Jag har en rensbrunn nästan mitt på tomten. Och den får ju inte täckas över, spolbilen måste komma åt den på våren när det blir stopp och översvämning i tvättstugan. Den förre ägaren hade en något oproportionerlig stol stående över den. Jag har satt dit trumman från en kassserad tvättmaskin med lite blomster i. Det måste stå något där, den sticker upp lite med risk (garanti nästan) för gräsklipparhaveri. Det som står på brunnen måste vara lätt att plocka bort med.
Det ser emellertid vansinnigt maplacerat ut med en blomupsättning bara så där, och inget bra läge för rabatt. Däremot skulle en damm vara fint, en grävd med lite bredare sumpzon kanske, mot brunnen. Men går det göra en damm utan att det blir sättningar i marken? Det vore ju inte bra om avloppsledningarna rör på sig, fallet är inte bra som det är nu därav de årliga besöken av spolbilen. Förre ägaren glömde säga det, fick veta av mannen som kör bilen och som varit här många många ggr.
Hur nära kan jag gå med själva dammen? En plantering mellan brunn och damm skulle nog funka, men bara en rabatt skulle se fånigt ut, nästan värre än bara trumman som det är nu.
Marken är nästan ren sand, och sten, massor av sten..