Anette W
Ska man undvika att flytta växter nu när det är rötmånad eller....?
KURT
Den höga fuktigheten är ju tvärt om bra, det är ju värre om det är varmt och torrt. Men man skall alltid vattna när man flyttar växter som är i tillväxt.
Anette W
Jag har aldrig tänkt på det tidigare förrän en bekant sa det till mig häromdan när jag hade flyttat om flera växter.
Mony
Jag flyttade en pion. Den mår vädlgit dåligt men flera här på forumet säger att den kommer klara sig iallafall.

Men man ska nog vara noga med vattning och stor försiktighet med rötterna. De flesta växter sätter sugrötter nu efter blomningen och dessa små förstör man lätt när man flyttar växten.
KURT
CITAT (Anette W @ 31-07-2009, 11:36) *
Jag har aldrig tänkt på det tidigare förrän en bekant sa det till mig häromdan när jag hade flyttat om flera växter.

Råd som ges utan att man kan förklara varför, är inte mycket värda.
GunnellF
Alltså, man ska undvika att flytta växter mitt i växtsäsongen. Och om man måste flytta nåt så gäller det att ta reda på vad som gäller innan man börjar. Det du kan göra nu är att vattna, vattna och vattna om du vill att din pion ska överleva.

Och det har inget med rötmånaden att göra vill säja...
Alexander-VG-zon3
rötmånaden i sig gäller endast ''oss'' och djur.

växter bryr sig inte om det. fleråriga växter flyttas under vår-vintern och våren om det är en regnig eller under hösten-vintern. att flytta under sommaren är inte bra då man bryter av en massa sugrötter som sedan växten behöver för att suga upp vatten och är det ''sommar'' så är det svårt att klara växten. i torka och värme är det står chans att flyttade växter dör.

dock har det ju regnat väldigt mycket nu på en del ställen i Sverige plus är det relativt svalt. så bor man där det regnat mycket och är svalt så går det att flytta växter NU. problemet med en flytt nu är att det KAN bli en värm och torrperiod i aug och sept vilket kan skada växten om den inte hunnit rota sig eller får mycket jordfukt.

Mony
CITAT (GunnellF @ 31-07-2009, 14:46) *
Alltså, man ska undvika att flytta växter mitt i växtsäsongen. Och om man måste flytta nåt så gäller det att ta reda på vad som gäller innan man börjar. Det du kan göra nu är att vattna, vattna och vattna om du vill att din pion ska överleva.

Och det har inget med rötmånaden att göra vill säja...

Ja jag vattnar utav bara den + jag har satt en stor genomskinlig påse över hela plantan för att hjälpa den bevara fukten.

Kan man vattna för mycket förresten?
HelenJ
CITAT (Mony @ 01-08-2009, 00:28) *
Ja jag vattnar utav bara den + jag har satt en stor genomskinlig påse över hela plantan för att hjälpa den bevara fukten.

Kan man vattna för mycket förresten?

Javisst kan man det. Plantan mår inte bra av att stå i vatten, då får den ingen tillgång till syre och drunknar helt enkelt. Den kan också ruttna bort. Se till att vattnet alltid sjunker undan innan du vattnar mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon