Full version: Kaktusar! :)
Malu
Hur ska man sköta om kaktusar egentligen? Jag har ett par stycken som växer och frodas i mitt norrfönster (!!?) De verkar trivas bra fastän jag knappt vet hur jag ska sköta om dem smile.gif Vattnar en gång i månaden sen får det vara bra.

Men hur ska man göra om man vill att de ska blomma? De ska visst få vintervila också va? När man inte vattnar alls, hur länge ska den vara? De kanske måste stå i ett soligare läge om de ska blomma...?

//malu
Åsa, mälardalen zon 2
Hur mycket man vattnar beror mycket på hur varmt man har det. Många kaktusar vill ha ganska kallt (runt +10C) under vintervilan och då brukar de inte behöva så mycket vatten. Många kaktusar vill ha en kylperiod för att bilda blom.
Malu
Hum, ja nu kan jag ju inte sänka temperaturen i huset bara sådär så de får nog allt klara sig med inomhustemp i alla fall. Vi har inget rum som är direkt svalare.

Kanske ska vattna lite mer på sommaren istället så kanske de blommar? Men de växer ju för övrigt ganska mycket och får nya "armar", som jag kallar det, de har väl inte tid att blomma huh.gif

Kan tilläggas att det inte är några stora kaktusar, köpta i minimini kruka från början.

Tack för det snabba svaret! /malu
Åsa, mälardalen zon 2
Ett sätt att ge kaktusarna en köldperiod är att ha dem ute så länge som möjligt på hösten, kaktusar brukar må väldigt bra av att vara ute om sommaren-hösten (gärna lite skyddat och kanske under tak så de inte blir dränkta ifall det regnar rikligt).
Ingrid på Västkusten
Är Dusäker på att det är kaktusar Du har? ursäkta men mycket kalals kaktus som itne är det.

Att de växer och trivs bra -> menar Du at de växer bra på höjden? Om det är kaktus vi talar om kan det också vara det som på engelska kallas etiolering, d v s onaturlig snabb tillväxt på grund av för lite ljus, då bildas det svaga toppiga ofta lite ljusare gröna skott som är mycket smalare i basen än innan. Värst är en kombination av dåligt ljus och krukväxtnäring för kaktus vill INTE ha krukväxtnäring alls.

Det finns kaktus som trivs utmärkt på fönsterbrädet och kan blomma bra också utan en kylig övervintring. kravet är dock att de är välmående och bor i ljus - > d v s söderfönster. Det här med att kaktus trivs i norr är tyvärr en myt, de ser ju oftast ut 'som vanligt' då de kan gå in i vila istället för att växa på och trivas. Vattning nu en ggr per månad är en bra frekvens på vattningarna:-)

Om man planterar kaktus i dne grusiga blandningen jag beskrev innan i Ditt andra inlägg Malu, kan de stå ute hela den värsta regninga sommaren som helst ;-)) jag har merparten av mina större ute hela våren, somamren samt delar av hösten. Detta gäller många krukväxter mer utom de mera tropiska sorterna.

Lycka till med odlingen ( Du har ingen bild på Dina skyddslingar?)

Hälsar ingrid
katti
Hur länge ska man ungefär ha dom i vintervila... räcker det att ställa ner dom i källarn en månad, eller ska det vara ändå till våren?
Ingrid på Västkusten
De vilar cirka ( nu har jag växthus och de som är inomhus har extrabelysning) ifrån Oktober till Mars - skiftet mars-April är klassiskt 'starta vattna dax' som många kaktusodlare är lite försiktiga med, vattna för tidigt är inte bra alls. Bättre en bit in i April. Alltför väl minns jag en vår för många år sedan då jag ahde balkong, hade vattnat försiktigt sedan slog det om och vart en veckas värmebölja i starten av April, det dog hurmktsomhelst.
Koka och fuktiga!

Om man har dem inomhus kan man försiktigt öka vattningen i Mars, ofta ger växterna något tecken själva att dte är vår, knoppar, de sträcker på sig, kan starta växa etc etc etc.
April definitivt :-))

Hälsar ingrid
Agar
Kolla upp vart din kaktus härstammar och försök att efterlikna förhållanderna där den kommer ifrån ursprungligen.
Själva vintervilan behövs den behöver dock inte vara speciellt lång för dom flesta arter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon