Full version: täckbark och koggens
modd1994
hej jag har läst att täckbark ska vara dåligt att ha i rabaterna då det själ mycket kväve när det bryts ner,men när jag var på "wij trädgårdar"så tror jag att dom hadde lagt täckbark runt rosorna.vad tycker ni om täckbark/vad täcker ni med

också tävket jag beställa mer rosor från internet på en sida som hetter "koggens rosor"har ni beställt därifrån för?hur var kvaliten?
Kajsa
Gillar inte täckbark runt rosor, perenner, kanske passar bättre runt buskar, i kommunala planteringar, jätterabatter, det ser för grovt ut i en vanlig trädgård, min personliga åsikt här.

Koggens beställde jag av i våras och det var utmärkta plantor som kom, dessutom är han billigare än de övriga på nätet, hellst ville ägaren att man höstbeställer läste jag.
Thé
Jag beställde en hel del rosor från koggens i höstas, och de var riktigt fina. Stora och bra exemplar, och bra pris. Rekommenderas.

Vad gäller täckbark tycker jag personligen inte att det är så fint, men jag vet att många gillar det. Jag har en lång rabatt med blandade buskar på tillväxt där jag har lagt täckbark eftersom ogräsrensandet blev övermäktigt. Jag ser det dock som en tillfällig lösning, och tänker plantera marktäckare där.

Vill man ha täckbark tror jag att det finns lite olika tillvägagånssätt. Ett är att lägga markduk eller tidningar under, då stjäl inte täckbarken näring ur jorden på samma sätt. Lägger man inte markduk måste man fylla på med täckbark varje år (det måste man kanske i alla fall, vid närmare eftertanke) och jag tror att man kan ge en extra giva gödsel till rosor/buskar för att kompensera för näringsbortfallet (tror till och med att det stod så på min påse med täckbark).

Summa summarum går det åt rätt mycket täckbark (jag använde 8 säckar till ett lager som egentligen blev för tunt, det kommer lite ogräs här och var), det måste fyllas på varje år och till sist börjar ogräset växa där i alla fall när barken bryts ner. Tror jag.
Ezereht
Jag har gödslad barkmull i översta lagret i mina rabatter. Det kommer ogräs ändå, jag har det mest för att hålla kvar fukt bättre, och ge lite porösare fluffigare jord. Det ser fint ut också tycker jag. Är min favorit.

Täckbarken var lite för grov, den hade en tendens att åka iväg ut i gräsmattan och låte "tjonk" i gräsklipparen. En sommar hade jag en ljus täckbark som var jättefin under mina aroniabuskar, men det kom en storm som blåste iväg den över hela gräsmattan... grrr. Efter det om jag har täckbark nånstans kollar jag att den är i ganska små bitar som "gosar ihop" sig bättre och fastnar. Jag har också täckbark på markduk. Det är svårt att gödsla där och att fylla på med jord "under" duken, för jorden "äts upp" med åren. Sendan måste man också fylla på med bark då och då ovan också. Sist gav jag upp och fyllde på med jord, men det vart en liten ogräsexplosion då slap.gif

Jaja.. jag är varken för eller emot, men det är mina erfarenheter helt enkelt.
modd1994
okej tack för svaren, vad kan man annars täcka jorden med för att hålla kvar fukt och för det ska se snyggt ut
esters-tradgard
Jag funderar själv på samma fråga men vet inte riktigt vad jag tycker riktigt. Jag har lagt markväv och täckbark som ser ut som vanlig jord under mina vinbärsbuskar och har precis gjort precis samma sak under mina fruktträd. Detta enbart för att jag känner att tiden inte räcker till att rensa ogräs och jag ägnar hellre den tiden åt mina rosor istället. Vi får väl se hur jag tycker det funkar om några år, har precis gjort iordning detta.
vanjalarsa
jag har täckt med tidningar och täckbark i en thujahäck. Ser prydligt ut och håller fukt. Håller dessutom bort en del ogräs. Är helnöjd.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon