NovisMimmi
Hej alla trädgårdsälskare! Har nyligen flyttat till hus med trädgård, och är fullständig novis på detta område. Hoppas på hjälp från er kunniga!

Det är så att vi på framsidan av huset har stora gamla Rhododendron. I dessa finns ENORMT mycket getingar, trots att blomningen sedan länge är avslutad. Hör det till vanligheterna att getingar dras till Rhododendron? Jag är nämligen livrädd för getingar, och även allergisk. Har aldrig hört talas om att getingar skulle gilla denna växt särskilt mycket, humlor däremot. Och humlor har jag inget emot.

Mycket tacksam för svar! thanks.gif
Piccante
är du helt säker på att det är getingar och inte bin ?
Anders zon 1
Getingar har ingen anledning att samlas vid en utblommad rhododendron om det inte finns något där som lockar dem, och det gör knappast rhododendronbusken i sig. Getingar gillar söta saker och fångar även insekter som dom matar larverna med, så något av detta finns antagligen vid busken (t ex honungsdagg från bladlöss - kan komma från något träd ovanför busken - eller kanske något angrepp av skadedjur som getingarna fångar). Eller kan det helt enkelt vara så att det finns ett getingbo någonstans i rhododendronbusken?

En sak till, är du helt säker på att det är getingar? Blomflugor (helt ofarliga) liknar getingar om man inte tittar så noga. http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/blomfluga.htm

CITAT (Markus_H @ 30-07-2009, 11:26) *
är du helt säker på att det är getingar och inte bin ?

Fast bin har väl heller ingen anledning att samlas vid en utblommad rhododendron? dunno.gif
NovisMimmi
Tack för era svar!

Det finns både getingar OCH blomflugor där. Det är inte bin.
Tänk om vi har ett getingbo... HUGA!

Vi har inga andra växter vid dessa Rhododendron. De står "isolerade" mot en vägg.

Om getingproblemet inte försvunnit till nästa år så gräver jag upp buskarna, står inte ut med dessa getingar. För om det är ett getingbo där så är det väl inte "aktivt" där nästa år? Getingar byter väl bo varje år har jag för mig att jag läst.

crying.gif
Gossen Ruda
Både getingar och blomflugor gillar söta saker vilket i det här fallet kan vara bladlusdagg, dvs utöndringar från bladlöss. Kolla så att det inte finns bladlöss, särskilt på undersidan av bladen. Det går även bra att kolla genom att stryka med ett finger ovanpå bladen och sen kolla med tungan om fingret är sött.
KURT
Man brukar också kunna se det som svarta fläckar eftersom det ganska fort börjar växa mögelsvampar på bladen om det är socker där.
Anders zon 1
CITAT (NovisMimmi @ 30-07-2009, 13:37) *
Tack för era svar!

Det finns både getingar OCH blomflugor där. Det är inte bin.
Tänk om vi har ett getingbo... HUGA!

Vi har inga andra växter vid dessa Rhododendron. De står "isolerade" mot en vägg.

Om getingproblemet inte försvunnit till nästa år så gräver jag upp buskarna, står inte ut med dessa getingar. För om det är ett getingbo där så är det väl inte "aktivt" där nästa år? Getingar byter väl bo varje år har jag för mig att jag läst.

crying.gif

Tycker inte att du ska ta bort rhododendronbusken av denna anledning. Har som sagt aldrig hört eller själv sett att just rhododendron skulle vara särskilt lockande för getingar. Är det ett getingbo i busken (eller i närheten) så kommer det inte att vara kvar några getingar där nästa år, fast det kan ju naturligtvis komma nya getingar och bygga bo nästa år. Om det inte beror på ett getingbo så tror jag att det är ett övergående problem som kan försvinna rätt snart beroende på vad det är som lockar dit getingarna. Se som sagt efter om det är löss eller honungsdagg på busken.

Kolla förresten om din hemförsäkring täcker kostnader för skadedjursbekämpning. I så fall kan du snabbt få dit t ex anticimex som för en billig penning åtgärdar ett eventuellt getingbo.
NovisMimmi
Ser inget konstigt på bladen, varken ovanpå eller under. Men något på bladen verkar ju helt klart locka...
Får hoppas det blir bättre till nästa år, ska inte misströsta för mycket än. Vill ju helst behålla buskarna som är kalasfina.
Vilket bra forum detta är, snabba och kunniga svar hur snabbt som helst!
tummenupp.gif
NovisMimmi
Nu har jag studerat getingarnas förehavanden i detalj, och kommit fram till att det inte är bladen dom fokuserar på. Utan på "stänglarna" som blir kvar efter att blommorna blommat klart. Mycket märkligt? Där kan väl inte finnas något gott på dom?
Gossen Ruda
CITAT (NovisMimmi @ 30-07-2009, 20:22) *
Nu har jag studerat getingarnas förehavanden i detalj, och kommit fram till att det inte är bladen dom fokuserar på. Utan på "stänglarna" som blir kvar efter att blommorna blommat klart. Mycket märkligt? Där kan väl inte finnas något gott på dom?

Det kan det säkert, gör slickprovet där istället. Det kan vara växtsaft som sipprar fram. Så här års har dom flesta getingsamhällen upphört och det man ser är mest arbetslösa vagabonderande arbetare och hanar och dom kan sitta och gotta sig på vissa ställen.
FiddeP
På våran Rhododendron finns också massor av getingar. Och ja, jag kan se skillnad på getingar, blomflugor och bin:) (tom olika arter av geting). Vi brukar ha en del getingbon runt huset, men jag ser inga getingar i övrigt, bara på busken. Skönt att de håller sig där. Annars lär de leta mat på mindre lämpliga ställen så här års. Ta inte bort busken! Det lär bara flytta getingarna till saftglas mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon