Full version: Beskära rumsen?
torn
Hej!

Har en rumsen som vuxit mig över huvudet, bokstavlig talat... och själv är jag 183 cm lång. På somrarna står den ute på balkongen och när det blir alltför många minusgrader åker den in i rumsvärmen (som naturligtvis är mycket traumatiskt för den) i brist på bra övervintringslokaler. Dessutom är den med kruka enormt tung och svårflyttad. Problemet är nu att den tagit allt för illa vid sig av att åka ut och in på detta sätt och blev i somras ganska illa bränd av alltför solig balkongvistelse... Hur som helst kommer små gröna tussar här och där i det bruna riset på den solbrända sidan. Frågan är alltså om någon känner till hur enen kan tänkas reagera på en ordentlig beskärning. Finns det en chans att det grönskar från gamla vedartade tjocka grenar???

Med hälsningar från

Thomas (boendes i Dalarna och nybliven medlem...)
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vad du menar med rumsen är det den där mörkgröna varianten man använder i julgrupper och kallar rumsen så är det en Cypress (Chamaecyparis ´Elwoodii´), cypresser klarar ofta lite lättare beskärning men de brukar inte bli snygga ifall man kapar ner dem helt de ser lätt stympade ut. Och det ska finnas grönt kvar på grenarna man kortar in de brykar inte bryta med nytt ifall det bara är brunt och dött kvar på grenarna efter beskärning. Denna typ av cypress som säljs som rumsen är ganska härdig i zon 2-3 vet jag att den övervintrar utan problem, men i dalarna är det ju lite tuffare klimat så jag är osäker på om de brukar överleva vintrarna där uppe.

Om "enen" är gulare och doftar citronaktigt så är det också en cypress fast en annan typ av cypress (Cupressus macrocarpa ´Goldcrest´) den heter rumscypress på svenska och denna är inte härdig i sverige. Och jag vet inte hurpass bra denna tål beskärning.
torn
Tack för ditt svar Åsa!

Ja, där ser man vad man inte vet! Jag trodde det var en Juniperus... Men visst, det är den mörka som du beskrev och som du la in bild på! Tror inte att jag ska skära något i den...

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon