Full version: dum fråga
souldecay
hej jag undrar helt kort om hur humle blir när över vintern? vissnar och dör den ? eller klarar den sig över vintern och fortsätter växa nästa sommar ??
tacksam för svar...
renate
Du gissade rätt,humle vissnar ner på hösten och återkommer till våren .Den dör inte.
souldecay
ok men om man vill ha en klätterväxt som växer relativt snabbt och som inte vissnar ned under vintern vad skall man välja då ??
renate
De flersta klätterväxter vissnar eller tappa bladen på vintern.Murgröna har bladen kvar men jag kan inget om den.Vildvin växer relativt snabbt men de tappar också bladen på vintern men har en vacker höstfärg.
HelenJ
Jag kan inte komma på nån annan klätterväxt som är vintergrön mer än murgröna.
Den är inte jättehärdig, så beroende på var du bor funkar den kanske inte hos dig. Dessutom klättrar den med sugfötter så om du vill ha den att täcka en husvägg är den helt olämplig. Den förstör helt enkelt fasaden.
Vinterjasmin blommar väldigt tidigt (i december på Alnarp), men den är inte heller härdig mer än till zon 1 (kanske 2).
Karsan
klätterbenved kanske?
http://odla.nu/artiklar/klatterbenved.shtml
Eva 33c
Om det inte behöver vara en vintergrön klätterväxt , utan en som visserligen tappar bladen på vintern men sedan fortsätter att växa på de gamla stammarna, så finns det mycket att välja på. Vildvin (olika arter finns) och klematis (massor av sorter) tex. finns för de flesta zoner. Beroende på var du bor finns också annat.
HelenJ
CITAT (Karsan @ 29-07-2009, 23:46) *

Ja, varför tänkte jag inte på den? duh.gif

Växer ganska fort, är vintergrön och förstör inte underlaget. Helt klart en favorit (har ju den själv.... blush.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon