mieb
Är det någon som vet vad det här är för klematis?

Jag tog några sticklingar (vet inte ens om man kan göra så med klematis) av en klematis igår. Den är småblommig, varje kronblad är ca 2 cm långt och den har alltid fyra kronblad. Den blommar nu och har blommat mest hela sommaren om jag förstod det rätt. Den här klematisen är äldre än tio år och är nog närmare tre meter, men det var svårt att se för den växer och klättrar i ett buskage. Växer i zon 2.

Jag vet att det finns tusentals sorter men hoppas på att det här är en någorlunda vanlig sort som är enkel att bestämma. smile.gif

Finn Klematis

Hej!
Ser ut som något slags Diversifolia.
Jag har några några frågor.
1. Klättrar den med bladskaften eller har den bara stöd i busken?
2. Vissnar den helt ner till marken under vintern?

Mvh
Finn
mieb
CITAT (Finn Klematis @ 30-07-2009, 09:20) *
Hej!
Ser ut som något slags Diversifolia.
Jag har några några frågor.
1. Klättrar den med bladskaften eller har den bara stöd i busken?
2. Vissnar den helt ner till marken under vintern?
Mvh
Finn

Hej!
Den klättrar med bladskaften och jag är nästan helt säker på att den inte vissnar ner. Den ser ut som vilken annan klematis som helst i växtsätter som jag kunde se; vedartad och klättrar i allt. Fast den kanske inte var riktigt tre meter, kanske snarare två meter.

Mvh
Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon