freya
Jag har en rensbrunn nästan mitt på tomten. Och den får ju inte täckas över, spolbilen måste komma åt den på våren när det blir stopp och översvämning i tvättstugan. Den förre ägaren hade en något oproportionerlig stol stående över den. Jag har satt dit trumman från en kassserad tvättmaskin med lite blomster i. Det måste stå något där, den sticker upp lite med risk (garanti nästan) för gräsklipparhaveri. Det som står på brunnen måste vara lätt att plocka bort med.

Det ser emellertid vansinnigt maplacerat ut med en blomupsättning bara så där, och inget bra läge för rabatt. Däremot skulle en damm vara fint, en grävd med lite bredare sumpzon kanske, mot brunnen. Men går det göra en damm utan att det blir sättningar i marken? Det vore ju inte bra om avloppsledningarna rör på sig, fallet är inte bra som det är nu därav de årliga besöken av spolbilen. Förre ägaren glömde säga det, fick veta av mannen som kör bilen och som varit här många många ggr.

Hur nära kan jag gå med själva dammen? En plantering mellan brunn och damm skulle nog funka, men bara en rabatt skulle se fånigt ut, nästan värre än bara trumman som det är nu.
Marken är nästan ren sand, och sten, massor av sten..
kina3
Inte säker på att jag förstår hur det ser ut. Har du bild?

Om rensbrunnen sticker upp endast lite kan du kanske fylla på och "slänta av" med jord så att du kan köra över med gräsklipparen?

Har själv en trekammarbrunn som sticker upp rejält. Säkert en närmare en meter från övrig mark och så är det en "gravkulle" runt om. Den har jag inte kommit på ngn bra lösning för. Just nu står gräs och örnbräcken högt och skyler det fula locket, så det är väl rätt OK.
kina3
Som svar på frågan: nej jag tror inte det är risk för sättningar då man gräver damm. Har inte upplevt det på det jag grävt . Det skulle vara isåfall om man på något sätt fick tjälen att gå djupare? Hoppas ngn kunnigare än jag svarar på detta.

Annan idé. Strunta i att klippa gräset i detta område och gör om till blomsteräng. (Se till att jorden inte får näring)
MariaS
CITAT (kina3 @ 04-08-2009, 21:57) *
...Har själv en trekammarbrunn som sticker upp rejält. Säkert en närmare en meter från övrig mark och så är det en "gravkulle" runt om. Den har jag inte kommit på ngn bra lösning för. Just nu står gräs och örnbräcken högt och skyler det fula locket, så det är väl rätt OK.

Stenparti? Sätt stenar på öst och sydsidan och lite trevliga surjordsväxter på väst och norrsidan som bakgrund. Det gjorde jag. Inte alls så dumt!

Sen grävde jag min första damm där åt nordost, så jag fick ett vattenfall från baksidan av ena brunnslocket och ner i dammen biggrin.gif Det var ingen stor damm. Efter 2m3 i styv lera, får det bli vad det blir, när man gräver för hand...
kina3
MariaS: Intressant idé! Vad gjorde du för att dölja locket ?

(Vill inte kapa denna tråd men: I mitt fall ligger kullen vid en parkering i gräs , och en badmintonplan med skog kring. Ska fundera, men spontant är jag tveksam till om ett stenaprti passar in just där.)
MariaS
Ställde lite snygga krukor, med blommor i förstås... Lätt att plocka undan när slamsugaren kom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon