Sussie F-Flower
Söker gamla svenska texter MED ackord för att kunna sjunga och spela tillsammans med dementa åldringar.
"Kalle Schewens vals", "När som sädesfälten böja sig för vinden" m.fl. m.fl.

Förr så kunde man ju söka på Olga, men vart söker man nu för tiden?
Har googlat i över en timme men hittar bara en massa sångböcker som är till salu.

Någon som vet?
Tacksam för alla tips!
smiley_small_hug.gif
Red Top
Här kan du hitta många svenska visor.

Svenska tabbar

Lite äldre visor:

Musik att minnas

smile.gif
Sussie F-Flower
Tack snälla Red Top! thanks.gif
Svenska tabbar hade jag redan varit inne på tidigare ikväll, i mitt "sök", men jag fattade inte och gör det fortfarande inte, hur man ska kunna söka fram en specifik text. Det är ju mest bara modernt svenskt...

Den andra länken som du tipsade har jag tittat på nu men det känns som att det är för mycket "Lucia-låtar" och många andra vinterlåtar samt kanske lite för vemodiga låtar....

Jag vet att gamla "klatschiga" valser och sånt är väldigt uppskattat för det har vi redan "trallat", och DÅ är ALLA med och alla vill gärna trallar ännu mer laugh.gif !!!

edit:tillägg
Red Top
Om du går in i menyn till vänster och klickar på Tabbar/ackord kommer du till en sida där alla kompositörer står i bokstavsordning. T ex Evert Taube, 38 texter med ackord. Här: Tabbar/ackord

Här är hela listan: Alla i bokstavsordning
Sussie F-Flower
CITAT (Red Top @ 30-07-2009, 00:46) *
Om du går in i menyn till vänster och klickar på Tabbar/ackord kommer du till en sida där alla kompositörer står i bokstavsordning. T ex Evert Taube, 38 texter med ackord. Här: Tabbar/ackord

Här är hela listan: Alla i bokstavsordning

OK!
(Jag var tvungen att gå ut och "pinka natt" med vovven och kolla vad han hittade...-En padda som gick på vändplanen....)

NU förstår jag hur man kan göra. Tack Red Top! Men jag hittar inte ändå Stig Olin eller Harry Brandelius bland dessa.... Har du fler tips?
Red Top
Jag gav upp och somnade.

Jag hittade några genom att söka på vistiteln+ackord free. Du kan ju testa.

Söt padda. Pussade du den?giggle.gif

Rättat: Padda skulle det ju vara. smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Red Top @ 30-07-2009, 08:26) *
Jag gav upp och somnade.

Jag hittade några genom att söka på vistiteln+ackord free. Du kan ju testa.

Söt paddor. Pussade du den? giggle.gif

Jahaaa, det finns alltså fler "söksätt" på samma sida? Då ska jag kolla!
Förstår att du somnade. Klockan var ju mycket! tummenupp.gif

Har bara tid att sitta en liten stund just nu för jag känner att jag vill ta tag i en massa trädgårdssysslor medan det är finväder. (Nu blir det om trädgårdsväxter på 4an, Bosse Rapne)

Jag är ingen älskare av varken grodor eller paddor så jag var faktiskt lite rädd att den skulle hoppa på mig när jag var så närgången med kameran...
Red Top
Jag menade att jag googlade. kompiskram.gif
Sussie F-Flower
Tack igen red Top! kompiskram.gif
Nu har jag hittat alla Everts låtar och texter OCH ackord biggrin.gif , Har "spelat igenom" några stycken nu! tummenupp.gif

Jag ska söka vidare sedan från A-Ö för att se om det finns några fler gamla låtskrivare med...?

Jag såg att det är ju mest nya.

Nu ska jag pausa från datorn och gå ut och "stöka på" lite...
kompiskram.gif

Farbror Blå
Ja, men då har du ju hittat det du sökte?
jag googlade bara "Evert Taube ackord" och fick hänvisningar.

Sökte efter nån sida med allsångstexter, som en gnu efter vatten, men lyckade inte alls..
Sussie F-Flower
Tack! Men jag sökte ju så många fler.......
Nämligen nästan ALLA texter och accord... wub.gif
Finns det ingen sida man kan få hem låtarna ifrån...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon