Full version: Avstånd i spaljeén?
hörnbjörn
Hej alla glada.

Ska strax börja spika i läkt i min pergola, tänkt för Klängrosor.
Min fråga är:

Hur glest eller tätt ska jag sätta läkten? hade tänkt mig ett avstånd på ca 15-20cm. räcker det? kan jag ha större avstånd?

Det är som sagt tänkt att det enbart skall klättra olika sorter av rosor på den. Kanske humle på baksidan.

Mvh
Stefan
Christina i Taxinge~
Ja du Stefan, jag är verkligen ingen "byggare", så jag vet knappt vad läkt är.....men om du ska ha klätterrosor och om läkt är vad jag tror det är, så kan du ha bra mycket glesare läkt smile.gif

Hur klok blev du på det svaret? biggrin.gif

hörnbjörn
ja du christina. jag tror att du tror rätt giggle.gif
Det blir dom Vågräta "pinnarna" i spaljeén.

Så då sätter jag dom lite glesare då. ca 30 cm.

Tack tack för ditt svar å ha en trevlig kväll
Stefan
Christina i Taxinge~
Ja du Stefan, du ser va bra det blir när vi kloka slår våra huven ihop! yes.gif naughty.gif

30cm låter mycket bättre, kanske rentav 35-40cm....

Ha nu en trevlig kväll du också!

Ezereht
Varje dag lär man sig något nytt biggrin.gif
LasseB
"Pinnavståndet" är ju lite beroende på om du bygger en spalje som kommer att stå "naken" eller inte
För just klättringen går det bra med runt 30 cm i avstånd men kan se glest och fattigt ut Då är 20 cm betydligt snyggare Kika i mina album jag har 23 cm i avstånd
Stiffe
Maskstorleken bör också bestämmas efter vad som ska klättra där, dvs hur stora och kraftigväxande växter. Långsamväxande små och tunna växter behöver rimligtvis tätare maskavstånd.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon