Toyah
Hej

Jag skulle vilja ha tips om vad man skulle kunna göra med framsidan.
Idag är utbyggnaden klar och gamla huset kommer också att bekläs med panel istället för den rappade fasaden. Vårt problem är rabatten som är intill trappan upp till huset. Idag har vi ett icke rakt staket som måste bytas ut eller tas bort. I rabatten har vi massor av olika perenner (lågväxande). Problemet är att vi idag får in massor av gräs från gräsmattan ovan. Jäkligt jobbigt att rensa rabatten med en fyraårig son. Vi vill ha en lättskött trädgård.

Vi har funderat på att ta bort staketet helt och sätta en häck av något slag. Eller buskar som kan klippas kraftigt. Behöver tips om vad man skulle kunna sätta i sluttningen eller ska man ha kvar staketet?

Hoppas någon har tips!!!

Toyah
Husets framsida

Husets framsida
KURT
Ok runt i närområdet och leta reda på en vacker häckväxt, och se den gärna under flera delar av året, har den t ex vackra höstfärger? Sedan är det bara att identifiera den och sätta en likadan. Då vet du också att den växten klarar det klimatet bra.Det är rimligen hopplöst att bestämma sig för en häckväxt bara genom att se en bild!
HelenJ
En häck är oftast mer lättskött än ett staket som ska målas och bytas ut plankor på med jämna mellanrum. En etablerad häck klarar sig med en giva gödsel på våren och en till två klippningar per år (om den inte är friväxande).

Det är svårt att tipsa om vilken häck ni ska ha, ni måste först bestämma om den ska vara klippt eller friväxande, ha blommor, vackra höstfärger, vara snabbväxande osv. Dessutom beror på vilken zon ni bor i, om det är sol/skugga, vått/torrt, blåsigt, jordtyp mm.

Ni kan sätta någon form av kant mellan gräs och rabatt för att hindra gräset från att vandra in. Ännu bättre är at plantera växter som stoppa gräset. Många former av nävor passar mycket bra till det. Fyller ni utrymmet mellan de befintliga plantorna med marktäckare är snart ogräsproblemet ur världen.
Toyah
Jag förstår att det är svårt att ge bra tips utav informationen jag gett.
Det beror ju på så mycket annat. Vi bor i Sävedalen och runt oss finns mest liguster häckar. Vi har själv häck på baksidan och mot grannen och det växer fint. Mest är jag ute efter om det är snyggare och mer praktiskt att ha häck. Är väldigt trött på staket och målning m.m.

Men jag kan inte så mycket om häckar. Kan man ha häcken i slänten? Ska den vara mot trottoarkanten, i mitten av slänten eller uppe på gräskanten till trädgården? Jag vill ha en klippt, den får gärna vara vinterfin. Jorden är lerig och mycket torr idag men vi ska schakta ur och lägga i ny jord i så fall. Häcken kanske inte täcker hela slänten och då får man en sluttning från trädgården, kanske blir konstigt. Häcken eller buskarna måste ju vara tillräckligt hög så att man ramar in trädgården.

Toyah
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon