Tjo!
Nån som vet om någon av följande växter klarar att stå några meter in i rummet, dvs inte i sol direkt vid fönstret?
pengaträd
novemberkaktus
kalla
lyckliga lotta (tror jag att den heter)
kaffeplanta
passiflora
ametistranka
himmelsärt
kaki
doftranka
tacksam för svar! =)
Bengalow
29-07-2009, 11:34
De tre första har vi satt ut, i skuggan av en 3 meter hög Trädgårdshibiscus. Dom brukar annars stå innen i uterummet. Penningträdet växer kraftigt i skuggan, och bladen blir fint glansiga.
Nästan alla växter vill ha ljust, så det är väl att sätta dom på golvet där det är som ljusat. Klarar sig säkert någon/några månader där....
Alexander-VG-zon3
29-07-2009, 11:48
CITAT (Bengalow @ 29-07-2009, 12:34)

De tre första har vi satt ut, i skuggan av en 3 meter hög Trädgårdshibiscus. Dom brukar annars stå innen i uterummet. Penningträdet växer kraftigt i skuggan, och bladen blir fint glansiga.
Nästan alla växter vill ha ljust, så det är väl att sätta dom på golvet där det är som ljusat. Klarar sig säkert någon/några månader där....
fast ute skugga är långt ifrån inne skugga. och skulle tro att ett uterum också ger mer ljuse än någon m från ett fönster. det är därför dina växter växer bra även i lite skuggigare lägen.
även inne kan ett stort skuggfönster ge mycket ljus jämfört med ett litet söderfönster.
Alexander-VG-zon3
29-07-2009, 11:53
CITAT (Fny @ 29-07-2009, 11:49)

Tjo!
Nån som vet om någon av följande växter klarar att stå några meter in i rummet, dvs inte i sol direkt vid fönstret?
pengaträd
novemberkaktus
kalla
lyckliga lotta (tror jag att den heter)
kaffeplanta
passiflora
ametistranka
himmelsärt
kaki
doftranka
tacksam för svar! =)
ingen av dom skulle trivas inne i rummet ifrån fönstret förutom kallan(om det är fredskalla du menar? eller silverkalla?, andra kallor vill ha ljust). Fredskalla och Silverkalla trivs i mörker.
dessa överlever (överlever!) att stå 2-4m från ett fönster
pengaträd
novemberkaktus
kalla
lyckliga lotta
kaffeplanta
dessa vill ha ljust och tål inte att stå i mörker alltid
passiflora
ametistranka
himmelsärt
kaki
doftranka
tack, det var precis vad jag behövde veta! Ingen av dem är med andra ord särskilt BRA att ha en bit in i rummet.... kan någon annan växt rekommenderas? Jag tänker mig på motsatta väggen från stora fönster, ca 4 meter ifrån alltså...
Alexander-VG-zon3
29-07-2009, 12:22
Ampellilja, Ormbunkar, Bergpalm, Fiskstjärtspalm, Gullranka, Silverkalla, Fredskalla, Garderobsblomma, Porslinsblomma, Dracaena, Aralia, Ficus, Rumsgran, Avokado är några som tål skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.