aanderss
Jag är tidningsbud och kör en runda på ca 2 mil. jag lastar min cykel rätt mycket. Jag har en crecent cykel som jag kör med. köpte den beganad för 8 år sedan. Jag hittade ett bakhjul i rostfritt stål när en sportaffär hade utförsäljning innan den lades ner. De hjulet höll i ca 250-300 runder. När jag skulle köpa ett nytt gick jag till cykelbutiken i byn. Han sa att de numera bara finns hjul i allminium utav den typen man använder på flygplan. De hjulen håller ca 50 runder bara.
Tillverkas inte cykelhjul i rostfritt stål mera?
Tobb
Det enda som jag kan hjälpa med är om du orkar regga dig på ett forum...
http://www.cykelforum.se/viewforum.php?id=10

Eller, hittade en fälg i kolfiber, men det är det nog itne riktigt värt, sedan lär det ju inte finnas annat än smala racing-varianter på dessa tongue.gif
http://www.pricerunner.se/spi/692-61453360...er-product-info
KURT
Jo, det finns hjul i rostfritt, men hur bra hjulen håller handlar ju också väl så mycket om vilken dimension man har, 559 mm (26'') är ju naturligt hållbarare än 622 mm (28''). Men sedan handlar det också om hur fälgen är gjord, och hur bra man har byggt hjulet (spänt ekrarna).
aanderss
CITAT (KURT @ 31-07-2009, 10:08) *
Jo, det finns hjul i rostfritt, men hur bra hjulen håller handlar ju också väl så mycket om vilken dimension man har, 559 mm (26'') är ju naturligt hållbarare än 622 mm (28''). Men sedan handlar det också om hur fälgen är gjord, och hur bra man har byggt hjulet (spänt ekrarna).

men vart hittar man ett sådant hjul då

CITAT (Tobb @ 31-07-2009, 09:19) *
Det enda som jag kan hjälpa med är om du orkar regga dig på ett forum...
http://www.cykelforum.se/viewforum.php?id=10

Eller, hittade en fälg i kolfiber, men det är det nog itne riktigt värt, sedan lär det ju inte finnas annat än smala racing-varianter på dessa tongue.gif
http://www.pricerunner.se/spi/692-61453360...er-product-info

tack för svaret
KURT
Niklas Ingvar-Nilsson på friluftsfrämjandet har en bra genomgång om hur cykelhjul är uppbyggda och vad som påverkar deras hållbarhet. För cyklar med fälgbromsar har man nästan aldrig rostfria fälgar, eftersom det ger alltför dålig friktion till bromsarna, aluminium fungerar mycket bättre.


http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
andersen
CITAT (aanderss @ 31-07-2009, 06:41) *
Jag är tidningsbud och kör en runda på ca 2 mil. jag lastar min cykel rätt mycket. Jag har en crecent cykel som jag kör med. köpte den beganad för 8 år sedan. Jag hittade ett bakhjul i rostfritt stål när en sportaffär hade utförsäljning innan den lades ner. De hjulet höll i ca 250-300 runder. När jag skulle köpa ett nytt gick jag till cykelbutiken i byn. Han sa att de numera bara finns hjul i allminium utav den typen man använder på flygplan. De hjulen håller ca 50 runder bara.
Tillverkas inte cykelhjul i rostfritt stål mera?


Hur händig är du?Det är en fråga om antal ekrar och hur hårt du spänner dom,Jag har byggt egna hjul det är inte så svårt men för mej så tog det ett tag innan jag förstod hur man skall bygga upp hjulet. Här har du en länk som visar på ett bra sätt hur man gör.bygga egna hjul
aanderss
CITAT (KURT @ 31-07-2009, 14:43) *
Niklas Ingvar-Nilsson på friluftsfrämjandet har en bra genomgång om hur cykelhjul är uppbyggda och vad som påverkar deras hållbarhet. För cyklar med fälgbromsar har man nästan aldrig rostfria fälgar, eftersom det ger alltför dålig friktion till bromsarna, aluminium fungerar mycket bättre.
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

jag har fotbromms
andersen
CITAT (aanderss @ 31-07-2009, 14:54) *
jag har fotbromms


Men då kan inte hjulet vara slut efter 500mil?det är väll bara att rikta upp hjulet, om du inte kan det själv så gör din lokala cykelreparatör det för någon hundralapp.
aanderss
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 14:59) *
Men då kan inte hjulet vara slut efter 500mil?det är väll bara att rikta upp hjulet, om du inte kan det själv så gör din lokala cykelreparatör det för någon hundralapp.

han riktade upp de för en vecka sedan o nu hoppa de igen. jag har ju tidningar i 2 vecskor på cykelen pluss en cykelvagn efter

kan de bero på att cykelen är dålig kanske?

just nu så hoppar julet lite är man cyklar utan att de har belastning

han säger att de slitts för att man laster så mycket på cykelen
andersen
CITAT (aanderss @ 31-07-2009, 15:02) *
han riktade upp de för en vecka sedan o nu hoppa de igen. jag har ju tidningar i 2 vecskor på cykelen pluss en cykelvagn efter

kan de bero på att cykelen är dålig kanske?


Vad är det som hoppar, är det kedjan som hoppar över någon kugg? eller är det hjulet som vobblar?
aanderss
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:05) *
Vad är det som hoppar, är det kedjan som hoppar över någon kugg? eller är det hjulet som vobblar?

hjulet hoppar dvs slår
andersen
Jo aanderss en annan sak som du bör tänka på är att känn på alla ekrar att dom är hårt spända, och tänk på att ha ett hökt lufttryck i däcken det står på sidan av däcket hör högt max tryck du får ha, själv så har jag på min mtb 4kg tryck på sommaren och 2,5kg på vintern,på vinten så har jag lägre pga att det är halt och ett annat däck med dubbar.
aanderss
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:16) *
Jo aanderss en annan sak som du bör tänka på är att känn på alla ekrar att dom är hårt spända, och tänk på att ha ett hökt lufttryck i däcken det står på sidan av däcket hör högt max tryck du får ha, själv så har jag på min mtb 4kg tryck på sommaren och 2,5kg på vintern,på vinten så har jag lägre pga att det är halt och ett annat däck med dubbar.

jag får väll kolla upp de då de med ekrarna
andersen
CITAT (aanderss @ 31-07-2009, 15:14) *
hjulet hoppar dvs slår


Ok det är ovalt. du har igen annan som kan rikta hjulet? det är lite svårare att rikta ett äggformathjul.
aanderss
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:18) *
Ok det är ovalt. du har igen annan som kan rikta hjulet? det är lite svårare att rikta ett äggformathjul.

de blev riktat förra torsdagen men man märke redan 3 nätter senare att de började bli skevt igen
andersen
CITAT (aanderss @ 31-07-2009, 15:23) *
de blev riktat förra torsdagen men man märke redan 3 nätter senare att de började bli skevt igen


Därför tror jag att din cykelreparatör inte har klarat uppgiften,ekrarna skall vara hårda. Känn på dom och gå tillbaka och klaga, inte skall hjulet bli skevt på tre turer, om nu hjulet var dåligt så borde han ha sakt det när han lämnade ditt hjul åter till dej.
aanderss
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:30) *
Därför tror jag att din cykelreparatör inte har klarat uppgiften,ekrarna skall vara hårda. Känn på dom och gå tillbaka och klaga, inte skall hjulet bli skevt på tre turer, om nu hjulet var dåligt så borde han ha sakt det när han lämnade ditt hjul åter till dej.

jag får väll be att han spänner ekrarna när han riktar hjulet då
andersen
CITAT (aanderss @ 31-07-2009, 15:33) *
jag får väll be att han spänner ekrarna när han riktar hjulet då


Men det är det man gör när man riktar hjul, det är därför du skall känna på ekrarna, är dom lösa så hävdar jag att han inte har klarat sin uppgift dvs han har gjort ett dåligt jobb, är ganska så säker på att det är fallet.
aanderss
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:39) *
Men det är det man gör när man riktar hjul, det är därför du skall känna på ekrarna, är dom lösa så hävdar jag att han inte har klarat sin uppgift dvs han har gjort ett dåligt jobb, är ganska så säker på att det är fallet.

mm han hade kanske för brottom. men de är märkligt att de redan är så slitet. har kanske kört en 50 runder med de
andersen
Jag kör nog trefyra år på mtb innan jag byter hjul och då blir det minst 2000 tusen mil! cyklar 6-700 mil om året dock ej på samma cykel.
aanderss
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:43) *
Jag kör nog trefyra år på mtb innan jag byter hjul och då blir det minst 2000 tusen mil! cyklar 6-700 mil om året dock ej på samma cykel.

men du har ju inte en massa tidningar på cykelen o en vagn med tidningar efter den
andersen
CITAT (aanderss @ 31-07-2009, 15:44) *
men du har ju inte en massa tidningar på cykelen o en vagn med tidningar efter den


Det är så sant, men jag tror inte att det största slitaget är vikten,titta på gammla postcyklar eller militärcyklar dom lever hur länge som helst, jag tror att salt och trottoar kanter, hål i gatan är den stora orsaken till att hjul tar skada.
aanderss
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:49) *
Det är så sant, men jag tror inte att det största slitaget är vikten,titta på gammla postcyklar eller militärcyklar dom lever hur länge som helst, jag tror att salt och trottoar kanter, hål i gatan är den stora orsaken till att hjul tar skada.

ja så är de nog. de har du säkert rätt i.
skall jobba 2 nätter till o sedan blir de bara helger igen. har jobbat 37 nätter i rad nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon