Fågelvägen
30-07-2009, 21:06
I vårt närmaste naturreservat i Nacka (sydost om Stockholm) finns en jättestor ek med ett hål där någon sett en uggla då och då. Så vid varje svamp- och blåbärspromenad kollar man om det sitter nån i hålet.
Och IDAG SATT DÄR EN UGGLA! Kattugglor brukar höras tidigt på våren i närheten, men denhär såg mest ut som en hökuggla, "Sveriges argsintaste fågel". Med mörka teckningar snett/vågrätt upptill på bröstet. Det har väl inte kattugglan?
Hökugglan häckar i Norrland, men flyttar tydligen söderut ibland. Gör den det redan i juli?
Tyvärr var varken kikare eller kamera med. Jag ska ta med bättre utrustning i morgon.
Annars är ju också hornugglan ganska vanlig söderut, men då brukar man ju nästan alltid också se "hornen", och den har ju också ett mycket karakteristik sätt att göra smal och lång när den skall gömma sig.
Fågelvägen
31-07-2009, 09:21
Vi såg inga typiska hornuggle-örontofsar, men ugglan satt så högt uppe så det var svårt att urskilja detaljer. Återkommer om vi kan få syn på den igen, med kikare. Undrar framförallt om hökugglan kan finnas här såhär års?
Om man går in på Svalan - rapportsystemet för fåglar, så kan man finna alla rapporterade observationer av en vissa art . Men då får man också ta hänsyn till att observatörerna inte är jämnt utspridda överlandet!
http://www.artportalen.se/birds/
Fågelvägen
31-07-2009, 10:20
Kurt, jag gjorde det. Hittade inte en enda hökuggle-obs. Ev. undersökte jag inte alla sätt att gå igenom rapporterna. Kan någon hjälpa mig?
Jag är väldigt nyfiken på detta, eftersom vi spejat efter uggla i detdär hålet så många gånger.
Klicka på "visa fynd", och sök på hökuggla, då kommer den föreslå år 2009 (man kan ändra på tiden), sedan klickar man på "presentera fynd" och väljer format. Observationstabell är enklast till att börja med.
Fågelvägen
31-07-2009, 11:44
Tack för hjälpen Kurt! Lärde mig något nytt.
Hökuggla verkar alltså osannolikt här denhär tiden. Inga obsar alls 1/6 -31/7 i denna halvan av landet, ifall jag hanterat sökningen rätt.
sparvuggla
31-07-2009, 11:47
Tror inte på en hökuggla. (Hökugglan är mycket sällsynt överallt)
OM det var en uggla, så var det nog ändå katt- eller hornuggla.
Men det kanske var någon annan rovfågel? Duvhök? Utan bild går det inte att ge bättre svar än så här.
Fågelvägen
31-07-2009, 18:02
Idag en uggle-expedition med kamera och kikare:
Nej, någon hökuggla var det inte, ansiktets teckning stämde inte och de mörkare fläckarna på bröstet som jag såg i går (utan kikare) var antagligen skuggor. Men också en kattuggla i dagsljus är en upplivande syn!
Ugglan satt där idag igen, men nu längre in i sitt hål, som är ca 8-10 m över marknivå. Nära trädet syntes den inte alls. På långt håll kunde man med kikare se in i hålet. Då syntes huvudet och lite av kroppen, men den blundade (sov?) så ögonens färg vet vi inte. Ibland såg den ut att nicka till, som om den försökte hålla sig vaken. Huvudets form, hållningen och teckningen i ansiktet var nog mest kattugglelika. Några örontofsar hade den inte - eller slokar de när hornugglan sover? Kroppens form, som syntes tydligare i går, var knubbigare än hornugglans mera avlånga form.
Kameran var inte till någon hjälp, sorry, sparvuggla, ingen bild! skymning rådde inne i eken och avståndet från lämplig kulle var för stort, minst 50 m.
Myosotis
31-07-2009, 18:47
Det låter som en kattuggla.
sparvuggla
31-07-2009, 18:56
Det är typiskt för kattuggla att sitta stilla i någon hålighet eller alldeles intill stammen under dagen, blir den upptäckt av kråkfåglarna blir det väldigt liv och den blir mobbad hela den ljusa tiden.
När det blir mörkt börjar den jaga sork och smågnagare.
Det finns ett par riktigt bra böcker o mugglor:
Dag Petersons " Rovfåglar & ugglor i Norden" ger en mycket bra översikt över Sveriges ugglor, och beskriver deras beteende.
Ove Stefanssons bok "Nordanskogens vagabond" handlar uteslutande om lappugglan
Fågelvägen
01-08-2009, 09:54
Sparvuggla skrev: "När det blir mörkt börjar den jaga sork och smågnagare."
Jodå, en natt i våras vaknade jag av skrik och rassel: I gatlyktans sken såg jag en spräcklig ugglas stora vingar intrasslade i ekens grenar 1,5 meter utanför sovrumsfönstret. Jag såg inte vad den fångat, men sorkaktigt lät det. Ugglan kom snabbt loss och flög iväg till en bättre sittplats.
Tack Kurt för boktipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.