Golskrutt
Jag har nyss köpt hus och har fått mycket i trädgården att sköta om och jag är ganska novis.

Det första som jag undrar är över tomaterna. Har hela växthuset fullt med tomater och då har jag blåa, vita och röda. Jag vet vad jag ska kolla efter på dom röda tomaterna, men när vet jag att dom blå tomaterna och dom vita är redo att ätas? Dom börjar bli riktigt stora nu! Den vita hette Moneymaker och den blå vet jag inte riktigt på stående fot. Ska jag gödsla tomaterna nu när dom har så mycket frukt? Har tidigare haft gräsklipp över sig, är det allra bäst eller funkar kogödsel bättre?

Min andra fundering är om rabarber. Har en stor, stor buske som växer bredvid växthuset framför mina svartvinbär och rabarbern är alltså grotesk. Den har inte blivit skördad alls detta året. (har nyss flyttat in). Den är nog alla gånger 5-6 år. Min undran är om jag skulle kunna klippa ned den ganska så mycket så jag kommer fram till mina svartvinbär. Det är även lite bladlusar på "blomman" oxå så den måste jag väl ta bort? confused.gif

Mycket Mycket tacksam för svar då det känns som att jag famlar i mörker.
Är det någon som har bra tips på någon trädgårdsbok med bra bilder och skötselråd om allt från prydnadsbuskar till allt ätbart?

Mvh Milla
GunnellF
Ingen fara med bladlössen, men du kan ändå ta bort blommställningarna - hela stjälken ner till marken. I övrigt får du väl avgöra om du ska skära bort en del av bladen... svårt att säja när man inte ser hur rabarbern ser ut. Är stjälkarna för grova för att ätas? Annars kan du också skära dem i bitar och frysa in...

Blå och vita tomater har jag inte hört talas om... är det verkligen tomat?? Moneymaker är en dansk röd...

När det gäller gödning kan du kolla här: http://www.tomatsidan.se/Odlingsrad/Odlingsrad.htm
katah
Känner du igen en tomatplanta ?
Kan dessa blåa tomater vara auberginer ,dom är ju mörklila i färgen.
paprikor kan se lite lilaaktiga ut innan dom blir mogna...
Vita paprikor finns också... men kan de vita tomater var omogna som ska bli gula senare som mogna ?

om tomatplantorna i växthuset ser fina och gröna ut behöver du inte oroa för näringen just nu.
OM de har haft ett par omgångar gräsklipp redan och mår bra är det ingen panik alls.
Du kanske vågar testa guldvatten, enkelt och genialiskt.
( man kissa i en hink eller kanna, tar 1/10 del kiss och 9/10 vatten och använder detta som gödning)
se till bara att inte hälla kiss på självaste frukterna : tomater eller annat du tänker äta !

Åsa, mälardalen zon 2
Det finns lila/svarta tomater och det finns vita tomater också.

Ex. på vita sorter: White Peach, White Beauty

Sedan finns ju även många svarta sorter ex. black plum, black sweet cherry, purple prince etc. och de är nog ofta kanske lite mer lila för helt svarta är de ju ej.
Golskrutt
Hej igen! Ja jag känner igen tomatplantor, giggle.gif har endast tomater och en vinranka i växthuset. Jag går efter en lapp som är i växthuset som de förra ägarna har satt upp och markeringar. Men då blir dom "röda och vita" tomaterna också röda alltså? confused.gif Såg igår att bladen inte alls är fina, nästan lite ruttna längst ned. Tog bort dessa så gott jag kunde. Dör tomaterna om man tar bort lite blad eller ska dom klara av det?

Rabarbern är riktigt stor. Kan jag ta ändå längst ned och ansa riktigt och täcka över med fiberduk till vintern så att det kommer nya nästa vår eller hur funkar det?

Mvh Milla
Åsa, mälardalen zon 2
De äldsta bladen (sitter längst ner) vissnar när de är utslitna och nej tomaten dör inte av att man tar bort fula blad. Försök att inte blöta ner bladen, vattna på morgonen ej på kvällen och försök hålla nere luftfuktigheten, låt gärna jorden torka upp mellan vattningarna. (kan tillägga att Moneymaker är en sort man brukar tjuva)

Rabarber: Det går bra att slita bort lite blad så du kommer fram (ej klippa ner hela men du kan riva bort några blad så du kommer fram) + ta bort blomman. Du behöver INTE täcka rabarber detta är en mycket härdig växt som inte behöver något vinterskydd de vissna bladen räcker som vinterskydd, det är bara roten som överlever vintern och den kommer skjuta nya skott i vår. (om rabarbern växer kraftigt behöver man ofta inte göda den det är ett tecken att jorden är näringsrik, annars brukar man gödsla rabarbern på våren med ex. rikligt med kogödsel)
katah
Den första tanken som slår en när någon som verkar vara "nybörjare" börjar prata om blåa och vita tomater, är att hon/han kanske inte riktigt vet ...

Mne om du har en lista så stämmer det , men blåa tomater är väldigt ovanliga, jag har inte sett sådana, men har visst inte letat efter heller wink.gif

Lycka till!
Golskrutt
Tusen Tack för alla svar!

Nu ska jag ta mig för o kika lite på rabarbern så jag kommer fram till mina svartvinbär!

Jag vet inte om tomaterna blir blåa, skulle tro att dom kanske blir röda ändå fast dom har skrivit "blå tomat"? Jag avvaktar lite och ser vad som kommer...

TACK IGEN!!!

Mvh Milla
Åsa, mälardalen zon 2
Scrolla ner på denna sida så hittar du några sorter som kallas svarta/purpurfärgade det kanske är åt det hållet dina blå tomater kommer att vara.

http://web.telia.com/~u85709558/Tomatsee/D...ck%20Purple.htm
KURT
Känn försiktigt på tomaterna, de mjuknar ju när de börjar mogna. Och även vita och gröna tomater ändrar klart färg när de mognar, även om färgändringen brukar vara mycket blygsam.
Sälkatten
Lite kuriosa:
Grävde upp en enorm rabarberplanta för 5 år sedan, delade av en bit och satte i lövkorg. Sedan blev det inte av att plantera den förrän i år... Den hade under alla åren i korgen bara 3-4 blad (små), men när den kom ner i marken växte den fantastiskt mycekt. Den hade nog laddat... De största bladen blev nästan en meter tvärs över!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon