Full version: Höstsådd
Susanne i Linköping
Efter min första riktiga odlingssäsong funderar jag nu på att testa höstsådd av en del grönsaker. Palsternacksfröna lär inte vara mycket att ha i vår, men går det kanske att få ut något av dem om jag sår nu? Haverrotsfröna hade usel grobarhet, egentligen borde jag ha reklamerat dem men hittade inte kvittot. Jag tänkte slänga ner resten av de fröna i jorden nu, går det så går det.

Men hur gör man med gödsling vid höstsådd? Det är väl risk att mycket näring lakas ur om jag gödslar nu?
Anders zon III
Jag har inte erfarenhet av sorterna du nämner, men den dill jag sått på hösten blir betydligt bättre än den jag sått på våren.
En nackdel är att djur kan räfsa runt i jorden under vintern, att det inte blir hela och praktiska rader...
Det gror bra i mager jord, det är därefter som näringen behövs, så gödsla först på våren. Benmjöl och kompost vänder jag ner på hösten.
Ingrid på Västkusten
Haverrotsfrön förlorar snabbt sin grobarhet - de bästa grobarhetsmässigt jag har haft har kommit firån Runåbergs fröer. Iofs kanske det var dem Du köpte av :-))

Höstsådd - jomen om man kan hålla ordning på det och SPECIELLT -> om man har bra dränage så inget far runt i backen,

Hälsar ingrid
sanna
Hej!

Skulle någon av alla er kunniga kunna lista vilka sorter av grödor, främst är jag intresserad av grönsaker och kryddor, man skulle kunna så nu?

Jag bor i zon II, men kan nog ordna till en 1:a i en pallkrage vid söderväggen... smile.gif

Dill, persilja har jag hört talas om, stämmer det? Och fler?

Hälsningar Sanna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Dill, persilja, morötter, palsternacka, haverrot, svartrot, tror även en del sallatssorter kan fungera att höstså. Fröna ska inte gro innan vintern kommer utan de ska gro framåt våren då temperaturen i jorden blir den rätta.
vicky-g
Jag har hört att man till och med kan så frön på frusen jord och sen bara täcka med lite sand eller köpejord. Om det funkar vet jag inte, men man kanske skulle prova. Än har jag bara fått ner morötter, vitlök och schalottenlök, men det skulle vara mumsigt att få lite fin och tidig dill också.
Susanne i Linköping
Tack allihop för svar! Haverrotsfröna kommer inte från Runåbergs, jag tänkte först beställa haverrot när jag beställde från dem, men så försökte jag låta bli att köpa alldeles för många sorter. Sen fick jag en liten minikolonilott på gården vid vårt hyreshus, och kunde inte låta bli att köpa en påse frön i alla fall, fast då blev det i en vanlig butik och fröna kom från ett av de stora företagen. I vår blir det Runåbergs haverrot!

Om jag kommer mig för ska jag försöka göra något slags rutnät i stil med det Mel Bartholomew förespråkar, för att hålla reda på vad jag sått var, och sen lägga ris eller torrt grovskräp från komposten ovanpå för att hålla harar och fåglar borta. Någon finare marktäckning siktar jag inte på, även om det vore önskvärt.

Årets haverrötter blev det för övrigt inte mycket med, de hamnade för nära jordärtskockorna som snodde all näring. Skyller jag på i alla fall. rolleyes.gif Dessutom var det bara fyra frön som grodde av de minst 40 jag sådde. sad.gif

Sjutton också! Jag har inte köpt vitlöksutsäde! Vad gör jag? Chansar på mataffärens?
Ingrid på Västkusten
Näää - > ring Törnviks Frö - > de hade kvar för en vecka sedan då jag kollade:-))
annars kan Du ju försöka tigga hos yrs truly men det är inte utsädesstorlek jag ahr kvar efetr min egen sättnign utan ätstorleken, mkt mindre.

Bättre ta riktigt utsäde än att chansa md mataffärens och köp ordentligt och ta hel eget utsäde till nästa år om Du har plats.

Haverrötterna hos mig stupade på VATTEN!
De vart ena små förkrympta minisar men de grodde snällt :-)

Vaddå många sorter? Hihi - > ähum - host host.

Mel B har bra tankar :-) har kikat på dem fram å tebaks. Svåraste är att lära sig att alltid ha en liten balja med ersättningsväxter på gång, för så fort en tom ruta i med någe nytt. DEN är svår!

Hälsar ingrid
Ingrid på Västkusten
Och den som vill säga något nu om planering framförhållning eller organisering - > ähum kan ju försöka att itne göra det ;-)

Hälsar ingrid
sanna
Ja, Mel B kan man nog lita på!
Hon är ju dessutom en KRYDDTJEJ! smile.gif

Så ner med fröna i landen! Nu! Yes!

Sanna
smile.gif
littlegem
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-11-2003, 17:20)
Dill, persilja, morötter, palsternacka, haverrot, svartrot, tror även en del sallatssorter kan fungera att höstså. Fröna ska inte gro innan vintern kommer utan de ska gro framåt våren då temperaturen i jorden blir den rätta.

Till denna lista över saker som kan sås på hösten kan utan tvekan spenat läggas. Den kan annars med fördel sås i januari - februari, skörden blir mycket bättre än om den sås senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon