hjärtegull
Jag har en stor och fin chiliplanta som jag köpte förra året och har övervintrat.

Den har förvisso stått lite trångt, men den har fått en rejält mycket större kruka nu.

Chilin är översållad med fina gröna frukter, men så fort dom ska till att ändra färg och bli röda så skrumpnar dom ihop, får bruna insjunkna fläckar och ser inte så mysiga ut direkt.

Bladen har även fått gula fläckar.

Vad är fel? Använder långtidsverkande näringspinnar för tomater.

Kan man skörda dom när dom är gröna istället? Är det någon skillnad i styrka och smak på chilin då?

Tack på förhand.
Preussen
beroende på vad det är för sort så går det oftast bra att skörda som grön istället. styrkan är i många fall bättre men dock ej hela smakregistret. vad är det för sort?

the chilepepperinstitute sjukdomslista finns ett antal förslag över vad din planta kan ha drabbats av. tråkigt men lycka till.
hjärtegull
Preussen:

Tack för ditt svar : ) Vet ej vad det är för sort, köpte väl grisen i säcken eller så kommer jag inte ihåg.

Det verkar vara det här som är fel med min chili, men det står inte hur man behandlar, eller om det ens går. Några förslag?
Åsa, mälardalen zon 2
Mot virus finns det inga botemedel, virus går ju in i cellkärnan och programmerar om så det är inget man egentligen kan göra, det finns inga medel man kan spruta plantorna med och liknande. Man bör dock inte behålla virussjuka plantor eftersom de kan smitta andra chiliplantor så jag skulle inte övervintra dessa utan starta på nytt med friska plantor nästa år istället.
lavish
tja,

när chilin ruttnar på en isolerad plats (brun fläck), där resten av chilin är ätbar så beror det på brist av calcium, eller oregelbunden vattning. bristen på calcium behöver inte bero på att det inte finns i jorden, du kan dvs ha gett tillräckligt med näring, men det kan va så att jorden har fel ph eller för mycket magnesium osv. du kanske kan prova vattna med massor med rent vatten som får rinna igenom, och sen ge en dos växtnäring, eller smula lite äggskal på jorden. och så vattna regelbundet.
hjärtegull
Tack för alla svar!

Vad det än var så verkar det ha ordnat upp sig nu, chilifrukterna blir röda och fasta istället för skrumpna som förut. Har varit mer noggrann med vattningen, och även flyttat ut plantan på balkongen.

Så nu får jag äntligen skörda chili igen! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon