Vilken blomma är detta? Den växte upp i en gammal rabatt som grävts om förra året. Jag satte om den och nu har den börjat blomma. Klockorna är rundare i formen än en blåklocka.
Sussie F-Flower
29-07-2009, 07:54
Hej Maria och välkommen med ditt första inlägg... Det där är en Riddarsporre. De finns i flera färger, enkla och dubbla. Vackra perenner som kan behöva stöd när det blåser.
Lars-Olof Arvids
29-07-2009, 07:55
Hej och välkommen till Odla! Blomman är en riddarsporre (Delphinium).
Olle
mariab
29-07-2009, 09:32
Men jösses, jag funderade ju på om det var en riddarsporre, men jag tyckte inte riktigt att det såg ut som det. Haha. Där ser man. :-)
GunnellF
29-07-2009, 09:38
CITAT (mariab @ 29-07-2009, 10:32)
Men jösses, jag funderade ju på om det var en riddarsporre, men jag tyckte inte riktigt att det såg ut som det. Haha. Där ser man. :-)
Det ser ut som en Kinesisk riddarsporre, Delphinium grandiflorum, kanske därför du inte tycker att det stämmer riktigt.
Irene_L
29-07-2009, 09:48
Nja...jag tycker inte det ser ut som kinesisk riddarsporre. De har mer flikiga blad och sen sitter blommorna inte som på din bild. Här är en bild på min Kinesisk riddarsporre: [attachment=39406:kinesisk...arsporre.jpg]
Jag tror att du har en vanlig riddarsporre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.