Full version: Söt punkare
amaira
En riktig sötnos med härlig frisyr.

Är det spinnarlarverna som är såhär håriga? Satt på örnbräken i skogsgläntan. Så här ser den ut ovanifrån. Cirka 2,5 cm lång. Örnbräken verkar gott ser det ut som.

De är så läckra i närbild, de små krypen!!

Gossen Ruda
Söta men inte kramgoa. Bestämningen som jag försökte mig på gav inte så mycket. Såna här krypande kaktusar kan vara larver av pärlmorfjärilar, aftonflyn eller spinnare, i synnerhet fam Arctiidae. Det närmaste jag kommer är Grå tigerspinnare, Diaphora mendica, men det är mycket som ändå inte stämmer. Förmodligen är det en ung larv och i beskrivningarna nämns oftast bara utseendet på fullvuxna larver.
Fågelvägen
Hm, när jag var barn var det en kompis som ville imponera på gänget med att ta en sån larv i munnen. Han hade kanske tvekat om han sett en närbild. fear.gif Han försökte hålla god min efteråt, när det "stack lite i munnen".

Fantastiska bilder du bjuder på, amaira. Tack!
KURT
Göken tillhör ju de få fåglar som kan äta riktigt håriga larver.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2009, 10:45) *
Söta men inte kramgoa. Bestämningen som jag försökte mig på gav inte så mycket. Såna här krypande kaktusar kan vara larver av pärlmorfjärilar, aftonflyn eller spinnare, i synnerhet fam Arctiidae. Det närmaste jag kommer är Grå tigerspinnare, Diaphora mendica, men det är mycket som ändå inte stämmer. Förmodligen är det en ung larv och i beskrivningarna nämns oftast bara utseendet på fullvuxna larver.

Krypande kaktus - verkligen på pricken rätt! tummenupp.gif
amaira
Gossen Ruda:
CITAT
Såna här krypande kaktusar kan vara larver av pärlmorfjärilar, aftonflyn eller spinnare, i synnerhet fam Arctiidae. Det närmaste jag kommer är Grå tigerspinnare, Diaphora mendica, men det är mycket som ändå inte stämmer. Förmodligen är det en ung larv och i beskrivningarna nämns oftast bara utseendet på fullvuxna larver.

Inte pärlemorfjäril. Jag tror på någon spinnare. Med sina 2,5 cm (ca) och kompakt, kändes den ganska vuxen (men vad vet jag?). Räknar inte med att kunna artbestämma larver, är glad om jag närmar mig släktet.

Fann en liten vacker sak i blåbärsriset i går. Den är nog däremot en bebis-larv tror jag.

Ser ut som en Lumantriidae-larv för mig (tofsspinnare). Det närmaste jag kommer i nationalnyckeln, är boktofsspinnare med den röda hårtofsen - och här är det låångt från alla böcker. Den närmaste boken växer 2 km bort, och bokskogen finns 2 mil bort.

Gissa vem som ätit blåbär (se de blå fingrarna). Och gissa hur munnen såg ut! blush.gif

Vad trögt forumet är förresten, är det forumet eller min dator?

Lars-Olof Arvids
En sån söt liten tofsspinnarlarv! wub.gif

Det är inte din dator det är fel på, forumets tröghet är ett ständigt återkommande diskussionsämne på småprat- och supportavdelningarna.

Olle
Gudrun i Göteborg
Vilka foton, Amaira bravo.gif

Är du proffs?
amaira
Tack!
Om jag är proffs? Tackar för frågan, känner mig djupt hedrad.

Svar: Nej.

Om du såg mig och kameran, och mig med kameran, så skulle du inte frågat tongue.gif .

Däremot kännnr jag en djup samhörighet med "djur och natur", och jag älskar att fotografera, fast kameran är gammal och slö, kräver bra ljusförhållanden, och jag själv närmast är "nonchalant". Antingen går det att fota, eller så gör det inte det och då strosar jag vidare. Några tillbehör använder jag mig inte av. Inga extra objektiv, inget stativ, det skulle ju ändå bara vara i vägen. Bra närgräns på kameran, det är allt - fast den vill inte ställa in avståndet ordentligt, utan att ta mycket god tid på sig och "surra runt" ett bra tag. Ja, jag använder auto dessutom.

Sedan klipper jag ut den del av bilden som jag vill visa. Jag behöver alltså inte alltid gå tätt intill mitt motiv, många gånger blir det bättre om jag håller ett avstånd på ca 1 dm och klipper sedan.

Det viktiga för mig, är att "komma nära", själv, personligen. Och då menar jag inte fysiskt i första hand, utan jag har ett djupt intresse för etologi (= djurens beteende), även småkrypens och insekternas etologi. Det finns ett större utrymme för personlighet bland insekter, än man kan tro!
Givetvis utifrån deras egen utgångspunkt (inte förmänskligande), men det finns ofta en sorts kommunikation (lååångt bort från "djurpratare") som det är ljuvligt att upptäcka och ta del av.

Det är så DJUPT fascinerande!!!!! wub.gif

Det finns ett samspel, och som människa kan jag vara delaktig i det. Och med kamerans hjälp kan jag visa andra vad det är jag ser själv med mina ögon.

Gudrun i Göteborg
Tack för beskrivningen. Jag förstår precis vad du menar. Och du, min fråga var uppriktigt menad o här kommer nästa: Har du någon gång fått foton publicerade eller deltagit i någon tävling?

Jag skall försöka följa dina råd. Har en hyfsat bra kamera men aldrig vågat mig på den här typen av foton.
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 01-08-2009, 12:13) *
Gossen Ruda:

Inte pärlemorfjäril. Jag tror på någon spinnare. Med sina 2,5 cm (ca) och kompakt, kändes den ganska vuxen (men vad vet jag?). Räknar inte med att kunna artbestämma larver, är glad om jag närmar mig släktet.
Fann en liten vacker sak i blåbärsriset i går. Den är nog däremot en bebis-larv tror jag.

Ser ut som en Lumantriidae-larv för mig (tofsspinnare). Det närmaste jag kommer i nationalnyckeln, är boktofsspinnare med den röda hårtofsen - och här är det låångt från alla böcker. Den närmaste boken växer 2 km bort, och bokskogen finns 2 mil bort.

Gissa vem som ätit blåbär (se de blå fingrarna). Och gissa hur munnen såg ut! blush.gif

Vad trögt forumet är förresten, är det forumet eller min dator?

Visst är den en larv av bokspinnare, kan inte vara något annat. Enligt min litteratur lever den mest på bok, men även på andra träd och buskar. Kalla den för det andra namnet den har så slipper du fundera, Tätullig harfotspinnare. laugh.gif
amaira
Tätullig harfotspinnare! *slutar genast fundera*
Vad gulligt! wub.gif Det var ett fint namn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon