Full version: pergola
Lindbergskan
Vi ska bygga en pergola utmed våran gavel på huset, den är ca 8 meter. Vi har tänkt oss som en smal tunnel, ca 1 meter bred och den ska vara gjord i tryckt trä. Men vi har ingen ritning eller har ingen riktig koll på hur den ska se ut. Tanken är att det ska växa klätterväxter upp på den och dölja lite av väggen som inte har ett enda fönster, dessutom ska den bli en "nödutgång" från övervåningen där två fönster finns, tanken e att man ska kunna hoppa ut på pergolans tak. Är det någon som har ritning eller bra bilder eller bara bra råd är vi så tacksamma!
ingrids
Inte det råd du bad om men har ni funderat på att infoga en stege i en spalje istället? Så länge ni väljer nå't utan taggar känns det som en säkrare brandväg.
MayaLisa
Har byggt ungefär som du beskriver , Bild på min pergola , om jag förstår din beskrivning rätt så var det väl typ så du sa. Från sidan Bilden är några år, nu har jag honungsros, alpklematis druva och blåregn klättrandes där.
Lindbergskan
CITAT (MayaLisa @ 30-07-2009, 22:00) *
Har byggt ungefär som du beskriver , Bild på min pergola , om jag förstår din beskrivning rätt så var det väl typ så du sa. Från sidan Bilden är några år, nu har jag honungsros, alpklematis druva och blåregn klättrandes där.

Tack där tror jag att jag fick min pergola på bild! Nu ska jag visa maken min hur han ska bygga smile.gif Hur bred är eran? Jag tänkte bara ha min ca 1,10m, det ska bara vara en "inklädd" gång och frågan är om det ser konstigt ut tro? Detta är på husets norrsida så frågan är om Blåregn klarar det? Men alpklematis kanske!
Tack för hjälpen!

CITAT (ingrids @ 29-07-2009, 22:54) *
Inte det råd du bad om men har ni funderat på att infoga en stege i en spalje istället? Så länge ni väljer nå't utan taggar känns det som en säkrare brandväg.

Tack! Väldigt bra förslag, men jag vill nog gärna ha som en liten "tunnel".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon