|
Min största änglatrumpet har en blomknopp!!!! Fasiken vad glad jag blev, trodde inte att den skulle blomma förrän nästa år!
Meriona
30-07-2009, 07:10
Bildbevis?
kommer inom kort
knoppen är fortfarande väldigt liten men ändå, den finns!
Åhhhh....lyckliga du. Jag har gett upp hoppet om blommande änglatrumpet. De växer så den knakar men vill inte blomma. De brukar klara vintern bra men så i vintras gav den sista upp. I år köpte jag ingen ny...........jag är sur på änglatrumpeten.
men pysch  inte ge upp! försök igen i vår med en stickling, sätt den i ko-på-påse och ge dem massor av kärlek så blir det nog bra!
CITAT (Alba @ 02-08-2009, 15:15)  Åhhhh....lyckliga du. Jag har gett upp hoppet om blommande änglatrumpet. De växer så den knakar men vill inte blomma. De brukar klara vintern bra men så i vintras gav den sista upp. I år köpte jag ingen ny...........jag är sur på änglatrumpeten.  Samma här. Har försökt i många år, men det går åt pipsvängen. Stora blir dom, med blad som dasslock, men blommor??? Icke. Nu skiter jag i dom, så i år har jag ingen.
[attachment=39655:DSC06409.JPG] Visst e det härligt när fösta knopparna kommer. Och se hur de växer. hur sprängfyllda de är innan de öppnar sig och så kommer denna stora trumpet ut. Såhär ser min underbara änglis ut just nu. Runt 40 blommor och 50-60 knopp. Lite stolt är jag Ville bara visa
MayaLisa
03-08-2009, 21:10
CITAT (ängla @ 03-08-2009, 15:33)  [attachment=39655:DSC06409.JPG] Visst e det härligt när fösta knopparna kommer. Och se hur de växer. hur sprängfyllda de är innan de öppnar sig och så kommer denna stora trumpet ut. Såhär ser min underbara änglis ut just nu. Runt 40 blommor och 50-60 knopp. Lite stolt är jag Ville bara visa "Lite" haha, mycke
hemskt fin bild faktiskt! hittills finns det ju bara en knopp på min lilla ängel men jag hoppas att den i framtiden kan bli så fin!
Åhhh, avundsjuk blir jag...jag köpte trumpeter hos Odla förra året, två dog i vintras, kanske, jag hade redan hunnit slänga dem, när jag läste här på forumet att de kan se stendöda ut, men ändå komma igen...surt. Den jag har kvar växer bra...men inga blommor... Jag är så nyfiken på vilken färg det är.
CITAT (pejori @ 02-08-2009, 14:35)  Samma här. Har försökt i många år, men det går åt pipsvängen. Stora blir dom, med blad som dasslock, men blommor??? Icke. Nu skiter jag i dom, så i år har jag ingen.  Svärfar har sagt åt oss att det finns både hon- & hanplantor av änglatrumpeter och bara honplantorna blommar, jag har själv en ängel hemma som inte kommer med knopp + att svärfar har en han med som vägrar blomma, gemensamma nämnaren för dessa är att bladen på dessa är lite mera "taggiga", lite mera som spikblad/daturans blad, nu kan jag inte säga att detta är någon gemensam nämnare som gör att man ser skillnad på hon- & hanplantor men det skulle ju kunna va intressant om flera med "ickeblommande" änglar skulle berätta hur bladen ser ut på deras änglar
Alexander-VG-zon3
10-08-2009, 12:17
CITAT (Tompaz @ 10-08-2009, 12:58)  Svärfar har sagt åt oss att det finns både hon- & hanplantor av änglatrumpeter och bara honplantorna blommar, jag har själv en ängel hemma som inte kommer med knopp + att svärfar har en han med som vägrar blomma, gemensamma nämnaren för dessa är att bladen på dessa är lite mera "taggiga", lite mera som spikblad/daturans blad, nu kan jag inte säga att detta är någon gemensam nämnare som gör att man ser skillnad på hon- & hanplantor men det skulle ju kunna va intressant om flera med "ickeblommande" änglar skulle berätta hur bladen ser ut på deras änglar  så är det inte tyvärr, Brugmansia har Hermafrodita blommor. skulle det nu var skilda kön så blir det inga frön om bara ena könet skulle blomma. och det är hon blommorna som bär fröet så då måste också hanen blomma för att det ska bli frö.
Ezereht
11-08-2009, 21:12
När jag var i Japan såg jag gigantiska änglatrumpeter. Jag skulle kunna visa foton, men jag vill inte göra er ledsna med vad ni aldrig kan få
CITAT (Tompaz @ 10-08-2009, 12:58)  Svärfar har sagt åt oss att det finns både hon- & hanplantor av änglatrumpeter och bara honplantorna blommar, jag har själv en ängel hemma som inte kommer med knopp + att svärfar har en han med som vägrar blomma, gemensamma nämnaren för dessa är att bladen på dessa är lite mera "taggiga", lite mera som spikblad/daturans blad, nu kan jag inte säga att detta är någon gemensam nämnare som gör att man ser skillnad på hon- & hanplantor men det skulle ju kunna va intressant om flera med "ickeblommande" änglar skulle berätta hur bladen ser ut på deras änglar  HA!!!! Har köpt och planterat änglar i åratal!!! och ingen har behagat blomma, eller ens överleva vintern. Min granne har en som blommar och överlever i lägenhet, men inte mina inte. Nästa år blir det Daturor i stället.
CITAT När jag var i Japan såg jag gigantiska änglatrumpeter. Jag skulle kunna visa foton, men jag vill inte göra er ledsna med vad ni aldrig kan få vill se!
Alexander-VG-zon3
12-08-2009, 11:22
äntligen börjar det hända nåt på min ena, jag tror den blev lite rädd när jag klippte ner den andre. för knopparna växer fort fram på denna nu. har jag tur med vädret hinner knopparna slå ut innan frosten kommer. http://www.pixbox.se/pic_show_id28975804.html
Ezereht
12-08-2009, 14:49
skogstroll
12-08-2009, 16:29
CITAT (Ezereht @ 12-08-2009, 15:49)  Å fy sjutton vilken stor! Fast jag har sett en lika stor i Tyresö faktiskt!!
Ezereht
12-08-2009, 16:49
Va bra skogstrollis, då finns det hopp
Alexander-VG-zon3
12-08-2009, 17:25
har också sett större än så, men väldigt vackra bilder på välväxta och vackra änglar.
snart snart snart slår den ut! knoppar knopp nästan utslagen på Stora Ängeln
Nu har min ängels första blomma slagit ut och jag bara häpnar, så vackert!
Gudrun i Göteborg
28-08-2009, 18:55
Underbar
Med kärlek, stora krukor och myyyyckeeet gödsel kan man få nästan lika stora änglar här i Sverige.. [attachment=41184:min__ngel1_copy.jpg]
Tyvärr så blommar den inte på denna bilden, vilket den gör nu... får se om jag återkommer med en ny bild där den blommar vid ett senare tillfälle..
Alexander-VG-zon3
09-09-2009, 10:29
CITAT (Fny @ 28-08-2009, 19:34)  Nu har min ängels första blomma slagit ut och jag bara häpnar, så vackert! vi har ju samma sort , min har äntligen börjat blomma ( blomvägrat i två år). http://www.pixbox.se/pic_show_id29308153.htmljag som alltid trott att denna var gul, men då har jag en enkel vit och en dubbel vit, kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|