MarieE
Hej!
Jag undrar en sak. Har en stor vacker fin buske i trädgården, men ÄR det en äkta fläder eller är den oäkta?? Jag funderar nämligen på att göra saft om det är äkta eller ta bort den om den är oäkta för den är lite för stor för trädgården just nu. Vad tror ni? Hur ser man skillnaden mellan en äkta och oäkta?
//Marie
Jan Lindgren
Hej!
Svarta bär = S. nigra ätlig.
Detta gäller under förutsättning att det är vilda bär. Det finns gröna och vita bär av nigra också.
MVH
Jan Lindgren
HelenJ
Druvflädern får röda bär. Den har mörk märg om man klipper av en kvist och kikar, och blommorna är gulgröna i ovala blomställningar.
Dessutom är den giftig...

Vanlig fläder får svarta bär. Den har vit märg och vita platta blomställningar. Den blommar också senare än druvflädern.
MarieE
oj! ha nu har jag fått lite klarhet! Tack!
Men kan man inte göra fast på blommorna också?
Hur vet man DÅ om det är äkta, så de inte är giftiga:(
HelenJ
CITAT (MarieE @ 29-07-2009, 21:57) *
oj! ha nu har jag fått lite klarhet! Tack!
Men kan man inte göra fast på blommorna också?
Hur vet man DÅ om det är äkta, så de inte är giftiga:(

Du kanske menar saft? ("fast")
Den giftiga druvflädern blommar i april. Som jag skrev innan är blommorna gulaktiga och blomställningen rundad.

Den vanliga flädern blommar framåt juni, och blommorna är vita och sitter i en flat blomställning.

Och som sagt, tar du sekatören och klipper av en gren ser du direkt på märgen vilken typ av fläder det är. Du behöver alltså inte vänta på blommor eller bär.
Huggorm
Är det en druvfläder har den sannolikt massvis med röda bär just nu
pebblelake
Det jag fått lära mig är platta blomställningar=ätbar
MarieE
Den har inga bär än men blommorna håller precis på att blomma ut.
de är vita och sitter som i platta blomställningar.De blommade INTE i April...då borde det vara äkta?!:)
Ska ta sekatören och kolla i morgon!:)
tack!!
Åsa, mälardalen zon 2
Tänk på att det finns andra buskar som har vita platta blomställningar som kan förväxlas med fläder. Svarade på ett annat forum till en tjej som visade sin "fläderbuske" och när jag tittade på bilden var det en hortensia med platta blomställningar (tror inte hortensia är lämplig att göra saft på).
pebblelake
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-07-2009, 09:03) *
Tänk på att det finns andra buskar som har vita platta blomställningar som kan förväxlas med fläder. Svarade på ett annat forum till en tjej som visade sin "fläderbuske" och när jag tittade på bilden var det en hortensia med platta blomställningar (tror inte hortensia är lämplig att göra saft på).

giggle.gif Hortensia saft låter inte gott giggle.gif
HelenJ
CITAT (MarieE @ 30-07-2009, 00:19) *
Den har inga bär än men blommorna håller precis på att blomma ut.
de är vita och sitter som i platta blomställningar.De blommade INTE i April...då borde det vara äkta?!:)
Ska ta sekatören och kolla i morgon!:)
tack!!

Du kan ju alltid ta ett foto och lägga ut här, så får du svar direkt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon