Dois
Idag kasserade vi de flesta fågelmatarna. Med stor sorg i hjärtat kan vi konstatera att vi tyvärr varit delaktiga i ett antal grönfinkars plågsamma lidande och död...
Med tårar i ögonen och en stor klump i halsen fick jag idag bevittna två individers svårigheter att få i sig mat... Fruktansvärt tragisk denna epidemi! -cry-.gif

www.sofnet.org

Rapportera till SVA du också om du gjort några observationer!

Red Top
Och framför allt: Sluta mata fåglarna. De för över smittan mellan varandra när de trängs runt maten. Risken att smittan förs vidare minskar om de själva får söka sin föda. De jagar inte mat i flock. flirting.gif

Det vore mycket tråkigt om ytterligare en art försvinner. crying.gif
Piccante
CITAT (Dois @ 29-07-2009, 22:53) *
Idag kasserade vi de flesta fågelmatarna. Med stor sorg i hjärtat kan vi konstatera att vi tyvärr varit delaktiga i ett antal grönfinkars plågsamma lidande och död...
Med tårar i ögonen och en stor klump i halsen fick jag idag bevittna två individers svårigheter att få i sig mat... Fruktansvärt tragisk denna epidemi! -cry-.gif

www.sofnet.org

Rapportera till SVA du också om du gjort några observationer!

Hjälper dig att lägga in länken direkt till artikeln http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=5565
pejori
CITAT (Markus_H @ 29-07-2009, 23:37) *
Hjälper dig att lägga in länken direkt till artikeln http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=5565

Tack Markus tummenupp.gif
KURT
Och när man matar fåglar är det alltså viktigt att se till att man gör det på ett sätt så att bra hygien bibehålls. Att fåglarna inte sitter i maten (automater är bättre än fågelbord), och helst ha något under, så att fåglarna inte direkt kan äta de frön som tappas ned på marken, det kan vara något så enkelt som granris eller liknande, som fröna ramlar ner genom så att de inte blir tillgängliga.
Dois
Tack Markus för att du la in länken!
Och Kurt; tusen tack, ett mycket bra och användbart tips!

Ja, idag hittade vi en död fågel, bevittnade en annan med svåra utmattningssymtom som försökte få i sig gräsfrö. Vattenskålen har vi ju tagit bort, så den stackarn försökte dricka ur blomfaten... fast den har lika svårt att få i sig både mat o dryck. Förfärligt helt enkelt!
Skickade iväg den döda fågeln för provtagning till SVA, iofs såg den väldigt frisk ut utan uppburrad fjäderdräkt, får se vad de svarar...

Någon fler som noterat något av denna epidemi vid fågelbordet? Hoppas verkligen inte! För det är riktigt hjärtskärande att se...

Wilmer
Här har inget sjukt noterats. Men, de rekommenderade ju inte att sluta mata, bara att göra uppehåll. God hygien och bra matare är ju en förutsättning.
KURT
Samma problem har uppmärksammats också i Finland:

http://www.evira.fi/portal/en/research_on_...issues?bid=1656
Monarda
Hittade en död grönfink igår och såg en unge idag som såg hängig ut . ohmy.gif Nu har jag plockat bort matarna och skurat både dessa och fågelbaden med såpa och hett vatten och gör ett uppehåll.
Dois
Idag kom preliminärt svar från SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt):
Grönfinken som såg hyfsat frisk ut hade tecken på infektion/sår i mun , svalg och kräva, likadana skador som funnits hos trichomonas-infekterade grönfinkar. Kvarstår att se om odling kan påvisa trichomonas och/eller annan sekundär infektion som orsakat grönfinkens död.

Kan iallafall konstatera att inte en enda grönfink nu finns kvar! Förhoppningsvis har parasit/bakterie-infektionen dött med den sista fågeln hos oss... R.I.P. rose.gif

Monarda; hur ser det ut hos dig? Hur mår grönfinkarna? Sett annorlunda beteende hos dem? Andra förändringar, minskningar, ändrade besök/beteende hos fågelmatar-besökarna?
Har dina fågelbord även besök av ekorrar? Har de minskat i antal?

Ja, samma fråga gäller alla läsare! SVA tar gärna emot utförliga rapporter från alla som observerat något; har fått flera svarsmail från dem, och de uppskattar verkligen alla (även udda) observationer som de kan notera.

http://www.sva.se/sv/undersida/Nyheter-fra...hos-gronfinkar/

Klicka på kontakt SVA.
Monarda
Den döda grönfinken hann jag inte skicka in, den blev för gammal. Har i alla fall fått instruktioner från SVA hur man gör i fall det blir någon mer.
Annars har jag gott om grönfinkar. Vädligt mycket ungar och en del är väldigt oskygga. Har fått lyfta upp några som suttit på marken och placerat dom i träden. Vi har ju katt och jag vill inte att han ska inledas i frestelse. Dom har i alla fall ätit och druckit och ser inte ut som den första som dog som var helt uppruggad.
Det var för övrigt en vuxen fågel.
Ekorrar hade jag här på försommaren men har inte sett någon sedan i juni.
Dois
Hej Monarda!
Ja, hoppas du slutat mata på alla sätt som ger grönfinken sin möjlighet att sprida sjukdomen!

För just denna oskygghet hos ungarna, som vi tyckte var så charmig, var just det som tydligen var tecken på massinfektion; sen gick det fort när man läst om det hela när man väl insåg förloppet... Oskygga fåglar som man kan flytta på manuellt; inte normalt om man tänker efter... Eller? Normalt hos dig Monarda?
Våra var uppe och vilade på terrassen, satt och myste mellan krukorna där etc...

Så här skrev SVA:
"Den insända fågeln var en vuxen grönfinkshane stadd i måttlig förrutnelse. Han hade ett hull under medelgott med mindre fettdepåer än normalt. I svalg och kräva en riklig förekomst av sår och inflammationer. I mag-tarmknalen fanns endast sparsamt med föda.
Preliminär diagnos: Sårbildning och inflammation i kräva och svalg.
Kommentar: De förändringar som sågs vid obdutionen överensstämmer med de som kan ses vid infektion med parasiten Trichomonas gallinae. För att kunna fastställa orsaken i detta fall pågår fortsatta undersökningar med mikroskopering och framodling av eventuella parasiter och bakterier."

Skriver in odlingssvaren så fort jag fått dem: det står att resultaten kan komma att ändras hos SVA om annat upptäcks. Återkommer så fort jag får ev sluresultat. Men tycker nog inte det är någon tvekan där; trichomonas har haft ihjäl alla våra grönfinkar...!
Monarda
Nej, jag matar inte längre. Dom uppehåller sig här i alla fall eftersom jag har skapat en trädgård med tanke på att fåglarna ska trivas. Så antagligen hittar dom föda här ändå. Naturligtvis är det inte normalt att flytta runt fågelungar men jag kan ju inte med berått mod se på när katten slukar dom, även om det kanske skulle klassas som barmhärtighetsmord. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon