Jag har 20 kvm outnyttjat plats i trädgården.
Läget är norrsidan på garaget, skugga nästan hela dagen alltså.
Kruxet är att hela området är asfalterad.
Jag funderar om jag skulle kunna använda området ändå för perennasådder och sticklingförvaring
( tex. boxbom) över vintern.
Sådder är väl inte så kräsna om platsen, men sticklingar...
Skulle det fungera om man bygger enkla träramar, fyller på jord ( eller någon blandning kanske ??)
och sedan planterar krukor i denna jord.
Skulle ren sand fungera som fyllning på dessa större ramar ?
Hur djupt skulle lådan vara ?
Jag har årets små plantor (tex. digitalis,borstnejlika ) skulle de mår bra där bakom garaget över vintern, eller ska jag tänka på någon annan plats åt dom ?
joulanta
03-08-2009, 22:18
Jag har min små perenner i pallkragar över vintern tycker det är bra för då ser jag ju vad som överlever vintern.
Så jag tycker din plan verkar bra
Jag har också tänkt förvara mina perennasådder i pallkrage över vintern. Ren sand borde funka bra att ställa ner krukorna i. Norrläge är inte någon nackdel för vinterförvaring tror jag, det blir ingen förtidig väckning av den starka vårsolen.
Har ett par minikragar ed som jag fundrar på fylla med jord och så direkt i under hösten. Eller är det bättre så i kruka?
Jag har byggt mina kallbänkar i trädgårdens mörkaste hörn. Lade markväv (eftersom det är på jord) och byggde kanterna av gammalt hustimmer som låg och skräpade. Fyllde gjorde jag med gammal sandlådesand. Har funkat kanonbra i fyra år nu!
Djup på sanden - så att man kan gräva ner en lagom stor kruka upp till kanten.
Höjd på kanterna - beroende på hur höga växter som skall övervintras (går att lägga riktigt stora växter ner också).
Jag tänkte mest på att området är asfalterad och kan inte hålla fukt därmed.
Men när jag funderade detta, så läste jag någonstans att man kan göra så här:
Bygga en ram, ha en plast under och upp till kanterna och ha dräneringshål på plastet på ca. 5 cm höjd.
Sedan fyller man på sand så högt som man behöver och planterna krukorna in i sanden.
SÅ för krukorna fukt men blir inte dränkta.
Nu gäller det bara hitta bra, stabil plast .
Så när jag enligt er är också på rätt spår tänker jag tuta och köra !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.