Full version: Odla Plumeria!
torn
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Plumeria-odling. Har skaffat mig en liten (40 cm stam) planta i somras och börjar nu fundera på hur att förbereda den för vintern. Har du lyckats med dessa plantor tar jag gärna del av dina erfarenheter!

Från en tacksam Thomas!
Dan i Nacka
Mitt exemplar köpte jag förra året och den övervintrade i uppvärmt växthus med tilläggsbelysning. Bör få vara tämligen torr då om den tappar sina blad men fuktas lätt emellanåt. Temperaturen var ca 10 °C men det är nog i svalaste laget. Helst inte under 13 °C lär vara säkrare. I somras blommade den fint och gödningen bestod i Pokon näringspinnar för blommande växter (NPK 8-9-12). När den väl vant sig vid sol bör den få så mycket det går med både sol och värme för att orka blomma duktigt.

Lycka till

Vänliga hälsningar

Dan
torn
Tack Dan för ditt svar!

Kul att höra att du lyckats få blomning på ditt exemplar! Hur var doften??? (Annat än Stapelia kan jag tänka! biggrin.gif ) Har funderat på om man genom att sakta men säkert låta den torka mer och mer mellan vattningarna kan framtvinga bladfällning eller om den säger till av sig själv när det är dags att vila... Jag vet inte om jag missuppfattat det hela, men jag har för mig att viloperioden i naturligt tillstånd motsvaras av en torrperiod i extrem hetta? Tänkte i så fall att den kanske kan stå torr i rumstemperatur i alla fall. (Det är ju så svårt att hitta bra svalutrymmen i en lägenhet.) Det blir till att experimentera antar jag!

Mvh Thomas
Lavendela
Spännande läsning! En sån vill jag också ha! Men var har ni hittat era? Jag har aldrig sett dem i vanliga affärer.

hejhej
Ulrika
Åsa K, zon 1
Plumeria säljs av IImpecta
Sök på Plumeria så ser du både blomma och pris.

Du köper frön (5 st) och sår redan i jan-febr, de gror snällt. Jag fick 4 plantor som nu gått i vintervila. De står nu innomhus ca 18-20 + och har fällt sina blad. Det skall bli jättespännande när /om de blommar.

Men OBS! De får mycket lätt ohyra som tripps så det gäller att hålla stenhård koll på dem.
CarMa
Hmmm...jag köpte min Plumeria på Ica tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon