L I A H
Nu måste jag ju bara tipsa om en kanonsida och butik i Skåne! De säljer en hel del kul saker men framför allt det jag fastnade för var den trevliga servicen (de skickar hem) samt de MYCKET prisvärda saxarna.

Letade efter äkta handgjorda kolstålssaxar för trädgården och fann dem på det sättet. Jag köpte av dem den jättefina och praktiska örtsaxen samt blomsaxen. Visst är dessa saxar också betydligt vackrare än nytillverkat plastjunk?! Kolla bara! laugh.gif

Här hittar ni deras sida... Och NEJ, jag är inte släkt med dem ;-) Bara en mkt nöjd kund!

http://www.fargfranforr.nu/sortiment.htm
Eva 33c
De ÄR verkligen jättefina. Men jag är nog lite konstig, för jag har kommit underfund med att mina verktyg, förutom att fungera bra, ska ha en ful skrikig färg så att jag hittar dem. Jag är expert på att lägga saker ifrån mig i nån rabatt och sen leta som en tok innan jag hittar dem igen. De vackra naturfärgade verktygen försvinner först. Sen blir man ju tvungen att plocka in saker med ful färg eftersom de sticker i ögonen och förstör den estetiska upplevelsen, och det är ju bra så, rostar de inte, kvarglömda i regnet... innocent.gif
Bengalow
Menar du inte kol-stål....? Jag har varit i stålbranschen de senast 25 åren, men kolstång har jag aldrig hört om....
Kolstål är det för det mesta i verktyg, om det inte är rostfritt. Kolstål är slipbart. Det är visserligen också rostfritt, men mycket svårare att få egg på med hand- eller elkraft.
L I A H
Hahaha! Joh, jisses såklart jag menar. Ibland skriver fingrarna av sig själv giggle.gif innan ögat hinner upptäcka det. Ursäkta felstavningen. Självklart ska det vara kolstål.

Eva, skrattar gott åt ditt inlägg för jag känner så väl igen mig i det du skriver! Precis så gör jag också. Å så får man fråga sig själv "vilka buskar satt jag i när jag hade den senast". Dessvärre måste jag göra likadant när jag köper koppel till hundarna för annars blir de liggandes i skogen nånstans. Men skrikiga trädgårdstillbehör - där går min gräns!
KURT
CITAT (Bengalow @ 29-07-2009, 15:18) *
Menar du inte kol-stål....? Jag har varit i stålbranschen de senast 25 åren, men kolstång har jag aldrig hört om....
Kolstål är det för det mesta i verktyg, om det inte är rostfritt. Kolstål är slipbart. Det är visserligen också rostfritt, men mycket svårare att få egg på med hand- eller elkraft.

Kolstål är ju inte så vanligt längre, varken i knivar eller framförallt inte saxar. Det är som sagt bättre att slipa, men måste verkligen skötas bra, eftersom de rostar mycket lätt.
L I A H
Kurt! Hur ska man sköta dem bäst? Jag vill ju absolut inte att de ska rosta sönder. Jag har fått höra att man ska olja in dem då och då. Stämmer det och vad ska man i så fall använda för olja?

Mvh / LIAH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon