Full version: Hampapulver
GunnellF
Jag funderar på om nån annan testat Hampa proteinpulver, som kosttillskott och hur ni isåfall tyckt att det har funkat. Själv är jag urusel på att äta frukost och har precis börjat testa det här proteinpulvret för att få en bättre start på dan. Det är helt utan tillsatser, rent pulver av skalat hampafrö, och Hampan odlas utan bekämningsmedel och genmanipulering, så det är inte nån mix som många andra proteinpulver är.

Nån med erfarenhet?
andersen
CITAT (GunnellF @ 29-07-2009, 14:55) *
Jag funderar på om nån annan testat Hampa proteinpulver, som kosttillskott och hur ni isåfall tyckt att det har funkat. Själv är jag urusel på att äta frukost och har precis börjat testa det här proteinpulvret för att få en bättre start på dan. Det är helt utan tillsatser, rent pulver av skalat hampafrö, och Hampan odlas utan bekämningsmedel och genmanipulering, så det är inte nån mix som många andra proteinpulver är.

Nån med erfarenhet?

Nej jag har ingen erfarenhet av det, men kosttillskott skall man väl inte äta?kosttillskott
GunnellF
CITAT (andersen @ 29-07-2009, 15:11) *
Nej jag har ingen erfarenhet av det, men kosttillskott skall man väl inte äta?kosttillskott

Nja, det gör man ju som man vill naturligtvis, men jag är nyfiken om nån har testat just Hampa proteinpulver. Många andra proteinpulver är en väldig mix av allt möjligt, men Hampapulvret är rent vegabiliskt pulver utan tillsatser.
KURT
Eftersom hampafrö naturligt innehåller ca 50% fett, så antar jag att det här pressade hampfrön där man har fått bort det mesta av fettet? Fettet används nog till biodiesel, så det här kan nog vara en restprodukt från den produktionen? Ökar bara bensinpriset ännu mera så kommer det snart att säljas svenskt rapsproteinpulver också! För tillfället går alla rester från rapspressningen till djurfoder, raps innehåller lite mindre protein än hampa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hemp
GunnellF
CITAT (KURT @ 29-07-2009, 18:45) *
Eftersom hampafrö naturligt innehåller ca 50% fett, så antar jag att det här pressade hampfrön där man har fått bort det mesta av fettet? Fettet används nog till biodiesel, så det här kan nog vara en restprodukt från den produktionen? Ökar bara bensinpriset ännu mera så kommer det snart att säljas svenskt rapsproteinpulver också! För tillfället går alla rester från rapspressningen till djurfoder, raps innehåller lite mindre protein än hampa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hemp

Intressant! Företaget som tillverkar pulvret jag köpte finns i Kanada och säljer även hampaolja, så antagligen använder de sin olja själva. Pulvret har en fetthalt på ca 20% och är gjort av rent och skalat hampafrö.
Nauti
Både fröna och oljan är ju väldigt nyttiga. Fröna innehåller alla essentiella aminosyror och en del nyttiga fetter.

Jag blev intresserad och googlade mig fram till detta: http://www.reidarsson.se/info-om-hampafro.html. Det verkar gå att rada upp väldigt många positiva saker med att äta hampapulver, om det nu är krossade frön det handlar om.
GunnellF
CITAT (Nauti @ 30-07-2009, 10:03) *
Både fröna och oljan är ju väldigt nyttiga. Fröna innehåller alla essentiella aminosyror och en del nyttiga fetter.

Jag blev intresserad och googlade mig fram till detta: http://www.reidarsson.se/info-om-hampafro.html. Det verkar gå att rada upp väldigt många positiva saker med att äta hampapulver, om det nu är krossade frön det handlar om.

Ja, det är därifrån jag köpt mitt proteinpulver. Men jag tänkte att kanske nån testat det och fått en uppfattning om hur det funkar.
Gossen Ruda
För en person som äter en någorlunda varierad kost är kosttillskott ganska onödigt, det gäller även om man hoppar över frukosten helt. Därför kommer man inte heller att märka någon skillnad med eller utan pulver, förutom ev placebo-effekt. Kanske märks det i plånboken också, för pulvret är nog inte billigt.
Piccante
Hur är det med linfrö då? Är det jämförbart med hampafrö?
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 30-07-2009, 15:29) *
För en person som äter en någorlunda varierad kost är kosttillskott ganska onödigt, det gäller även om man hoppar över frukosten helt. Därför kommer man inte heller att märka någon skillnad med eller utan pulver, förutom ev placebo-effekt. Kanske märks det i plånboken också, för pulvret är nog inte billigt.

Ja, det där är ju också en sak som var och en gör som den vill... Jag har snabbt räknat ut att pulvret kostar i runda slängar runt 5 kr/om dan och är mycket fullvärdigt när det gäller näring. Hur man sen märker effekt eller inte är svårt att säja i förväg... Tänkte som sagt att nån kanske har provat.

CITAT (Markus_H @ 30-07-2009, 15:57) *
Hur är det med linfrö då? Är det jämförbart med hampafrö?

Tror inte man kan jämföra linfrö med hampafrö näringsmässigt, men sånt går naturligtvis att ta reda på. http://sv.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B6. Tydligen är linfrö i större mängd farligt.
Gossen Ruda
CITAT (GunnellF @ 30-07-2009, 16:10) *
Ja, det där är ju också en sak som var och en gör som den vill... Jag har snabbt räknat ut att pulvret kostar i runda slängar runt 5 kr/om dan och är mycket fullvärdigt när det gäller näring. Hur man sen märker effekt eller inte är svårt att säja i förväg... Tänkte som sagt att nån kanske har provat.

Det blir 1800 per år. Nåja, det är dina pengar. Det är säkert inte onyttigt eller farligt, möjligen som sagt onödigt men det vet du inte förrän du själv provat. Även om du hittar någon här som testat så gäller det bara för den eller dom. Dom enda jag känner till som använt hampa det är dom som odlar växten, torkar den och ev röker. Man kan ofta läsa om polisingripandet. Lite lustigt att det är tillåtet att köpa fröna, äta själv eller mata fåglar med dom men inte så dom.
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 30-07-2009, 16:19) *
Det blir 1800 per år. Nåja, det är dina pengar. Det är säkert inte onyttigt eller farligt, möjligen som sagt onödigt men det vet du inte förrän du själv provat. Även om du hittar någon här som testat så gäller det bara för den eller dom. Dom enda jag känner till som använt hampa det är dom som odlar växten, torkar den och ev röker. Man kan ofta läsa om polisingripandet. Lite lustigt att det är tillåtet att köpa fröna, äta själv eller mata fåglar med dom men inte så dom.

1800 kr/år kan jag stå ut med, jag ser det som mat. Dessutom har jag slutat röka så jag kan lägga en del av de pengarna till näring med gott samvete. tummenupp.gif Och det finns många fler användningsområden när det gäller Hampa än att röka den... samt att vissa sorters hampa är tillåtna att odla numera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hampa
bmn
jag brukar ha hampafrön i müslin , de e smaskens , hampa proteinpulver har jag aldrig testat men det låter ju som det ska funka alldeles utmärkt
just näringsintag i pulverform har aldrig varit min grej men hampa e alltid fint
GunnellF
CITAT (bmn @ 31-07-2009, 19:43) *
jag brukar ha hampafrön i müslin , de e smaskens , hampa proteinpulver har jag aldrig testat men det låter ju som det ska funka alldeles utmärkt
just näringsintag i pulverform har aldrig varit min grej men hampa e alltid fint

Jamen det var ju positivt att höra! Jag äter själv enligt lågkolhydratmodellen och har kollat med Annika Dahlkvist hur näringssammansättningen funkar i de sammanhangen och även det är helt okej. Det gäller alltså förhållandet mellan protein, fett och kolhydrater. Jag är inget för proteinpulver i vanliga fall heller, men blev nyfiken att prova det här av hampa, just för att det inte finns några tillsatser i det. Får väl se vad jag kommer fram till i slutänden...

När jag köpte pulvret fick jag med ett smakprov på skalat hampafrö och det var verkligen gott, så jag förstår att du gillar det i müsslin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon