Hejsan!
Det är så att jag tänkt odla lite grönsaker och kryddor i mitt kök, men jag undrar om det är lite sent att börja nu? Vad går bra att odla nu? Jag tänkte alltså köpa ekologisk jord, och ekologiska frön och plantera i stora krukor eller plastlådor. Någon som har några bra tips för en nybörjare?
Vore väldigt tacksam för svar!
GunnellF
28-07-2009, 13:23
Det är lite väl sent att dra upp nåt från frö nu, bättre då att köpa kryddor i kruka och OM det går att få tag i grönsaker, men knappast troligt... Men kryddor i kruka funkar.
andersen
28-07-2009, 13:43
Nej det är inte alls sent att så nu.Det är en bra tid att så Asiatiska grönsaker som tex pak choi mm. Här har du en länk att läsa lite om det.
GT
Malin_MeL
28-07-2009, 14:09
Ruccula är trevligt att ha i köket!
och basilika
okej, tack för era svar!
Så det funkar bara med asiatiska grönsaker och kryddor, om man vill dra upp något från frön nu?
Vad händer om man drar upp nåt från persilje - och korianderfrön och andra frön och grönsaker nu? Kommer de inte att växa? eller kommer de upp sent?
andersen
28-07-2009, 14:57
CITAT (li38 @ 28-07-2009, 15:35)

okej, tack för era svar!
Så det funkar bara med asiatiska grönsaker och kryddor, om man vill dra upp något från frön nu?
Vad händer om man drar upp nåt från persilje - och korianderfrön och andra frön och grönsaker nu? Kommer de inte att växa? eller kommer de upp sent?
Koriander går nog bra,många andra vanliga grönsaker är nog svårare med, ljuset räcker inte till.
Malin_MeL
28-07-2009, 14:59
persilja är rätt så långsam
koriander vet jag inte
snabbisar är bla:
timjan, mynta, ruccula, spenat
kan du sätta ut balkonglåda utanför fönstret så trivs salladen och spenaten superbra där
okej, kan man odla inomhus eller ha i fönstret eller måste de vara utomhus i balkong till exempel? är de beroende av solljus hela tiden för att kunna växa eller kan man börja odla redan nu?
Är det någon idé att börja odla även andra kryddväxter och grönsaker från frön nu eller kommer de inte att växa?
Är som sagt nybörjare, och vill gärna vara säker innan jag börjar odla, och vore väldigt tacksam för svar.
jag tänkte fylla stora krukor med ekologisk jord, så ekologiska frön (sallad, spenat, salladslök, persilja, koriander osv. (lämpliga nu?). Ställa de vid köksfönstret, och vattna varje dag.
Är det något mer jag bör tänka på? Med tanke på att jag odlar i ekologisk jord? vad mer är lämpligt att så/odla nu?
Vore väldigt tacksam för svar!
Preussen
03-08-2009, 09:49
all jord är ekologisk vad jag vet. om det är kravmärkt jord du åsyftar så har den inga mer unika egenskaper än annan, bara den har rätt näringsinnehåll samt struktur. köp såjord och om det ej saluförs i din närhet köp kaktusjord. dessa jordar innehåller mer sand och är mindre näringsrika. det finns ett helt forum för frågor kring sådd och förkultivering.
förkultiveringforum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.