Full version: söderläge
eeemmaaa
Hej.
Tänkte kolla ifall de tär någon som vet vilka växter som fungerar att ha inomhus i söderläge (alltså mycket direktsol)
då vi har försökt att prova oss fram med lite blommor men alla har resulterat med döden så börjar vi sakta men säkert ge upp. Jag blev tipsad om pelargoner men min sambo säger tvär nej till det (ser tydligen ut som ledsen cockerspaniel hund?..)
Så, pudelns kärna, vet ni några andra blommor som fungerar?
Tack på förhand!
GunnellF
Hur mycket jobb är ni beredda på att lägga ner på era krukväxter?
evaisa
kan ni tänka er persienner? Full ösig södersol kan vara hård även för de tåliga vännerna.
eeemmaaa
vi är villiga att lägga ner mycket tid dock inga persienner...
Alexander-VG-zon3
problemet är ju inte solen utan den ev värmen och torra luften som bildas bakom glaset.

kan ni ha fönstret öppet på våren-sommaren. så kan ni ha det mesta som gillar sol då om ni har öppet så blir det luftväxling och lite fuktigare och svalare luft.

men dessa borde funka

Tropiska passiflora och citrus arter exempel Lime.
sol älskande palmer och suckulenter
Hibiskus, Bägarranka, Pelargon, Banan m.f har jag haft i soliga fönster och det har funkat för mig.
eeemmaaa
Tack så jätte mycket för tipsen! Ska nog prova Hibiskus eller Bägarranka!
finns det några speciella tips för dom plantorna?
Mariette
Kaktusar och suckulenter funkar hos oss
Alexander-VG-zon3
CITAT (eeemmaaa @ 01-08-2009, 10:52) *
Tack så jätte mycket för tipsen! Ska nog prova Hibiskus eller Bägarranka!
finns det några speciella tips för dom plantorna?

mycket vatten när det är varmt och torrt (bägarrankan kan du låta torka upp lite innan du vattnar igen). normaldos näring från april- till okt. mindre vatten på vintern. sedan ökar du vattningen i takt med ljuset. plantera om dom i feb-mars om det behövs. hibiskusen vill ha näringsrik men luckerjord. och bägarrankan vill ha lucker och luftigjord.
evaisa
I inte allltför ökenartade fönster kan man ha sansevierior av alla slag. Sansevieria cylindrica ser stor spretig och pampig ut. Den vanliga sans trifasciata - svärmorstungor- går också bra. De finns som väldigt höga, medelhöga och låga. Har du tur så kan du hitta en ovanlig kultivar.

Har du bonntur så hittar du någon helt annan sansevieria. I våras hittade jag sansevieria metallica i Angered. Det var en ful planta men nu har jag massor av småskott.
sparvuggla
Madagaskarpalm eller Jatropha (flaskfot) är helt perfekta, kan aldrig bli för mycket sol, dessutom är dom vackra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon