SysterJord
Vi har haft ett "dike" uppgrävt genom en bit av tomten p.g.a. fjärrvärmeinstallation och nu är jag i valet och kvalet om jag ska utnyttja "röran" som blivit på något sätt.
Vad tycker ni, kunniga och intresserade, ska jag plantera några buxbomsbollar eller annat kul (kom gärna med förslag) i "jordgatan" som blivit eller ska jag ha gräs som tidigare. Se bilderna!

Det är sol från söder princip hela dagen på denna plats, ena bilden visar från grinden och den andra mot grinden. Om man står med ryggen mot grinden så är huset till höger och i slutet av "jordgatan" finns, i en triangel, tre thujaliknande toppiga buskar som jag gjort rabatt runt med vårlökar och hosta.

Ge mig era smakfulla och kloka förslag, tack! biggrin.gif
Karsan
bilderna visar inte så mycket hur det ser ut runt omkring, men det ser inte ut att vara så mycket gräsutrymme vid sidan om detta. Om du ska ha gräsmattan kvar bredvid skulle det kanske vara bra att låta gräsmattan gå fram till gången, och eventuellt istället satsa på att göra gången bredare? Trist med små gräsytor när de ska klippas...

ett annat tips skulle vara att binda samman buskarna med en större rabatt under istället för gräs, att satsa på stora former/rabatter
Fågelvägen
Svårt att ge synpunkter när bilderna inte visar resten av trädgården och huset. De ska betona varandras karaktär. Och dessutom stämma med växter som familjen tycker om resp. ogillar!
Det ser ut som en rak stenlagd gångstig från huset till grinden. Planterar du något som går lika rakt LÄNGS stigen kommer det att visuellt dela trädgården i två delar längs en rak linje. Kan se ganska tråkigt ut.

Karsans förslag att låta gräsmattan gå fram till gången verkar bra, tycker jag. Breddar du gångstigen kunde den ev. göra en liten båge närmare några vackra buskar eller andra planteringar. Med risk att folk (som struntar i vackra buskar) ändå genar över gräsmattan.
Gudrun i Göteborg
Instämmer med föregående - helhetsbilder saknas.

Det jag ser är en lång stenlagd stig som går rakt in i trädgården och det ser trist ut tycker jag. Ursäkta blush.gif Hur skulle det vara om gången snirklade sig lite och hade buskar/perenner planterade lite här o där på båda sidor? Så att man inte ser slutet från början utan blir lite överraskad allteftersom man går längs gången.
Monarda
I vår kommun måste man ha tillstånd av Energiverket för att få plantera buskar och träd inom ett avstånd på 2 meter där fjärrvärmeledningen går. Glöm inte att kolla ifall det gäller samma sak hos er. Tråkigt om man måste flytta grönskan när man lagt ner tid och jobb.
SysterJord
Tack ska ni ha allihopa!

Det är ett litet grått egnahemshus från 1947. Jag har bestämt mig för att följa Karsans råd och behålla gräs ända fram till stengången. Det blir annars (alldeles riktigt) en liten svåråtkomlig/svårklippt plätt med gräs och sonens lilla dopträd på.

En mycket långsiktig plan kan vara som Gudrun föreslog, det lät väldigt lockande med en snirklande gång. Men just nu har jag fullt upp med att bekämpa kirskål och en hel del annat. smile.gif

Monarda, tack för rådet. Verkar skumt att inte Fortum eller kommunen sagt något. På vår lilla tomt så skulle det bli väldigt barskrapat om man inte fick ha något 2 m intill fjärrvärmen. Då ryker min fläder - och det vägrar jag! wink.gif

thanks.gif ska ni ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon