Anette W
31-07-2009, 09:03
Köpte ett litet hus med stor och mycket trädgård för en tid sedan. Förra ägarna var i trädgården dygnet runt, säger mina grannar. Som (nästintill) nybörjare har jag fått nåt att bita i men det är så kul. Nu håller jag på med identifiering (bl a) och upptäckte att jag har en hästkastanj. Den är ca 4 m hög och jättevid och väldigt tät. (Jag har beskurit den 2 ggr utan att jag vetat vad det varit för träd). Nu läste jag att den normalt blir 20-25 m hög!!!! och kan bli 40 m hög!!!!!. Den står ca 5-7 m från huset. Undrar hur rotsystemet ser ut på dem? Känns inte bra att ha såååå gigantiska träd så nära huset. Vad skulle ni göra? På handelsträdgården sa man att såna träd brukar man ha på stora anläggningar, hmmmm...
Fågelvägen
31-07-2009, 10:15
Välkommen hit, Anette och grattis till hus + trädgård!
Hoppas trädgårdens förra ägare har berättat något om planteringarna.
Att hästkastanjen är väldigt tät kan bero på att du beskurit den 2 gånger. Den svarar väl med nya skott där du kapat kvistar?
Hästkastanj så nära huset kommer att ge en väldigt stor skugga inom några år. Kanske en trevlig och ombonad sittplats för soliga dagar? Beror på i vilket väderstreck trädet står i förhållande till huset.
Det kan bli svårt att få något att växa under trädet. Höjden 25-40 m verkar lite överdriven, men också normala 15-20 m är högt. Hästkastanjer kan beskäras (endast i juli-aug-sept) i uppbyggnadsskedet, dvs. när man formar en lagom hög stam och en välväxt krona.
Du har kanske redan fått en del råd här i forumet. En klok investering är Klaus Vollbrechts BESKÄRNINGSBOKEN. Kanske du redan har den.
Läs först, såga sedan är ett bra tips till nya trädgårdsägare. Många kastar sig fulla av städiver och energi över sitt nyförvärv, sågar, knipsar och gräver upp för att göra trädgården fin. Ett alltför vanligt resultat är stympade träd, kvastformade buskar och försvunna perenner. Hoppas du kan ge trädgården tid att visa vad där växer.
Huggorm
31-07-2009, 11:01
Står den 5-7m från huset är det risk att den så småningom börjar skava emot väggen eller taket med sina grenar, men det går förstås att kapa dom som börjar sträcka sig allt för långt åt det hållet.
Som sagt är höjdangivelserna något överdrivna, jag skulle vilja påstå att 10-15m är mer rimligt för en hästkatanj som står öppet och ljust så den inte behöver sträcka på sig. Dessvärre blir dom väldigt breda och väldigt täta så dom levererar mycket skugga. För att inte tala om höstlöv... Men dom växer ganska långsamt, så det tar många år. Egentligen ett träd för stora anläggningar ja, i en villaträdgård blir dom nog snart lite väl dominerande. Men har du platsen tycker jag absolut du skall behålla trädet, hästkastanj är ett av mina absoluta favoritträd.
CITAT (Anette W @ 31-07-2009, 10:03)

Köpte ett litet hus med stor och mycket trädgård för en tid sedan. Förra ägarna var i trädgården dygnet runt, säger mina grannar. Som (nästintill) nybörjare har jag fått nåt att bita i men det är så kul. Nu håller jag på med identifiering (bl a) och upptäckte att jag har en hästkastanj. Den är ca 4 m hög och jättevid och väldigt tät. (Jag har beskurit den 2 ggr utan att jag vetat vad det varit för träd). Nu läste jag att den normalt blir 20-25 m hög!!!! och kan bli 40 m hög!!!!!. Den står ca 5-7 m från huset. Undrar hur rotsystemet ser ut på dem? Känns inte bra att ha såååå gigantiska träd så nära huset. Vad skulle ni göra? På handelsträdgården sa man att såna träd brukar man ha på stora anläggningar, hmmmm...
Det är lite synd när folk beskär träd utan att veta vad de gör eller vilka träd det är. Mer än en gång har man sedan konstaterat att träden dött eller blivit sjuka. Jag har nyligen varit med och tagit ner en hästkastanj som efter hård (och okunnig) beskärning blivit så ful att den inte gick att ha kvar.
"Beskärningsboken" som Fågelvägen nämner är en väldigt bra investering för att inte råka ut för att ta död på sina träd av misstag. Den kostar strax över hundralappen och är en mycket bra investering.
skogstroll
31-07-2009, 13:06
mina föräldrar har en kastanj väldigt nära huset, 5 m ifrån eller så. Tror pappa hade sågat ner det om det hade varit något problem. Enda problemet är väl att den vill växa upp i telefonledningarna. De verkar ju inte ha anra problem med det i alla fall. Skulle också vilja ha en kastanj, det är härliga träd!
Gossen Ruda
31-07-2009, 14:23
Det är förunderligt vad folk sätter i sina trädgårdar. En god regel är att inte ha träd stående närmare huset än vad dom blir höga. Inte heller vid tomtgränsen. Man kan få problem med rötter som tränger in i avlopp, lyfter källarmurar eller skapar grogrund för röta på huset, eller skapar problem med grannsämjan. Stora träd hör till skogen eller parker.
skogstroll
31-07-2009, 14:25
den kastanjen jag skrev om satte sig själv... man hade väl kunnat ta bort den kanske men mamma är ett trädgårdstroll
Sommartorparn
31-07-2009, 21:50
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2009, 15:23)

.....En god regel är att inte ha träd stående närmare huset än vad dom blir höga. Inte heller vid tomtgränsen.
Är det din egen hemgjorda turegel? Skulle man tillämpa den så finge man kalhugga alla esplanader och boulevarder i våra städer, och det funnes inte heller några villaområden med skogstomter.....
Om inte det lilla kastanjeträdet har blivit alltför stympat så tycker jag trådskaparen ska låta det vara kvar. Den dagen trädet har blivit för stort så är det bara att ta bort det. Tänk så här: trädet kanske inte uppnår sin maximala höjd i din livstid, men även ett litet kastanjeträd kan pryda sin plats i en trädgård.....
Huggorm
31-07-2009, 22:02
Tycker många träd är som vackrast innan dom blivit riktigt stora, så även hästkastanjer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.