Full version: För bra skördeår?
Gossen Ruda
I år har det verkligen slagit till på träd och buskar. Mängder av vinbär, så mycket att ett par kg svarta fick ligga för länge i en spann. Luktade lite jäst om dom när jag paketerade dom men det avstannar säkert i frysen. Hoppas inte saftkoket om några år tar smak. Hade ingen lust att slänga 5 kg i onödan även om frysen snart är full. Nån som har erfarenhet?

Nu håller jag på att hårdgallra Victoriaplommonet. Över hälften av karten, kanske 2/3, får jag klippa bort men ändå dignar grenarna och behöver stöttas upp. Sen får jag ge mig på vinteräppleträdet, det är också pepprat med kart. Mycket rönnbär i år så rönnbärsmalen har annat att göra.
KURT
Jag tycker att det är bättre att koka saft, sylt och liknande på så mycket som möjligt så fort som möjligt, så slipper man fylla frysen. Av samma skäl är det god anledning att torka det mesta av svampen, och inte frysa den.
Gossen Ruda
Så gjorde jag förr nu kokar jag bara för stunden. Det blir annars ett jäkla kokande i skördetid, när jag kom från landet i måndags hade jag med mig 9 kg svarta vinbär, 2 kg röda och 5 kg blåbär. Fn räknade jag ut att jag har ca 60 kg bär i frysen. Dom håller länge där, längre än om jag tillrett dom.
Hannele
CITAT (KURT @ 30-07-2009, 06:12) *
Jag tycker att det är bättre att koka saft, sylt och liknande på så mycket som möjligt så fort som möjligt, så slipper man fylla frysen.

Vad har man frysen till annars? Vi kokar nästan ingenting, skivade frysta jordgubbar använder vi till fil, gör smoothie, lägger skivorna på plättar, kokar jordgubbskräm. Samma med blåbär, hallon, vinbär, godast utan kokning med sommarsmaken kvar. Och man ska inte stå vid spisen juli-månad när solen skiner, det kan man göra regniga höstdagar. coolgleam.gif
spacepingo
Jag lägger oxå det mesta i frysen. Enklast att ta fram lite åt gången och göra saft eller sylt. Annars blir det ju fullt i kylen istället om man inte har matkällare eller liknande.
Jag tycker oxå att det varit ett bra bärår. Jag har för närvarande samlat in 20 liter blåbär och 6 liter vildhallon. dessutom var jag hos pappa idag och snodde åt mig 6 liter svarta vinbär och 6 liter röda naughty.gif . Han är dålig på att ta hand om det och jag kan ju inte låta så fina bär gå till spillo no.gif Jag hoppas även på att kunna skörda en hel del björnbär hos honom lite senare när de mognat.

Äppelträdet har jag fått plocka bort en del äpplen på för att inte grenarna ska börja hänga neråt så där blir det oxå massor. Rönnarna tvärs över gatan är helt nedtyngda av bär.

/Mimmi
Huggorm
Här verkar det bli väldigt mycket rönnbär, plommon, bokollon, körsbär, hasselnötter, hästkastanjer med mera, det verkar vara ett bra år. Dock inte mycket ekollon, ekarna tog nog ut sig förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon