L I A H
Så kan jag då äntligen bocka av ett av träden på min önskelista. En liten skönhet fick bli en 35-års present till mig själv... flirting.gif Har länge letat efter en uppstammad Dvärgrobinia med twistade blad, förädlad sort är det ju. En granne till min mormor har ett sådant ståtligt träd som är nästan 4 m högt trots att denna variant i handeln säljs som "mini". Det ser i sanning ut som ett gigantiskt bonsai-träd i växtsättet. Hoppas att min någon gång i framtiden blir lika fin! (Inte den på bilden utan en jag hittade på nätet). Ska fotta grannens någon gång som faktiskt nästan är finare. Nu står i alla fall äntligen min lilla "skruvade bebis" här så söt yahoo.gif Ett stort tack till killarna på Växthuset i Kristianstad! Någon mer som har en sådan? Hur sköter ni den i så fall? Hur växer ert exemplar?

Nästa på önskelistan... Ett eget Näsduksträd.... Jag - trädtokig?! Nähääää?? whistling.gif Även tacksam för all info ang skötsel och råd gällande näsduksträdet! Är det som jag hört, att de växer oerhört långsamt?
Huggorm
Näsduksträdet står på min önskelista också, dock är det känsligt för köld så det får väll stå kvar på listan tills vidare tills växthuseffekten har gjort sitt med världen whistling.gif

Robinian var snygg, knotiga och vresvuxna träd tycker vi om tummenupp.gif
L I A H
Ja det är ju det men zon 1 ska det ju klara enligt uppgift men man kan ju aldrig vara 100% säker. Vet dom som har här nere i alla fall och det har gått bra så här långt. Bor du uppåt landet då?
Huggorm
Zon 2-3, så det vore ett chanstagande för min del. Men förr eller senare skall jag prova smile.gif
Chamomille
Ehh.. Tror ni att det fungerar i Stockholmsområdet unsure.gif I så fall blir det en present till mig själv också biggrin.gif
L I A H
Oj, jättesvårt att säga faktiskt. Skyddat söderläge och om du skyddar det om vintern så länge det är litet möjligen. Men jag känner inte till någon som har ett övervintrande i de regionerna. Någon annan som vet??
HelenJ
Står det inte ett näsduksträd i Bergianska? Och jag har för mig jag har hört nåt om Enköping (men det kan jag ha drömt...)
Huggorm
CITAT (HelenJ @ 29-07-2009, 21:22) *
Står det inte ett näsduksträd i Bergianska? Och jag har för mig jag har hört nåt om Enköping (men det kan jag ha drömt...)

Du har helt rätt, det finns tydligen både i Bergianska och Enköping, samt på några fler platser. Antar att Enköping är det kallaste av ställena som räknas upp här?

http://gardener.blogg.se/2009/february/dag...asdukstrad.html
Boxer
Rådjuren gillar mitt näsduksträd, så Råodör är ett måste till det blivit större.
L I A H
Aha! Ser man på, då finns det hopp även för er i zonerna norröver skåne ;-) Bara att testa! Helene....suck.... vad jag blir avis... Norrvikens! Jag funderar också på trädgårdsmästarutbildning. Det vore ngt! Skriv gärna till mig och berätta mera!

Boxer: Yaiks! :-O Vilken tur att min trädgård är inhägnad så att inte mina vovvar kommer ut och rådjur, kaniner, harar o annat otyg kommer in! Bra att du nämner det dock ifall man nu flyttar någon gång o vill ta trädet med sig, vilket man ju innerligt får hoppas att det går att göra i så fall...

F ö, från en hundägare till en annan... Vi jobbar just nu hårt med att få trädgårdens blommor o grönsaker i hundsafe höjd vilket innebär upphöjda odlingsbäddaar i olika former och stora, hemmabyggda blomlådor. Får se om det funkar... Hur gör ni? Min ena hund är jättenyfiken i att hänga med mig o kolla vad jag pysslar med i allt trädgårdsrelaterat. Han har koll på mig inklusive vartenda småkryp som dyker upp samt är dammfiskarnas beskyddare. Det är himla trevligt med en sådan följeslagare i trädgården och man vill ju inte behöva banna honom när han måste slå en sjua. tongue.gif
HelenJ
CITAT (L I A H @ 30-07-2009, 10:57) *
Helene....suck.... vad jag blir avis... Norrvikens! Jag funderar också på trädgårdsmästarutbildning. Det vore ngt! Skriv gärna till mig och berätta mera!

I min blogg står precis all info man kan tänka sig om både utbildningen och Norrvikens trädgårdar, och lite till... Gå gärna in där och kolla, sen får du gärna skriva om du har ytterligare frågor. Eftersom det är en KY-utbildning är intagningen klar för i år, nästa kull börjar 1/9. Nästa antagning blir i april nästa år, så då kan du söka om du är intresserad. Det finns ett tiotal orter runt om i landet som arrangerar likvärdiga utbildningar.
gladepetter
Köpte ett näsduksträd på Botaniska i Göteborg för 225 kr. Dyrt tyckte hustrun men priset är ju jämförbart med en halvhyffsad whisky. Enligt personalen så klarar trädet upp till zon 2. Skyddat läge och vanlig jord med bra dränering. De träd som dött på Botaniska har gjort det pga stormar. De första åren växer de långsamt men efter några år så tar den fart. I Kina blir de ca 20 meter men här ung 10 meter. Så nu har vi ett exklusivt näsduksträd i Lerums kommun.
Huggorm
CITAT (gladepetter @ 15-08-2009, 14:30) *
Köpte ett näsduksträd på Botaniska i Göteborg för 225 kr. Dyrt tyckte hustrun men priset är ju jämförbart med en halvhyffsad whisky. Enligt personalen så klarar trädet upp till zon 2. Skyddat läge och vanlig jord med bra dränering. De träd som dött på Botaniska har gjort det pga stormar. De första åren växer de långsamt men efter några år så tar den fart. I Kina blir de ca 20 meter men här ung 10 meter. Så nu har vi ett exklusivt näsduksträd i Lerums kommun.

Äsch, det var ju ett bra pris. Träd kan ju lätt kosta det dubbla på plantskolorna, och ibland ännu mer. Tror inte du kommer att ångra det köpet om tio år när trädet vuxit till sig och blommar smile.gif
Alexander-VG-zon3
hittade ett Näsduskträd för ca 100kr på Ebay höjd 30-40cm frakt 90kr till sverige. men jag visste inte om det var ett bra pris så jag köpte aldrig det.
KarinSKARA

Här är en bra plantskola i Holland som kan ta fram "allt" man kan behöva, för att smycka sin trädgård. Hitills har vi lyckats få det vi suktar efter och det är en hel del.
Priset är rimligt och frakten också. Går man sedan ihop några stycken i föreningen eller granskapet så delar man ju fraktkostnaden på många.

http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=d...amp;cp=heesters

Vi har haft ett Näsduksträd sedan ca 10 år och det växer välldigt sakta

http://picasaweb.google.com/olssons.garden/BuskarTradIMarum#

gjorde ett album i Picasa eftersom jag inte får in bilder här.
MYCKET vackert bladver på våren, så det är verkligen värt att satsa på.

Skyddat läge JA men EJ i söder för då vaknar det för fort på våren och kan frysa sönder.
Jag bor i ca zon 3 och det enda problemet är just rådjur de första åren. Numera får det vara ifred, då de hittat annat som tydligen smakar bättre. Hitills har det EJ fryset tillbaka mer än någon cm.

Karin i Marum //
MariaS
Öbergs Plantskola i Varnhem har näsduksträd för 345:- 80cm högt. De ligger också i zon 3
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-08-2009, 21:32) *
Öbergs Plantskola i Varnhem har näsduksträd för 345:- 80cm högt. De ligger också i zon 3

man får ju sälja Näsduksträd även i zon 4 giggle.gif

CITAT (KarinSKARA @ 15-08-2009, 21:29) *
Här är en bra plantskola i Holland som kan ta fram "allt" man kan behöva, för att smycka sin trädgård. Hitills har vi lyckats få det vi suktar efter och det är en hel del.
Priset är rimligt och frakten också. Går man sedan ihop några stycken i föreningen eller granskapet så delar man ju fraktkostnaden på många.

http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=d...amp;cp=heesters

ja dom har verkligen ett stort sortiment och mycket mycket man vill ha.
MariaS
CITAT (flaxss @ 15-08-2009, 21:52) *
man får ju sälja Näsduksträd även i zon 4 giggle.gif

Träden i VArnhem har stått där i åtminstone en vinter! Jag har ju trots allt jobbat där och vet deras sortiment!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-08-2009, 21:55) *
Träden i VArnhem har stått där i åtminstone en vinter! Jag har ju trots allt jobbat där och vet deras sortiment!

haha bara skoja lite med dig, dock den senaste vintern har ju inte varit riktigt eller det kanske den har hur man nu ser det. temperaturen har ju varit mild men snön har det varit mindre av.
KarinSKARA
Eftersom jag bara bor 3 mil från Varnhem, så tror jag nog deras vinter var lika svår, lång och kall som det var hos mig. MÅNGA vintrar sedan det var så länge kallt och nästan snöfritt.
Har då trädet stått i kruka ovan jord, under dessa förhållanden, är det ett MYCKET tåligt exemplar!!!

Kan varmt rekomendera ALLA, när ni har vägen åt detta hållet, besöka denna eminenta och välskötta plantskola med MYCKET humana priser. Stefan tar också hem allt som han får önskemål om, bara han kan få leverans.

Titta gärna in på en fika om det finns tid över, har lite att fresta med i trädgården av allahanda Buskar/Träd, Dagliljor, Hostor, Barrisar och allt mellan himmel och jord i varierat bladverk, som kan vara kul att titta på i växande tillstånd.

Karin //
Alexander-VG-zon3
CITAT (KarinSKARA @ 15-08-2009, 23:19) *
Eftersom jag bara bor 3 mil från Varnhem, så tror jag nog deras vinter var lika svår, lång och kall som det var hos mig. MÅNGA vintrar sedan det var så länge kallt och nästan snöfritt.
Har då trädet stått i kruka ovan jord, under dessa förhållanden, är det ett MYCKET tåligt exemplar!!!

Kan varmt rekomendera ALLA, när ni har vägen åt detta hållet, besöka denna eminenta och välskötta plantskola med MYCKET humana priser. Stefan tar också hem allt som han får önskemål om, bara han kan få leverans.

Titta gärna in på en fika om det finns tid över, har lite att fresta med i trädgården av allahanda Buskar/Träd, Dagliljor, Hostor, Barrisar och allt mellan himmel och jord i varierat bladverk, som kan vara kul att titta på i växande tillstånd.

Karin //

ja jag har inte sagt nåt annat tummenupp.gif

vintern har nog varit hård men knappast kall tummenupp.gif det var nog 10år sen sist det var en riktig kall vinter i sydsverige och mellansverige. men du har kanske lokalt haft det väldigt kallt i Skara det vet jag inte.

och det är nog också tur att ett Näsduksträd har klarat vintern i en kruka (i zon3), det är lite av ett spel att låta Näsduksträdet stå ute under vintern det står ju pengar på spel om det skulle dö ( 345kr är mycket att kasta i sjön). det är ju ändå en plantskola och pengar ska komma in.

dom flesta plantskolor tar in sina växter i kylrum eller gräver ner rotsystemet och krukan i marken sålänge under vintern, att låta dom stå ute i krukor utan skydd är bara oekonomiskt. jag vet inte hur den plantskolan där gör på vintern men jag har hört mycket bra från dom och säger inte emot det du skrev.

tyvärr gör många plantskolor så att dom låter växterna stå ute utan skydd i krukor som dom ska sälja, men det är som sagt inte bra för ekonomin att göra så. tummenupp.gif
MariaS
Stefan i VArnhem har stora fält där han ställer upp allt som är krukat, sen täcker han krukorna med barkmull. Jag köpte ett av näsduksträden själv där i våras, men jag väntade tills jag var säker på att det var liv i dem. Han hade inte mindre än fem träd till salu.

Däremot hade hans fikon, liksom många andras, lagt ner. Även tulpanträden såg ynkliga ut efter den kalla vintern.

När det gäller Skara med omnejd, var nog det största problemet i vintras, att det i stort sett var total avsaknad av skyddande snö. Skara brukar alltid ha ett snötäcke. Annars var nog inte temperaturerna extremt kalla för området.
Huggorm
CITAT (MariaS @ 16-08-2009, 10:19) *
När det gäller Skara med omnejd, var nog det största problemet i vintras, att det i stort sett var total avsaknad av skyddande snö. Skara brukar alltid ha ett snötäcke. Annars var nog inte temperaturerna extremt kalla för området.

Precis, så var det här med. Ovanligt lite snö, vilket ledde till relativt djup tjäle men faktiskt inte kallare än normalt. Men ändå kallare än de senaste vintrarna som varit extremt milda
MariaS
CITAT (Huggorm @ 16-08-2009, 10:30) *
Precis, så var det här med. Ovanligt lite snö, vilket ledde till relativt djup tjäle men faktiskt inte kallare än normalt. Men ändå kallare än de senaste vintrarna som varit extremt milda

yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 16-08-2009, 10:19) *
Stefan i VArnhem har stora fält där han ställer upp allt som är krukat, sen täcker han krukorna med barkmull. Jag köpte ett av näsduksträden själv där i våras, men jag väntade tills jag var säker på att det var liv i dem. Han hade inte mindre än fem träd till salu.

Däremot hade hans fikon, liksom många andras, lagt ner. Även tulpanträden såg ynkliga ut efter den kalla vintern.

jo att täcka med nåt gör man normalt och ev gräver ner dom annars kan man gå med stor förlust i ekonomin. men även om hans näsduksträd har överlevt en vinter med mycket tur i kruka så menas det ju inte att just den är en speciell härdigt material (kan vara det men inte säkert), har själv övervintrat Gingko i en liten kruka utan skydd ute på vintern som sedan nästa (-10c vinter) inte klarade sig i marken. har också övervintrat Japanskmispel i kruka ute, som frös ner denna vinter i marken. så det kan gå olika beroende hur vintern är och sommaren.

att ha ute fikon är faktiskt inte heller så smart, men alla har hand om dom olika på vintern. och har man inte plats att vinterförvara så för man ev rea ut det bättre att få hälften än inget. men alla tänker olika och det har ju inget att göra med kvalitén.

angående vintern så var det ju exakt det jag skrev. att den var inte kall men hård.

CITAT (Huggorm @ 16-08-2009, 10:30) *
Men ändå kallare än de senaste vintrarna som varit extremt milda

jag hade bara -15c i trädgården och det tycker jag är milt, senaste vintrarna har det legat runt -17c -20c. 2003/2004 var det -24c. vintern innan den som var nu var det bara -10c och det är ju milt dock regnade och det och stormade igenom hela vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon