Full version: Fruktbröd
Viola
Hej!

I dag 11.12.02 i (EN DOS NEDSTRESSAT) SMÅPRAT" skrev helull (Helena) om sin fruktbröd-bakning. Bättre tur nästa gång!

Men det lät så MUMS - har du, helull, receptet? - jag skulle så gärna pröva jag också. Kanske också andra har recept på nåt liknande bröd..??

O saliga juletid - nu får man frossa i godsaker!!!!

biggrin.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Tacksam för tips!
Hälsingar
Viola
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer ett gott brödrecept:

Äppel och valnötskavring

Det här behövs till 2 bröd:
8 dl filmjölk (3%)
2 dl mörk brödsirap
1 msk bikarbonat
1 tsk malda nejlikor
1 tsk mald ingefära
1 tsk malda pomeransskal
2 tsk salt
8 dl vetemjöl (480g)
3 dl grahamsmjöl
4 dl grovt rågmjöl
2 dl grovhackade valnötter
2 äpplen

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175º
2. Blanda filmjölk och sirap. Rör ihop alla torra ingredienser även nötter. Skala och kärna ur äpplena. Skär äpplena i ½ cm stora bitar. Blanda ner dem i mjölblandningen. Rör sedan ner mjölblandningen i filmjölken. Degen ska vara ganska lös.
3. Smörj 2 avlånga bakformar, 2 liter. Fördela degen i formarna. Pudra lite grovt rågmjöl på ytan. Grädda bröden på nedersta falsen i ca 1 timme och 15 min. Lägg ev. på aluminiumfolie mot slutet av gräddningen. Ta ut, stjälp upp på galler och låt svalna under bakduk.

Frys in brödet och ta fram en bit i taget, bikarbonatsbröd blir lätt lite torrt om man har det framme i flera dagar i rumstemperatur.
Berith
Här en annan variant på kavring
som påminner lite om Åsas recept:

6 dl filmjölk
3/4 liter vetemjöl
3/4 liter rågsikt
4 tsk bikarbonat
2 dl honung
2 dl lingonsylt

Blanda de torra ingredienserna.
Tillsätt honung, lingonsylt och filmjölk i små portioner.
Rör till en jämn smet och fördela i två välsmorda 1,5 liters formar.
Grädda i 175 grader ca 1 timma.
helull
Receptet på mitt misslyckade fruktbröd ur minnet:

Saltås Fruktbröd

2 dl rågmjöl
3 dl grahamsmjöl
50 gram jäst
1 l fingervarmt vatten
2 tsk salt

Blanda ihop (lös jästen å saltet i vattnet först) och låt stå i 20 min. (Kan tillägga att det var här jag gjorde fel, jag skållade nämligen mjölet först för jag var rädd att brödet skulle bli för torrt annars, men det blev alltså - för kladdigt istället sad.gif )

3 dl blötlagda fikon (jag blötlade över dagen, ca 8 timmar)
3 dl russin (fast jag tog 1,5 dl blölagda aprikoser istället - russin är usch i bröd tycker jag)
1 liter vetemjöl

Hacka frukten, pytsa i den i degen. I med allt vetemjöl å mer om det behövs. Arbeta till spänstig bröddegskonsistens och låt jäsa i 30-40 min.

Knåda lite på bakbord och gör limpor i formar eller "lösa" bröd på plåt. Jag använde formar och degen räckte till tre smorda formar. Ugnen ska vara 250 grader varm när du sätter in bröden, vrid direkt ner till 225 grader och grädda i 25 min.

Kanske finns receptet i originalversion på Saltå Kvarn å bageris hemsida?

Lycka till med baket!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp orginalreceptet finns på saltå kvarns hemsida:

http://www.saltakvarn.se/
Viola
Hej!
TUSEN TACK till ER ALLA tre, Åsa, Berith och helull!
Vilken tur jag hade! Hela tre recept!
Alla verkade MUMS!

Massor med hälsningar från en mycket tacksam
Viola
biggrin.gif wub.gif biggrin.gif
Brandklipparen
Goddag.
Detta bröd skall testas, älskar russin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon