Full version: Koltrastens nya bo
Berith
Tidigare visade jag bild på en koltrast som byggt bo i en hoprullad kabel i förrådet. Häromdan hittade vi ett nytt bo, ganska så udda placerat det också. Det sitter i ormhasseln som står mitt i gräsmattan. Undrar hur störd den blir av gräsklippningen? Antagligen byggde den boet och la äggen när vi hade så kruttorrt här så gräsmattan var alldeles oklippbar, men nu har det ju blivit grönt igen efter regnet. Jag hoppar iaf över trimningen precis runt och under busken!

[attachment=39398:DSCN0529x.jpg]
Monarda
Lyckliga du som får så fina gäster i trädgården! Här har vi inte så gott om koltrastar men varje tidig vår dyker det upp några stycken som jag förser med russin och äpplen. Sen drar dom vidare upp till ett litet skogsklätt berg i närheten och där häckar dom. Jag får i alla fall njuta av sången. Nästa år hoppas jag dom hittar till min ormhassel.

[attachment=39405:P3110887a.jpg]
Berith
Din koltrast var jättefin! kompiskram.gif

Synd att man inte kan bestämma var dom ska bygga bo.
Meriona
Jag tycker att de sjunger så vackert och klart att man kan bli tårögd!

Tokiga bobyggare du har Berith! blink.gif
KURT
Oftast är det gnagare och rådjur som får skulden för fästingar, men även fåglar agerar värd för fästingar, och då speciellt marklevande fåglar som trastar. Det är speciellt i de två tidiga stadierna, som larv och som nymf som fåglar ofta agerar värd:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/126568
sparvuggla
Skulle tro att det är andra kullen för i sommar. Dom blir inte störda av gräsklippningen, men jag hoppas att det inte finns katter i grannskapet.
Berith
Usch, det där visste jag inte Kurt!

Katt, joo Nils finns ju, men jag har förklarat många gånger att när han hälsar på hos mej så får han ge f--n i fåglarna. nono.gif

Tror också att det är andra kullen, funderar på om det är samma föräldrar som vår första kull? Vi har också fått två omgångar talgoxar, i för året nya holkar på husväggen.

Och så har vi en rödhake som bor i närheten men hämtar godis hos oss. Han är inte ett dugg rädd utan kan plocka myror och annat bara några dm från mina fötter. För ett tag sen när jag jobbade ute och hade med skottkärran satt han på ena skakeln och väntade på att det skulle dyka upp nåt gott. Och när jag vattnar rabatterna så kommer han direkt och ska kolla, för ibland kan man faktiskt hitta mask! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon