Full version: Hål i svampar?
Limeblossom

Vad kan ha gjort dom här hålen i svamparna? Svamparna stod i grus/sand nära vatten. Ser ut som något bott i dom.
Huggorm
Svårt att se vad det är för svampar, men en del sorter ser ut ungefär så där helt av sig själv
KURT
Det ser ut som röksvampar, i så fall är det meningen att sporer skall komma ut ur hålen. Antingen när det blåser, eller när det regnar och vattendroppar ramlar ner där.
Meriona
Jag ser då ingen bild alls? unsure.gif
Limeblossom
Det är inte röksvamp tror jag, dom här är tjockare och "blötare" än dom rökisar jag har sett. Ganska små rackare.
Meriona
CITAT (Meriona @ 30-07-2009, 08:14) *
Jag ser då ingen bild alls? unsure.gif

NU ser jag bilden.... mysko... confused.gif
Lars-Olof Arvids
Jodå, en sorts röksvamp är det säkert. Det finns ganska många olika arter.

Olle
Limeblossom
Coolt! Man lär sig något nytt varje dag.... smile.gif
Piccante
Det kan vara någon röksvamp som håller på att förfalla men jag tycker det liknar sandskål Géopora arenicola mer. Det är en sporsäcksvamp som är nära släkt med skålsvampar. Enligt svampboken mindre allmän i landet.
bild
Wilmer
Jag skulle säga någon slags skålsvamp eller liknadnde, alltså att de ser ut så naturligt. Alltså, något åt det hållet Marcus föreslår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon