gif
Ni kan gå in på mitt album för att se hela.
AnneMysan
Har haft, och har, många Nerium, och de första är 15-20 år gamla. Visst kan den få några bruna/torra blad, men det här ser inte så kul ut. Det har ju kommit nya fina toppskott, som ser jättefina ut. Kolla om det kan finnas ohyra under bladen, för det kan ju vara spinn eller något annat. Du kan plocka bort de värsta bladen också. Ducha den ofta (inte i sol), eller låt den stå ute i regnet.
Tycker den ser gammal ut, med den tjocka stammen, eller är det kanske någon speciell sort. Blir säkert jättefin när den får växa till sig lite, med nya grenar. Kanske den skulle behöva en större kruka, om du inte nyss planterat om den?
GunnellF
Tycker det ser ut som torkskador eller övergödning, inte spinn. Har du vattnat som du ska? Planterat om? Gödslat och isåfall med vad?
Bengalow
Det viktigaste skötselrådet för Oleander är: "vattna mycket". Den skall nästan stå i vatten under hela sommaren, och så gillar den sol. När jag står i strandkanten i Grekland, med fötterna i vattnet och solar, så tänker jag på Oleandern. Då trivs den också!!!
På vintern skall den "nästan" torka ut mellan vattningarna...4-10 grader och rätt ljust - uterummet kanske?
Alexander-VG-zon3
hur har du den placerad?

tycker det ser ut skador av för dålig luft (för fuktig eller för torr) och/eller av fel miljö.

ev också för skuggigt och för mycket vatten.

om du kan placera gärna ut den, dom trivs väldigt bra ute. placera ut den efter frostrisken är förbi och ta sedan in den innan frosten kommer igen. dom övervintrar inne i ett ljust fönster. när du tar ut den kan det vara bra att skydda den lite mot solen i början (placera i halvskugga och ev lägg över ett ljust tyg i 1-3v).

har du den ute vill den ha mycket vatten när det är varmt och soligt. ges näring från maj till juli ca 2-3gånger i månaden.

plantera om den i feb-april i lucker och luftigjord gärna lite kalk i.

CITAT (Bengalow @ 28-07-2009, 14:21) *
Det viktigaste skötselrådet för Oleander är: "vattna mycket". Den skall nästan stå i vatten under hela sommaren, och så gillar den sol. När jag står i strandkanten i Grekland, med fötterna i vattnet och solar, så tänker jag på Oleandern. Då trivs den också!!!
På vintern skall den "nästan" torka ut mellan vattningarna...4-10 grader och rätt ljust - uterummet kanske?

det beror på hur vädret/miljön är. är det svalt och mörkt ska den inte ha mycket vatten. är det soligt och varmt och torrluft ska den ha mycket vatten. vi har inte en Grekisksommar verken ute eller inne. har man den ute kan den stå i rumstemp utan extraljus dock gärna i ett ljustfönster under vintern.

CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 13:50) *
Ni kan gå in på mitt album för att se hela.

såg inte ditt album förens nu, hur vattnar du den ? och vad har den för läge ? när tog du ut den?

det kan också vara gamla frosts/kylskador. avhärdade du den ordenligt?

vad har den för jord?

tillväxten den fått tyder på för mycket vatten och att den står för mörkt och ev också för mycket näring i ett sånt läge.

står den mörkt - mindre vatten och mindre näring.

står den soligt - mycket vatten och mer näring.
AnneMysan
Mina Nerium står ute i ur och skur. Jag myllar ner Blå korn lite då och då i krukorna, och vattnar väldigt mycket.
Eftersom Linda´s Nerium är så fina i topparna är det nog inte brännskador, men KAN vara övergödsling.
Linda1988
hej annemysan.
Tackar det verkar inte vara nå ohyra iaf vad jag har sett.
som sagt köpte jag den 4 juni och då tog jag en större kruka och la bara ner mer jord.
Behöver man göra nå mer än det kanske?

gödsla vet jag helt ärligt inte vad det är. som sagt är ny i detta så jag har inte gjort det..biggrin.gif men får gärna berätta hur och varför man gör detta. smile.gif

bengalow.
har tyvärr inte det endast balkong eftersom jag bor i lägenhet på högsta vån. smile.gif
GunnellF
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 14:44) *
hej annemysan.
Tackar det verkar inte vara nå ohyra iaf vad jag har sett.
som sagt köpte jag den 4 juni och då tog jag en större kruka och la bara ner mer jord.
Behöver man göra nå mer än det kanske?

gödsla vet jag helt ärligt inte vad det är. som sagt är ny i detta så jag har inte gjort det..biggrin.gif men får gärna berätta hur och varför man gör detta. smile.gif

bengalow.
har tyvärr inte det endast balkong eftersom jag bor i lägenhet på högsta vån. smile.gif

Det kan ju vara torkskador då... Hur har du vattnat? Det är väl som så att Nerium inte är den bästa nybörjarkrukväxt, men man lär sig nåt av allt vettu så det kan ju vara en fördel att lära sig "the hard way"... Men ta bort de torra bladen, se till att den inte torkar ut i krukan och ge den näring - vet inte vad som kan vara bäst för Nerium men det kanske nån annan här vet?
Linda1988
flaxss.

läst på "lite" granna om denna och jag har tidigare haft den i vardagsrummet (ingen sol) temp 25 grader ++ vi har en vaaaarm lägenhet och torr luft ...
så det har väll inte varit dom bästa förutsättningarna för den stackarn.
vattnat mkt å lite mer... vanlig blomjord tror jag att de är. hur gör man med kalk, näringen och avhärdande?
tackar

vad är övergödsling?
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnneMysan @ 28-07-2009, 14:33) *
Mina Nerium står ute i ur och skur. Jag myllar ner Blå korn lite då och då i krukorna, och vattnar väldigt mycket.
Eftersom Linda´s Nerium är så fina i topparna är det nog inte brännskador, men KAN vara övergödsling.

ingen har väl skrivit nåt om brännskador?
Linda1988
jag skrev.. hade läst om andra blommor att dom kunde få det så undrade om de inte kunde vara det nog för att verkar väldigt orealistiskt eftersom den inte fått nå sol föränn nu.
GunnellF
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 14:54) *
flaxss.

läst på "lite" granna om denna och jag har tidigare haft den i vardagsrummet (ingen sol) temp 25 grader ++ vi har en vaaaarm lägenhet och torr luft ...
vattnat mkt å lite mer... vanlig blomjord tror jag att de är. hur gör man med kalk, näringen och avhärdande?
tackar

vad är övergödsling?

Övergödsling betyder egentligen nåt annat, men man brukar säja så när man har gett en växt för mycket näring i förhållande till vad den behöver eller att man t ex doserat för starkt när man blandar gödningen.
Linda1988
kalk, näringen och avhärdande och gödning
Finns det olika sorter av allt det här det verkar vara en djungel utan dess like. biggrin.gif ska bli kul och se om kan lyckas
Fast med eran hjälp ska det här nog gå alldeles ypperlig.
Tack så hemskt mkt för så snabba svar och så trevliga människor.
Ge er en klapp på axeln.biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 14:54) *
flaxss.

tackar

vad är övergödsling?

hög temp och mörker ger sådan tillväxt som din fått vilket inte är bra. och dom dåliga förhållanden den haft innan kan ge sådana skador som din fått den kan ju också fått andra skador av orsaker som andra skrivet här. övergödning är när växten får för mycket näring och det kan skada den. avhärdar du inte den ordenligt kan den ta skada av att det blir för kallt (frost och kyla) eller att det blåser mycket.

vad har du för läge på balkongen ? står den ute under den frostfria perioden i ett soligt och varmt läge får den inga skador och sällan sådan tillväxt som din. utan kort och knubbig tillväxt.

är det varmt så ger du mycket vatten.

så här sköter jag mina

Våren - tar ut dom efter frostrisken är förbi (eller tar ut vid en temp på +5c +10c och ta invid ev frostrisk).
avhärdar först med att placera dom i halvskugga och täcka dom med ljust tyg och har dom så ca 1-3v och sedan efter det så placerar jag dom soligt och varmt. börjar ge näring i april-maj och slutar i juli ger den näring ca 2-3gånger i månaden.

Sommaren - när det är varmt ute står den alltid i vatten. annars är det svalt väder så ger jag inget extra vatten. fortsätter att ge näring. snart börjar knopparna att slå ut.

Hösten - slutar att ge vatten nu räcker höstregnen. är det dock en väldigt varm höst kan den få extra vatten eller om man har den under tak. slutar ge näring i mitten av juli. den kan tåla några frostnätter beroende på sort men jag tar in mina under frostnätter och sedan sätter jag ut dom på dagen igen.

Vintern - när det blir för kallt tar jag in dom och placerar dom inne i rumstemp i ett fönster. låter dom torka ut lite och sedan vattnar jag igen. en del blommar även undervintern. i feb-mars planterar jag om dom om det behövs.

när du planterar om dom så kan du köpa vanlig blom eller plantjord (köp ett bra märke). ev kan du blanda upp extra med grus, leca och blandar i en näve kalk (finns att köpa på plantskolor, trädgårdsbutiker).

men jag hade gjort så här med din - sköt den bättre och ta veck alla fula blad. nästa år kommer den se mycket bättre ut det kan jag lova. plus så tappar nerium normalt lite blad då och då.

CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 14:59) *
jag skrev.. hade läst om andra blommor att dom kunde få det så undrade om de inte kunde vara det nog för att verkar väldigt orealistiskt eftersom den inte fått nå sol föränn nu.

hade missat det, men den verkar inte ha fått solskador som AnneMysan skrev. tog du ut den i juni så är solen inte så stark att dom får skador (om det nu inte är en väldigt känslig). och sedan kan räcket ha skyddat den lite.

har du nåt bord du kan placera den på? så att den kommer upp mer i ljuset på balkongen.

CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 15:03) *
kalk, näringen och avhärdande och gödning
Finns det olika sorter av allt det här det verkar vara en djungel utan dess like. biggrin.gif ska bli kul och se om kan lyckas
Fast med eran hjälp ska det här nog gå alldeles ypperlig.
Tack så hemskt mkt för så snabba svar och så trevliga människor.
Ge er en klapp på axeln.biggrin.gif

avhärdning ser du i mitt nya inlägg.

Näring finns det olika tillverkare - till nerium funkar det mesta som algomin(där finns kalk men är dyrt), blåkorn, substral, blomstra.

nerium gillar lite kalk och du kan köpa kalk och blanda i en näve vid varje omplantering (en säck med kalk räcker länge länge till en planta). dock är det inte absolut nödvändigt då det oftast finns lite kalk i blom och plantjord som man köper.
Linda1988
Har lagt ut en ny bild vid köpet av denna.
4 juni då blomman köptes.
GunnellF
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 15:27) *

Nästan så jag tycker den ser lite skum ut redan där...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 15:27) *

sedan kan dom ju ha misskött den där du köpte den också. och sen blev det värre av att den stod mörkt och varmt m.m.. men har du den ute mer nästa år och placerar den soligt och varmt m.m. så kommer alla problem försvinna och det kommer rätta till sig.

CITAT (GunnellF @ 28-07-2009, 15:29) *
Nästan så jag tycker den ser lite skum ut redan där...

oj du han visst före tummenupp.gif tycker ockås att den såg lite konstig ut redan vid inköp.
Linda1988
tyckte faktiskt de också när jag hade sett andra bilder tycker min såg lite dyster ut inte riktigt fin å grön. men men.
nu är han ute på balkongen förhoppningsvis kommer detta bli jätte bra.
Finns det någon som helst chans att den kan blomma detta år?
GunnellF
CITAT (flaxss @ 28-07-2009, 15:31) *
sedan kan dom ju ha misskött den där du köpte den också. och sen blev det värre av att den stod mörkt och varmt m.m.. men har du den ute mer nästa år och placerar den soligt och varmt m.m. så kommer alla problem försvinna och det kommer rätta till sig.
oj du han visst före tummenupp.gif tycker ockås att den såg lite konstig ut redan vid inköp.

Ja exakt... det är ju som du säjer att den kan ha blivit misskött redan i butik. Det är inte helt ovanligt, åtminstone inte i större butiker där man inte hinner med alla gånger att sköta växterna korrekt.

CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 15:31) *
tyckte faktiskt de också när jag hade sett andra bilder tycker min såg lite dyster ut inte riktigt fin å grön. men men.

Var köpte du den? Bara för att vara nyfiken... whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 15:31) *

mina nerium skapar blomknoppar på våren-sommaren. ibland på hösten också. så har du tur kan du få åtminstone knoppar i år. som sedan blommar inne eller när du sätter ut den till nästa år.

AnneMysan
När jag ser på ditt senaste foto, ser det ut som det är knoppar i den. Eller iaf att det VAR knoppställningar?
Linda1988
plantagen i umeå
pebblelake
Den typen av skada kan många växter få om bladen är pressade mot ett kallt eller varmt fönster. kanske kan vara det?
GunnellF
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 15:38) *
plantagen i umeå

Ja, jag tänkte just att det kunde vara Plantagen eller kanske Ikea... där man har mycket växter som kanske inte alltid sköts som de ska. Ändå tycker jag att det brukar vara bra skött på Plantagen i Umeå om man jämför med Plantagen i Birsta, Sundsvall.

Men som flaxx säjer: den kommer mest troligt att repa sig om du sköter den väl! tummenupp.gif
Linda1988
det jobbiga med detta var att samma dag som jag köpte den här så köpte jag en yucka palm och en svärmors tunga. tror det stavas och heter så. sen trodde alla att jag var värsta innsatt i detta och fick ännu fler blommor i present...
Jag har absolut inget emot detta men visste bara inte vart jag skulle börja... biggrin.gif
Jag ska fortsätta ladda upp bilder under dagen på mina blommor som ni får kommentera och gärna lägga in några tips.biggrin.gif
Linda1988
hittade just en sak kan det vara ohyra..... :S precis där bladen kommer ut verkar det vara små minimala svarta saker ska se om jag kan få nån bild på det.
GunnellF
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 16:07) *
hittade just en sak kan det vara ohyra..... :S precis där bladen kommer ut verkar det vara små minimala svarta saker ska se om jag kan få nån bild på det.

Ser ut som löss med vingar fast det är lite svårt att se... Duscha av och håll koll, stoppa gärna ner Provadopinnar i krukan - brukar finnas att köpa lite här å var, inte enbart hos trädgårdshandlare.

CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 15:57) *
det jobbiga med detta var att samma dag som jag köpte den här så köpte jag en yucka palm och en svärmors tunga. tror det stavas och heter så. sen trodde alla att jag var värsta innsatt i detta och fick ännu fler blommor i present...
Jag har absolut inget emot detta men visste bara inte vart jag skulle börja... biggrin.gif
Jag ska fortsätta ladda upp bilder under dagen på mina blommor som ni får kommentera och gärna lägga in några tips.biggrin.gif

Svärmors tunga är lättskött så länge du inte vattnar för mycket - god skötsel ger finare plantor såklart men de är tåliga. Yuccan är också tålig och lättskött tycker jag, men samma där att bra skötsel ger finare planta.
Linda1988
blä..tongue.gif ja jag får hålla extra koll på det där da... duschade av han igår men kan jag duscha den idag också eller ska jag vänta tills jag köpt pinnen där.
GunnellF
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 16:32) *
blä..tongue.gif ja jag får hålla extra koll på det där da... duschade av han igår men kan jag duscha den idag också eller ska jag vänta tills jag köpt pinnen där.

Nä, du behöver inte duscha idag igen... Såg på ett annat foto av din Nerium att det var misstänkt lika mjöldagg på bladen... Nästan så att du borde gå tillbaka med plantan och visa bilderna, de borde ha sett det där på Plantagen.
Linda1988
kan jag göra de efter så lång tid?
GunnellF
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 17:04) *
kan jag göra de efter så lång tid?

Nja, så lång tid är det ju inte - plantan var ju helt klart angripen av nåt när du köpte den och det borde de ha sett på Plantagen och inte sålt den eller talat om det för dig och kanske sålt den billigare... Jag har själv jobbat inom olika servicejobb bl a på handelsträdgård och Garden center och det är ju viktigt att man informerar kunderna. Men jag vet ju att personal på Plantagen inte alltid är så kunniga, inte de som finns i kassorna iaf... Du har ju inget att förlora på att gå tillbaka.
Linda1988
får försöka med detta jag har också skrivit ett mejl till dom där jag också skickat med bild på den vid inköpet.
Tack Tack
GunnellF
CITAT (Linda1988 @ 28-07-2009, 17:12) *
får försöka med detta jag har också skrivit ett mejl till dom där jag också skickat med bild på den vid inköpet.
Tack Tack

tummenupp.gif
Linda1988
ja det här var ju kul..... for in på plantagen idag med oleandern men tro på f*n att inget hände det vara bara att fara hem igen.... Nä men dom kunde ju inget göra eftersom de kunde ju lika gärna ha hänt hos mig. för dom kunde ju inte vara säker på att detta hade hänt hos dom. mjöldagg? tydligen + nå ohyra.... ja de blir å ringa dit på måndag då chefen skulle vara där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon