Full version: sol vs icke sol
Fny
Tjo!
Nån som vet om någon av följande växter klarar att stå några meter in i rummet, dvs inte i sol direkt vid fönstret?

pengaträd
novemberkaktus
kalla
lyckliga lotta (tror jag att den heter)
kaffeplanta
passiflora
ametistranka
himmelsärt
kaki
doftranka

tacksam för svar! =)
Bengalow
De tre första har vi satt ut, i skuggan av en 3 meter hög Trädgårdshibiscus. Dom brukar annars stå innen i uterummet. Penningträdet växer kraftigt i skuggan, och bladen blir fint glansiga.
Nästan alla växter vill ha ljust, så det är väl att sätta dom på golvet där det är som ljusat. Klarar sig säkert någon/några månader där....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bengalow @ 29-07-2009, 12:34) *
De tre första har vi satt ut, i skuggan av en 3 meter hög Trädgårdshibiscus. Dom brukar annars stå innen i uterummet. Penningträdet växer kraftigt i skuggan, och bladen blir fint glansiga.
Nästan alla växter vill ha ljust, så det är väl att sätta dom på golvet där det är som ljusat. Klarar sig säkert någon/några månader där....

fast ute skugga är långt ifrån inne skugga. och skulle tro att ett uterum också ger mer ljuse än någon m från ett fönster. det är därför dina växter växer bra även i lite skuggigare lägen.

även inne kan ett stort skuggfönster ge mycket ljus jämfört med ett litet söderfönster.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 29-07-2009, 11:49) *
Tjo!
Nån som vet om någon av följande växter klarar att stå några meter in i rummet, dvs inte i sol direkt vid fönstret?

pengaträd
novemberkaktus
kalla
lyckliga lotta (tror jag att den heter)
kaffeplanta
passiflora
ametistranka
himmelsärt
kaki
doftranka
tacksam för svar! =)

ingen av dom skulle trivas inne i rummet ifrån fönstret förutom kallan(om det är fredskalla du menar? eller silverkalla?, andra kallor vill ha ljust). Fredskalla och Silverkalla trivs i mörker.

dessa överlever (överlever!) att stå 2-4m från ett fönster

pengaträd
novemberkaktus
kalla
lyckliga lotta
kaffeplanta

dessa vill ha ljust och tål inte att stå i mörker alltid

passiflora
ametistranka
himmelsärt
kaki
doftranka
Fny
tack, det var precis vad jag behövde veta! Ingen av dem är med andra ord särskilt BRA att ha en bit in i rummet.... kan någon annan växt rekommenderas? Jag tänker mig på motsatta väggen från stora fönster, ca 4 meter ifrån alltså...
Alexander-VG-zon3
Ampellilja, Ormbunkar, Bergpalm, Fiskstjärtspalm, Gullranka, Silverkalla, Fredskalla, Garderobsblomma, Porslinsblomma, Dracaena, Aralia, Ficus, Rumsgran, Avokado är några som tål skugga.
Fny
tackar tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon