Full version: Korvtant
Chamomille
När jag var liten ringde en tant på vår dörr och sålde korv. Hade ni en sån tant?
GunnellF
Ingen korvtant men däremot sillfarbror som sålde sill och strömming... Men jag minns att hos en av mina äldre systrar brukade det komma en korvfarbror.
skogstroll
schysst med en korvtant... fast hade nog inte jag... mest fiskbilen tror jag
Chamomille
CITAT (GunnellF @ 29-07-2009, 17:19) *
sill och strömming...

Oj. Bara en sån sak smile.gif

CITAT (skogstroll @ 29-07-2009, 17:23) *
schysst med en korvtant... fast hade nog inte jag... mest fiskbilen tror jag

Vi hade en fiskbil här i våras. Då fick jag en smärre chock. Plotsligt knackade det på dörren och en människa ville sälja fisk blink.gif
Huggorm
På den tiden hade vi inga dörrförsäljare, men nu för tiden är det dock inte ovanligt
skogstroll
här är det mest jehovor, men de ser inge smarriga ut
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 29-07-2009, 17:31) *

rotfl.gif
Berith
CITAT (skogstroll @ 29-07-2009, 17:31) *

Jag tycker heller inte om dom. Nästa gång dom kommer kan du fråga vad dom har gjort för synd eftersom dom straffas med att gå runt och dela ut broschyrer. Eller fråga om dom har fler, då kan du ta dom också för du ska ändå till pappersåtervinningen senare.

Nope, ingen korv-tant eller -farbror när jag var liten. Fiskbil kommer jag inte ihåg... g.gif
aanderss
nä men vi hade en gubbe som körde duett och sålde rökt korv saft syllt frukt mm
Meriona
Nä här rännde de inte och sålde mat. Men Mormons bok försökte de lura på min pappa, men de kan inte pratat så bra svenska, för han tog bara boken, sade bara tacktack och vände ryggen åt dem, där stod de med sin bössa och trodde sig få ett bidrag.... blush.gif Jag tror den där boken pallade upp ett linkande skåp sen...
aanderss
vi hade en med en jävla gubbe som kom o sålde tvättmedel. min mamma råkade köpa 1 gång. de var skit medel och sedan blev man knappt kvitt gubben
mojan
När jag var liten fanns "Fiskabilen" och "Drickabilen". Den senare sålde läsk, öl, svagdricka etc.

Nu för tiden är det mest Glassbil med en förfärlig "jingle" man hör.
Chamomille
CITAT (Berith @ 29-07-2009, 18:18) *
Jag tycker heller inte om dom. Nästa gång dom kommer kan du fråga vad dom har gjort för synd eftersom dom straffas med att gå runt och dela ut broschyrer. Eller fråga om dom har fler, då kan du ta dom också för du ska ändå till pappersåtervinningen senare.

giggle.gif
*Stintan*
När jag var liten så kom affären varje torsdag i form av en grön buss med vita prickar på, tror det skulle föreställa konsum. Utbudet var inte särskilt stort vill jag minnas utan mest stapelvaror och så hade dom godis. Dessutom kom fiskbilen, köttbilen oh drickabilen med jämna mellanrum. Sen kom det en gubbe varje år som sålde korgar och trasmattor.
Chamomille
CITAT (mojan @ 29-07-2009, 20:00) *
När jag var liten fanns "Fiskabilen" och "Drickabilen". Den senare sålde läsk, öl, svagdricka etc.

Nu för tiden är det mest Glassbil med en förfärlig "jingele" man hör.

Ja det är en vacker melodi varje lördag wacko.gif
mojan
CITAT (*Stintan* @ 29-07-2009, 20:07) *
Dessutom kom fiskbilen, köttbilen oh drickabilen med jämna mellanrum.

Javisst ja, "Köttabilen" glömde jag! smile.gif
Chamomille
Men jösses vad bilar ni har haft rolleyes.gif
Gudrun i Göteborg
Jag kommer ihåg en holkman. Han kom cyklande varje vår o satte upp nya holkar och fixade gamla trasiga.
Meriona
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 29-07-2009, 20:37) *
Jag kommer ihåg en holkman. Han kom cyklande varje vår o satte upp nya holkar och fixade gamla trasiga.

Gratis? confused.gif

Min far som är 80 plus har berättat om kringresande som kom och slipade knivarna och liarna. Men de var nog välkomna som jag förstod....
Gudrun i Göteborg
CITAT (Meriona @ 29-07-2009, 22:09) *
Gratis? confused.gif

Nä. Han tog betalt men han var väldigt billig. Anlitades av alla.

Och nu kommer jag ihåg en fiskare som kom en g/vecka med sitt tråg fullt av sprattlande spättor, vitlingar, makrillar o torskar... En o annan krabba.
Bengalow
Brödbilen kom beständigt 3 ggr pr vecka till morfar och mormor i Rebbelberga (Ängelholm), och drickabilen med svagdricka...I Danmark hade man också en "ostemand" 1 gång pr vecka, och han hade alltid lagt undan en stark, vällagrad Havarti till förre svärfar. Efter köpet, så tävlades vi in i huset: svärfar, jag och osten, som nästan alltid vann. Åtminstone fanns doften där innan vi hann in...
Motti
Nej !någon Korvtanta hade vi inte,men när jag var barn på 50 talet så kom det Luffare och rignde på och ville sälja borstar av alla de slag,skoborstar hårborstar diskborstar osv,Minns att min mormor alltid bjöd dom på mat och kaffe,hon tyckte väl synd om dom och var rädd för att de inte fick tillräkligt med mat.Lite häfftigt att fått vara med om "Luffartiden"Känner igen lite av det när jag set "Rasmus på Luffen "en del Luffare slipade knivar kom jag i håg,de hade cyckel med slip som hjulen drev.Vi hade en Fisk-knalle däremot som gick runt med en tvåhjulig kärra varje torsdag med kolja ströming och torsk minns att han hade en arm bara.När vi bodde på landet på sommrarna kom Charketuribilen till mjölkbryggan ,också varje torsdag,där fanns det mesta att köpa faktiskt.En svunen tid men oj så kul att man fick uppleva detta rolleyes.gif

Motti
Monica M zon 4
Vi hade en potatisknalle. Men det var väl det enda. Låter väldigt kul med köttbilar och korvtanter.
aanderss
de finns ju hemglass med
skogstroll
själv skulle jag vilja ha en jord-gubbe, en sån som kommer med massa fin jord och häller ut i trädgården rolleyes.gif
Berith
CITAT (Berith @ 29-07-2009, 18:18) *
Fiskbil kommer jag inte ihåg... g.gif

Nu vet jag varför jag inte kommer ihåg nån fiskbil! slap.gif Vi bodde ju vid vattnet och fiskade själva...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 30-07-2009, 06:26) *
själv skulle jag vilja ha en jord-gubbe, en sån som kommer med massa fin jord och häller ut i trädgården rolleyes.gif

Det finns rolleyes.gif Eller fanns iaf.
skogstroll
mnja mamma beställde från Palms och vad fick hon... utfyllnadsjord.. hård och grusig... har hört att Trädfällarlaget kan leverera jord, ska kolla det...
aanderss
vi har ibland en gubbe som kommer med hönsskit
anne-li i olofstorp
När jag var barn och sommargäst där jag nu bor, fanns en drickbil, en fiskbil och en potatis och grönsaksbil (med ägg). sen försvann allt eftersom. och idag har vi glassbil och sv fiskbilen, som säljer djupfryst i storpack....
Dessutom hade affären en filial och det fanns en kiosk att handla i när godissuget satte in.....
Nu är det bara 2.5 mil in till Göteborg och ingen handlar av mobila säljenheter.
När jag bildade familj c:a 74. fanns det söta pojka som sålde tu¨lpaner varje fredag em Snacka om födgeni! Då hade alla vi hemmafruar städat och köpte gärna tulpaner.....
Sedan har ju Jehovas och andra lösdrivare förmörkat min tröskel men detta är vad jag minns.....

Joooo, stopp vänta, vi har ju Jordgubbarna.... Tälje trädgårdsprodukter som servar oss med underbar jord, ko på påse och höna på påse mm. dom ringer och frågar och sen får man hem varorna till dörren..... UUUUUUNDERBART!!!
Chamomille
Ja just det. Det kom faktiskt en snubbe och knackade på dörren här för nåt år sen. Jag trodde inte det var sant när han sade att han sålde fisk. Men det gjorde han. Vi köpte fisk i storpack. Sen har jag inte sett röken av fisksäljaren.
skogstroll
samma här, för nåt år sen kom det en fiskbil. fast har inte sett den igen
tepa
Hej

När jag var liten på sjuttitalet kom det en "handelsbåt", som körde runt i skärgården i Åbotrakten där jag är född. Vi bodde nära stranden. Där satt man med sin veckopeng och väntade. Skulle köpa lördagsgodis. Det fanns också en utländsk man som hade en par kappsäckar med diverse krams. Oäkta smycken, kammar, sjalar, plånböcker och diverse. Ibland köpte min mamma något. Men några korvtanter kom det aldrig.

Hälsn Tepa
Alba
Vi hade ingen korvtant.....det har jag aldrig hört talas om.
Vi hade en fiskgubbe som cyklade med en låda bak på pakethållaren. På styret hade han en sån där gummituta så man hörde när han var på gång.

Vi hade även en slipgubbe. Han kom och knackade på och frågade om vi ville ha slipat några knivar.
Så gick han ut med knivarna och på cykeln hade han slipen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon