humla
Jag skulle bli OERHÖRT tacksam om någon kunde hjälpa mig att hitta frön eller inköpsställen där man kan köpa dofttobak; Nicotiana Suaveolens. Jag har läst om den i en trädgårdstidning och har tänkt att det skulle vara underbart att ha dessa starkt doftande växter i trädgården nästa år! Är det någon som vet något är jag mycket tacksam om ni hör av er!
MVH/ Elin Petersson
Helen i Piteå Zon 5
Hej Elin och alla andra på forumet!
Har mailat dig, men för alla andra så kan ni hitta tobaken på Exotic Garden. http://www.exoticgarden.fi/sweshop/sok.asp?page=27
Lycka till! /Helen
humla
Blir själv osäker på vad som egentligen är "dofttobak". I min tidning står det att den heter "Nicotiana Suaveolens", blir upp till 1,50 m hög, har vit- röd och grönaktig utsida på blommorna samt har en stark doft. På länken jag fick från Helen fanns flera olika sorters blomstertobak, men det är väl en annan slags tobak? Har själv aldrig odlat tobak, men är tacksam för hjälp från andra som har det. Någon som har/ har haft denna tobakssort jag söker?
Helen i Piteå Zon 5
Har du sökt på Google, där finns många träffar ifall du skriver Nicotiana Suaveolens. /Helen smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns även en annan väldoftande tobak som är lätt att hitta hos svenska fröfirmor nämligen narcisstobak (Nicotiana sylvestris) så det kan ju vara ett alternativ ifall du inte får tag på Nicotiana suaveolens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon