Full version: Bakom predikstolen.
Alpiner i Halmstad
För några år sedan föll en stor ek och rev upp ett stort sår i åbrinken ner mot Nissan. På rotvältan har vi gjort en sittplats som vi kallar för predikstolen.
Rasbranten, som rotvältan rev upp, har vi fyllt med torvklumpar.
Vi har tack vare stormen fått, gjort en planteringsyta som skuggföredragande växter trivs i.
Några nya bilder i album: Livet bakom predikstolen.
Lycopodium clavatum. Mattlummer som normalt har två sporax.
Detta sporax blir adventsljustaken vid predikstolen.
M.v.h. Bernt
Christer i Falköping
Helt fantastiskt! Det är inte ofta jag önskat att jag hade en rejäl rotvälta i trädgården biggrin.gif Men nu gör jag det!
Christer.
Kajsa
Som alltid fantastiska och ovanliga växter. Och bilderna från dammen
kan man se många gånger. rolleyes.gif
rosettei
smile.gif
"Mot korta skogsstigen",
det är en finfin rabatt som syns på bilden
de rosa blommerna känner jag igen, men vad heter allt annat?

Nästa år ska kullen på framsidan av huset vara så fin.
Problemet är, om det blir en varm och solig sommar så måste en del växter vattnas ofta medans en del växter tål torra lägen
Det är inte lätt att välja och finna växter som går ihop på denna kulle.
Så från och med nästa år tänker jag pröva med att så frön till plantor jag vill ha där.
Marken ska vara täckt av plantor som växer i tuvor. Med lite högre växande perenner ovanför dessa tuvor.
Har i alla fall upptäckt att funkian växer mycket bra, för bra, har delat den två ggr i år.
Sylvia
Härliga bilder! Vad jag är avis för linnean, den har jag gjort flera försök att plantera, men den vill inte hos mig sad.gif
När jag var barn, hade vi intill huset en skog där linnean växte i stooora mattor. Jag satt där och bara njöt av den underbara doften!
Ti bee
Oj, första gången jag tittade i dina album. Vad fint ni har det!! Vilken spännande trädgård! Många växter jag aldrig sett förut. Tycks vara en lite annorlunda biotop ni har skapat? Fint var det i alla fall! smile.gif
vickeva
Hjälp! vilken fotograf du måste vara också, inte bara en fena på trädgård...
Alpiner i Halmstad
Tack för lovorden.
Men var har Ni frågorna?
När, var, hur kan man o.s.v.
Vi har provat många olika arter och (misslyckats) inte lyckats med det första eller andra försöket.
Efter ytterliggare en vinters bokläsning och årens erfarenheter från misslyckade försök får man en kunskap om odling, som man inte tänker på
men omedvetet tillämpar.
Det år så man skaffar sig gröna fingrar. Våra är för det mesta svartbruna.
Vi har lyckats med några arter till, som vi "planterat" i album: Bakom predikstolen.

M.v.h. Bernt
Kajsa
Alla dom fantastiska växter ni har i era trädgårdar tror jag inte är så
vanliga, mycket man aldrig sett. Det får väl räknas till "den högre skolan"
Har väl undrat om ni lyfter in många växter under vintern?
Men jag ser att Flugtrumpeten som var så härlig står kvar i snön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon