Full version: Hängig Dracena...
Katarina Hon
Hej!
Jag är ny på det här lysande forumet, och undrar om någon kan svara på en enkel fråga.?

Jag har en variant av doftdracena som jag tror heter Dracena Massangeana.
Det är en ganska gammal växt som jag "ärvde" av en vän, och när jag fick den var den i stort sett död.

Nu har jag lyckats att få den att växa igen, och topparna på stammarna ser superpigga och bra ut.
Det jag undrar är om jag kan plocka bort dom nedersta bladen som bara hänger rakt ner och ser väldigt trötta ut? Bladen är förvisso gröna, men plantan ger ett ganska tråkigt intryck med massa blad som slokar...

Tacksam för svar!
/Katarina
Alexander-VG-zon3
Dracaena - har lite av ett hängigt utseende normalt. så är den inte uttorkad så är det bara normalt. men vill du så går det bra att ta veck fula blad.
Katarina Hon
Tack för supersnabbt svar!
Tror att jag provar att ta bort en del av dom hängiga bladen, för dom är så himla många... Den kanske ger ett lite piggare intryck sen! smile.gif
GunnellF
CITAT (Katarina Hon @ 29-07-2009, 13:19) *
Tack för supersnabbt svar!
Tror att jag provar att ta bort en del av dom hängiga bladen, för dom är så himla många... Den kanske ger ett lite piggare intryck sen! smile.gif

Om du tycker att stammen blir kal till slut, kan du kapa toppen och sätta den i ny kruka, samtidigt behålla stammen som mest troligt skjuter nya skott och du får en stamdracaena också.
GunnellF
Och såhär fint kan en Dracaena massageana blomma om man har tur!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon