Full version: Omplantering...
Malu
Hur smart är det att plantera om sina krukväxter nu? Det ska väl egentligen göras på våren men de växer ju så mycket under sommaren så det behövs nya krukor NU.

Jag planterar om för fullt både kaktusar och lite annat. Jag är amatör och mina växter är väl av den tåligare sorten biggrin.gif

malu
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Om Du med omplantering menar att ta bort all jord ifårn rötterna så är November t o m Januari/Februari ungefär den sämsta månaderna att välja på året!
Inbegriper det bara att stoppa ner dem i ett par nummer större kruka utan att stlra rötterna åsså fylla på mera på utsidan, det kan man göra året runt.
Risken är större nu att man får dem att ruttna - störda rötter, lägre ljusnivåer etc etc.
Är det kaktusar Du har och inte suckulenter? Kaktusar brukar vara namnet på mycekt med taggar som itne är kaktusar( fel kontinent). De flesta suckulenterna i handeln är mkt tåligare än kaktusarna(pelarkaktusarna är nog det mest tåliga tror jag i kaktussläktet avd et som är vanligt i handeln)

Själv kan jag ibland plantera o kaktusar och suckulenter på våren för att sedan behöva plantera om mitt i sommaren. Det händer rättså ofta om vi har en kanonsomamr som i år.

Tänk på att ge kaktusarna och suckulenterna en näve grus i jorden, det uppskattar de mycket. Sjävl harjag mellan 30-50 % grus, snd och små lecakulor. De får kanonrotsystem med en sådan blandning!

Hälsar ingrid
Kaktus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon