AK i Sura
Hej! Nu har mina "söderforsrosor" kommit på plats i rabatten. Är så himla nöjd med dem men ångrar att jag inte köpte den vackra Morgenroten som min väninna och granne köpte. Tog med mig kameran och fotade hennes ros också. Burgundy Iceberg somvar målet för resan motsvarade verkligen mina förväntningar, vilken läcker ros, hoppas nu den klara sig över vintern. Apricolan är otroligt maffig men ibland när jag tittar på den känns den nästan för mycket.
[attachment=39384:090727el...ectcolur.jpg]
Morgenroten
[attachment=39385:090727bu...astillbe.jpg]
Burgundy Iceberg
[attachment=39386:090727bu...rabattvy.jpg]
Burgundy Iceberg
[attachment=39387:090727aprikola.jpg]
Apricola
Thé
Åh, den där Burgundy Iceberg!! ranting.gif Alla verkar ha den, den syns på alla forum... VILL HA!! Jag antar att den inte finns på Zetas...? Ska dit i helgen.
Erika i Sandviken
CITAT (AK i Sura @ 28-07-2009, 23:03) *
Hej! Nu har mina "söderforsrosor" kommit på plats i rabatten. Är så himla nöjd med dem men ångrar att jag inte köpte den vackra Morgenroten som min väninna och granne köpte. Tog med mig kameran och fotade hennes ros också. Burgundy Iceberg somvar målet för resan motsvarade verkligen mina förväntningar, vilken läcker ros, hoppas nu den klara sig över vintern. Apricolan är otroligt maffig men ibland när jag tittar på den känns den nästan för mycket.
[attachment=39384:090727el...ectcolur.jpg]
Morgenroten
[attachment=39385:090727bu...astillbe.jpg]
Burgundy Iceberg
[attachment=39386:090727bu...rabattvy.jpg]
Burgundy Iceberg
[attachment=39387:090727aprikola.jpg]
Apricola

-Öhhhh blink.gif
-Kan en ros bli för mycket !? Nääääää,dumsnut duh.gif giggle.gif

Jag har dem alla och är jätte nöjd med mina,alla lever ute i rabatten och har klarat vintern fint.

Jag går och glor här vart jag skulle kunna göra ett runt land med bara Burgundy Iceberg och Irene av Danmark rosor,kompletera med något silvrigt och kanske vinröd kärleksört........

Hittar bara inte platsen. dunno.gif
Ezereht
Erica varför inte burgyndy iceberg och den vita iceberg? Är Irene av danmark mycket bättre?
Christina i Taxinge~
CITAT (Erika i Sandviken @ 29-07-2009, 10:07) *
Jag går och glor här vart jag skulle kunna göra ett runt land med bara Burgundy Iceberg och Irene av Danmark rosor,kompletera med något silvrigt och kanske vinröd kärleksört........

Hittar bara inte platsen. dunno.gif

Har du ingen översiktsbild av trädgården....? Så kan vi hjälpa dig! flirting.gif giggle.gif

Erika i Sandviken
CITAT (Ezereht @ 29-07-2009, 12:46) *
Erica varför inte burgyndy iceberg och den vita iceberg? Är Irene av danmark mycket bättre?

Irene och Burgundy är otroligt lika i bladverk och växtsätt,lite tunna grenar och lite små buskiga.
Iceberg är mera en spikrak rabattros.
Erika i Sandviken
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 29-07-2009, 20:02) *
Har du ingen översiktsbild av trädgården....? Så kan vi hjälpa dig! flirting.gif giggle.gif

Nja ,kan det här vara till hjälp kanske...

[attachment=39431:2009_07130042.JPG]

[attachment=39432:2009_07130043.JPG]

[attachment=39433:2009_07130049.JPG]

[attachment=39434:2009_07130050.JPG]

[attachment=39435:2009_07130046.JPG]

[attachment=39436:2009_07130036.JPG]

[attachment=39437:2009_07130047.JPG]
I mellan huset och garaget och en bit ut kan ingenting göras,där kommer det till nästa år
att bli altan med nedsänkt pool.När det är klart kan jag sätta efter hela den kommande altankanten.

Planer finns också på att ta bort hundgården,som Flammentanzen växer mot och göra ett stort inglasat uterum där.Kalla det gärna växthus om ni vill...
Typ så här,fast det ska sitta mot garaget då.
[attachment=39438:ruthny.jpg]
Christina i Taxinge~
Jag tycker att du har alldeles för mycket gräsmatta kvar! biggrin.gif

För att man inte genast ska se från den ena änden till den andra, så kan du t ex bryta av mitt i med en spaljée i kanten på ditt nya rosland.... naughty.gif Du gillar ju Klematis!
Då får man undra lite vad som döljer sig där bakom!
Det vackra Honungsrosträdet får bli en pendang i hörnet på rabatten, som dessutom fångar upp det vita när den blommar.

Kanske blanda upp i rabatten med ett vajande, frasande vippgräs eller ett sånt där nästan osynligt gräs som Jättetåtel.

Jag har bara antytt på bilden vad jag menar.....

[attachment=39441:2009_07130043.JPG]

Samtidigt bildas nästan en vindlande gång till vänster om den nya rabatten.

Erika i Sandviken
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 29-07-2009, 21:38) *
Jag tycker att du har alldeles för mycket gräsmatta kvar! biggrin.gif

För att man inte genast ska se från den ena änden till den andra, så kan du t ex bryta av mitt i med en spaljée i kanten på ditt nya rosland.... naughty.gif Du gillar ju Klematis!
Då får man undra lite vad som döljer sig där bakom!
Det vackra Honungsrosträdet får bli en pendang i hörnet på rabatten, som dessutom fångar upp det vita när den blommar.

Kanske blanda upp i rabatten med ett vajande, frasande vippgräs eller ett sånt där nästan osynligt gräs som Jättetåtel.

Jag har bara antytt på bilden vad jag menar.....

[attachment=39441:2009_07130043.JPG]
Samtidigt bildas nästan en vindlande gång till vänster om den nya rabatten.

Noterar och lägger på minnet, det jävliga är att vi har ju så tunggrävt i lerjorden här (gammal sjöbotten)
Men det är ju gubbens problem....
AK i Sura
CITAT (Thé @ 29-07-2009, 08:08) *
Åh, den där Burgundy Iceberg!! ranting.gif Alla verkar ha den, den syns på alla forum... VILL HA!! Jag antar att den inte finns på Zetas...? Ska dit i helgen.

Ja den var värd att resa 15 mil för och då fick jag ju se Söderfors också, dit blir det garanterat fler besök.
Tror inte att Zetas har Burgundy iceberg, jag var där för två veckor sedan och då kunde jag inte hitta den i alla fall. Däremot fanns det mycket fina rosor och priserna var inte så höga som jag befarade. Normala rospriser alltså. Sedan är det alltid trevligt att gå omkring på Zetas för det är en vacker trädgård och deras café restaurang är ju helt klart värt ett besök.

CITAT (Erika i Sandviken @ 29-07-2009, 10:07) *

Det låter verkligen som en läcker kombination! Med din tomtyta är jag övertygad om att du hittar en plats åt den trevliga rabatten. Härligt hus ni bor i!
esters-tradgard
Oj va fint du har Erika!! Verkligen supersnyggt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon