|
linalina
31-07-2009, 10:38
Jag funderar starkt på att plantera en mindre dunge som vindskydd för resten av trädgården. Vi bor i zon 1 (Skåne) med lerjord att plantera i. Området som jag funderar över är i dagsläget äng och ligger delvis skyddat från väster av en byggnad. Det ligger alltså söder om vår trädgård. Jag hade tänkt mig en mix av träd och buskar som inte får bli alltför höga på sikt eftersom jag inte vill att trädgårdslandet ska skuggas. Avståndet till häcken runt trädgårdslandet blir ca 5 meter. Jag funderar på hassel, fläder, rönn och ev något körsbärsträd. Har ni några andra tips eller är jag helt fel ute i mina tankar? Helst ska det växa hyfsat snabbt också....Jag är våldsamt trött på att det alltid blåser här.
linalina
31-07-2009, 14:31
Ingen?
Huggorm
31-07-2009, 14:38
Jag tycker det låter bra, såna blandade buskage används ofta som vindtoppare eller läbälten
linalina
31-07-2009, 14:40
Vad skönt att höra, fast vet du om det finns något annat som kan vara ide att kolla upp som komplement? Jag tror att maxhöjd på buskar/träd kan vara ca 5-7 meter i det läget. Hur långt kan det hjälpa in i trädgården?
Alexander-VG-zon3
31-07-2009, 14:44
om du inte är rädd för rotskott så är havtorn väldigt vindtåligt och växer bra i dom flesta jordar. och har vackra blad och får ätliga blad. en annan vacker buske är Häggmispel vackra vita blommor på våren-försommaren och vacker höstfärg och ätligabär även den tål vindbra och trivs i lerjord.
och sedan har du ju sälg (salix) som trivs bra i lerjord och stoppar vinden en del blir väldigt höga och andra inte.
Huggorm
31-07-2009, 14:51
Även slån, nypon och olvon kan passa. Dom växer upp tillsammans, och skyddar varandra från vinden, så det måste inte enbart vara vindtåliga buskar. Såna här buskage kommer fylla din trädgård med småfåglar, eftersom dom tycker om skyddet som buskarna ger. Dessutom uppskattar dom bär och nötter som kommer på många buskar.
Krikon också förresten, det har jag sett som läbälte i Danmark
linalina
31-07-2009, 15:03
Är inte havtorn och slån lite "taggigt"?  Och blir inte sälg lite för högt? Krikon-har jag aldrig hört talas om, så det får jag nog kolla upp lite mer. Häggmispel har jag på tomten, men den ser ännu inte helt lycklig ut (planterades förra sommaren). Kanske för blåsigt eller torrt där den står...
Bengalow
31-07-2009, 15:07
Lagerhägg är en särdeles god avskiljare. Den är dessutom grön hela året. Den trivs och växer som bara den i Staffanstorp på lerjord.....Köpta på Skäneplantor för väl 20 år sedan.
linalina
31-07-2009, 15:13
Då borde den ju fungera även hos mig (också Staffanstorp!), men de som jag har står antingen ganska skyddat eller i full blåst (ser inte så glada ut). Jag får kanske prova även där. Aldrig fel med vintergrönt.
Huggorm
31-07-2009, 17:53
CITAT (linalina @ 31-07-2009, 16:03)  Är inte havtorn och slån lite "taggigt"?  Och blir inte sälg lite för högt? Krikon-har jag aldrig hört talas om, så det får jag nog kolla upp lite mer. Häggmispel har jag på tomten, men den ser ännu inte helt lycklig ut (planterades förra sommaren). Kanske för blåsigt eller torrt där den står...  Jo dom är taggiga, och även krikonet, som är ett slags halvvilt plommonträd. Kanske lite dumt att ha i trädgården, men man kan ju sätta dom utåt, åt andra hållet, beroende på vad som finns där. Många buskar kan ju dras upp från frö som man samlar nu i höst, så kan man experimentera lite utan att det kostar något
linalina
31-07-2009, 19:58
Jag tackar för alla svar så här långt. Imorgon ska jag till plantskolan och titta runt lite så jag kan börja förbereda inför höstplanteringen. Om ni har fler tips så mottas dessa väldigt gärna!
Sommartorparn
01-08-2009, 11:16
Har du en stor yta att fylla? Den slags blandade buskage brukar ju kräva rätt mycket plats.........
Om det gäller en mindre yta kanske du skulle göra ett grundläggande vindskydd av en klippt häck, exempelvis av avenbok eller bok, och innanför den sätta lite olika vackra buskar och mindre träd?
Har själv samma problem med lerjord och blåst och just p.g.a. blåsten tar det en evinnerlig tid innan buskarna kommer upp i höjd. Fördelen med bok eller avenbokhäck är att man börjar med plantor som redan har en viss höjd, som sedan ganska snart kan ge lä åt de andra buskarna.....
En sak till, slån har jag själv blivit avrådd från eftersom den är så taggig och sprider sig, och att den är svår att få bort.
Vildrosor olika slags, skulle vara jättefint i kanten på ett sådant blandat buskage......
Gudrun i Göteborg
01-08-2009, 15:27
Jag hade ett liknande problem som du men i zon 2-3. Lerjord och blåsigt. Jag kom över "begagnade" ligusterplantor som jag kapade och planterade och de trivdes utmärkt. Fördelen med liguster är ju att man kan bestämma själv hur hög den skall bli. Den tål att klippas i det oändliga.
linalina
01-08-2009, 16:09
Ytan finns, i princip inga begränsningar. (Fördelen med en mindre blivande hästgård). Jag vill gärna ha buskage eftersom jag inte vill hålla på och klippa en massa. Vi har planterat friväxande spireahäck runt själva trädgården och den har tagit sig bra.
Anders zon 1
01-08-2009, 22:21
Förutom det som redan nämnts så går t ex spireor av olika slag går utmärkt på lera och de flesta tål blåst bra. Aplar gillar lerjord också och en del är ganska vindtåliga, t ex bukettapel. Ginnalalönn funkar också bra i blåst och lera. Hagtorn är också väldigt tåliga buskar/små träd och växer som sjutton på lera och blåsten är inget problem. Olika arter av hagtorn är nog de vanligaste buskarna/träden som förekommer naturligt här på den blåsiga lerslätten i sydvästra Skåne. Hagtorn är dessutom väldigt nyttigt genom att blomma rikligt och ge nektar till insekter och fjärilar, och skydd och mat (bären) till fåglar. Nackdelen är att hagtorn kan vara rejält taggiga.
Liguster funkar också utmärkt i det läge du beskriver och kan bli riktigt fin som en friväxande buske. Den behöver inte klippas även om det är som klippt häck man oftast ser liguster i trädgårdar i vårt land.
I ett väldigt blåsigt läge skulla jag nog inte välja lagerhägg. Blåsten kan försöra bladen (fick en buske nästan strippad på blad en vinter när det stormade, och den stod inte extremt blåsigt) och kalla vindar på vintern kan ge frysskador. En spretig lagerhägg som inte trivs och som ofta får frostskadade blad är ingen vacker syn.
linalina
01-08-2009, 23:38
Ginnalalönn kommer jag definitivt sätta ut. Älskar bladen!  Lönn verkar fungera alldeles ypperligt här, för lönnen vi har frösår sig precis överallt. Hagtorn går bort, har redan tagit bort den gamla risiga häcken. Alldeles för taggigt. Men växer bra gör den! Hur hög kan friväxande liguster bli?
Anders zon 1
02-08-2009, 01:27
Är inte riktigt säker på hur stor en friväxande liguster kan bli, men säkert minst 2 m och lika bred i ett gynnsamt läge. I ett riktigt blåsigt läge kanske den håller sig lite lägre. Liguster brukar dessutom skjuta en del rotskott så efter ett tag kan man få ett helt buskage. Jag skulle nog vilja göra mer reklam för hagtorn även om den är taggig.  Att plantera ett hagtorn är ett enkelt sätt att gynna djurlivet. I en mixad häck/läplantering så går det ju ofta att ha något enstaka hagtorn i ett hörn eller dylikt där ingen människa kommer att röra sig och riskera att utsättas för taggarna. Man bör helst välja en av de inhemska arterna som finns i trakten, t ex spets- eller trubbhagtorn. På den skånska jordbruksslätten är det ont om skydd och föda för många djur och man kan själv göra en insats genom att plantera buskar och träd. Taggiga, blommande och bärande buskar som t ex hagtorn är särskilt bra. Taggarna innebär ett extra skydd för fåglar. Hagtornets blommor är en källa till nektar och pollen för många insekter, t ex humlor, vildbin och fjärilar, och på hösten är bären föda till fåglar.
linalina
02-08-2009, 06:56
Tack, gärna mer fåglar, men jag tror del får hålla sig med de buskage som redan finns och en nyplanterad svartaroniahäck utanför trädgårdslandet. Bukettapel har jag redan planterat runt en del av trädgårdslandet och jag har fått några plantor oxbär som också ska ut någonstans.
Vi har en praktfull fläderbuske som småfåglarna brukar gilla under vintern, och jag hittar dessutom frösådda plantor lite här och var så fler fläderbuskar kommer det definitivt bli på tomten.
För det här buskaget vill jag dock att det ska vara buskar/träd som blir lite högre, upp till 4-6 meter. Inte högre. Bukettapel går därför bort(1,5), Liguster (2) likaså. Havtorn får jag fundera lite mer på, den var inte så taggig som jag trodde. Men gillar den verkligen lerjord och den brukar finnas vid havet?
Anders zon 1
02-08-2009, 09:23
Jag har också lerjord och hopplöst blåsigt läge och här växer havtorn så det knakar. Satte ett par små havtornsbuskar tillsammans med en rönn för ca 4 år sedan och havtornen har nu växt om rönnen och är 2-3 m höga (var inte alls meningen men det blir inte alltid som man har tänkt....). Buskarna står i en läplantering mot väster för att fånga upp de värsta vindarna. Det som funkat absolut bäst hittills av det som växer där är helt klart havtorn, självsådda vildrosor (nyponros, stenros – kan bli upp mot 3 m höga), snöbär och vilda hagtorn  . Träden jag planterat, mest olika arter av rönnar, har "stått och stampat" och inte växt särskilt mycket i blåsten. Kan direkt avråda från näverhägg (Prunus maackii), den blir väldigt ful av blåsten och har inte växt ett smack på de 5 år den stått där. Bäst av träden har ginnalalönn och gullregn växt hittills (fast jag är inte säker på att gullregnet kommer att funka så bra i längden, tror att det finns risk för att grenar bryts när det blir lite större). Om du vill ha en plantering som ser naturlig ut och ger bra skydd mot vinden så är ett tips att skapa ett bryn, d v s sätta högre buskar och träd som en stomme och mellan och framför ha lägre buskar i etapper så att planteringen successivt blir lägre mot kanterna. Ser mycket mer naturligt ut än en rad med bara träd och funkar dessutom mycket bättre som vindskydd. Nackdelen kan vara att en sådan plantering blir ganska omfångsrik med tiden, men har man plats så är det ju inget problem.
linalina
02-08-2009, 15:14
Tack för beskrivningen. Jag funderar fortfarande på om jag verkligen gillar havtorn som buske, men den har stigit i graderna efter din beskrivning. Det kommer nog bli en plantering med ca 15 blandade buskar och träd, placerade i tre "rader" enligt zigzag-modell. Det som jag hade velat ha med då är några hasselbuskar, några fläder, åtminstone en Ginnala-lönn (reserverad i Flyinge), men sen funderar jag starkt på blodplommon (för färgens skull) och en commixa-rönn. Havtorn eventuellt, men jag antar att man måste ha en hon och en hanplanta om det ska bli bär. Någon form av häggmispel är inte osannolik heller. Jag hade jättegärna velat ha ett bigarrå-träd också, men det hade då fått stå längst ut till öster, så att det inte gjort så mycket om det växte sig riktigt stort. Fast vilken sort, det får bli en annan trådstart tror jag. Är det någon som har erfarenhet av blodhägg, Prunus padus colorata? eller om det är lönt att klämma in ett glanskörsbär? Eller blir det helt enkelt för många olika sorter????
Sommartorparn
03-08-2009, 08:05
Om det blir för många sorter kan jag inte svara på, beror väl på hur stor yta det gäller.....
Ville tillägga att syrén är vindtålig, växer dock långsamt de första åren.
Många träd och buskar tycker inte om att växa ensamna när det blåser, så tricket är att plantera dom tätt tillsammans så att dom skyddar varandra. Sedan kan man gallra när dom blir större. Tänker man så kan man ta i princip vilka som helst buskar och träd av vilka man hittar gratis rotskott och frösådda plantor.......
Frösådda rönnar är lätt att hitta (fråga markägaren om lov). Visserligen fick vi veta ett par meddelanden längre upp att rönnar inte gillar blåst, men vad om dom står ihop med andra? Oxel borde klara väl klara sig bättre? Brukar också finnas frösådda. Vackra bär på hösten.
Sedan vill jag fortfarande slå ett slag för bok och avenbok eftersom dom behåller löven så länge på säsongen och är verkligen vindtåliga. Nu tänker jag inte som klippt häck utan i det blandade buskaget. Om man inte vill ha dom i trädstorlek är det bara att ta bort när det är dags. Jag tänker också på att ha låga buskar som undervegetation. Måbär t.ex. som grönskar så väldigt tidigt på våren. Om du vill ha en buske vars bladverk drar åt det blåaktiga, varför inte daggros?
linalina
04-08-2009, 07:22
Syren är fint, det har jag satt rotskott av lite här och var i trädgården, men de är ju så fruktansvärt långsamma i starten.... Sen hade jag tänkt mig att satsa på buskar och träd som redan kommit en bit på vägen och möjligtvis komplettera med mindre/rotskott runt omkring så småningom, för att få lite effekt så fort som möjligt. Bok är jättefint, men jag vet med mig att jag aldrig skulle mäkta med att såga ner ett träd som jag gillar, så därför vill jag inte sätta något som riskerar att bli för stort. Så därför går bok bort. Vi har ju en jättebok i trädgården och jag har hittat en frösådd under den, men den kommer att få flytta ut längre ut på ängen istället tillsammans med frösådda björkar och lönnar. Om ett tio-tal år kanske vi t o m har lite lä här på slätten!
Sommartorparn
04-08-2009, 09:25
Hej igen, läste den positiva beskrivningen av havtorn lite längre upp i tråden, och jag delar din tveksamhet angående dessa buskar. För det första är de förfärligt torniga. För det andra så tycker inte jag att de passar in i den typ av vegetation vi här talar om. För det tredje är jag tveksam till höjden.
Mina föräldrar har fullt med havtorn på sin sommarstugetomt. På 50 år är det ingen som har kommit upp i höjder över 1 meter! Jo, det finns en på nära 2 meter, och den växer i en sänka. I och för sig så är det en sandtomt, och havtornen kanske beter sig annorlunda på lerjord...... Det kanske finns andra, högväxta havtorn numera? Hybrider? Vad vet jag? Men i mina ögon passar den typen av buske inte på den skånska åkern utan snarare vid den skånska kusten, sand, tallar och marhalm. ;-) Dessutom är bären extremt svårplockade p.g.a. tornen.
linalina
04-08-2009, 09:36
Tack för att du skriver om dina erfarenheter. Det är verkligen en hel djungel därute. Jättesvårt att bestämma sig för vad man ska välja.
Ezereht
04-08-2009, 12:48
Dom har planterat höga aronia baktill och framför dem låga spireor. Det ser väldigt fint ut. Eller Någon hög ljus buske (try, hägg) och framför någon mörk såsom daggros eller hmm.. tja finns ju flera olika. Bukettapel är jag förtjust i men blir inte så höga. Kanske 1.5-2m om man tar höga sorter?
Åh havtorn har underbara silverne blad. Om man inte kan ha silverpil (gigantisk) eller silverpäron ( känslig) så är den en snygg ersättning. Finns väl silverbuske också men tror den har giftiga bär.
linalina
04-08-2009, 15:45
Buskar med giftiga bär går bort...har småbarn som gillar bär Har precis varit på Flyinge Plantshop och köpt ett par Ginnalalönnar, en rönn och ett blodplommon samt hassel. Så nu får jag skynda och gräva upp lite hål här och var så att de kan komma på plats. Sen får vi se vad det blir mer.
Alexander-VG-zon3
04-08-2009, 16:04
CITAT (linalina @ 04-08-2009, 10:36)  Tack för att du skriver om dina erfarenheter. Det är verkligen en hel djungel därute. Jättesvårt att bestämma sig för vad man ska välja. mer erfarenhet av havtorn så här såg den ut nov 2006 på bilden har den första rejäla frostnatten kommit och den har än lite blad kvar, planterad i sept 2006, du ser den längst upp i hörnet bakom rosen. och den var väl max 40-50cm i höjd. 10nov http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052BIwFIz10dec (bättre bild på den) sista bladen fälldes i dec. http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052YcbQwUså här såg min ut förra sommaren, växt otroligt mycket. nu är den väl uppemot 3-4m denna sommar alltså. http://www.pixbox.se/pic_show_id23217940.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id23217991.htmlmin växer i moränjord (just där den växer är det inslag av lera). sanden har jag lagt för att det ska se snyggt ut och inte hur jorden är. den växer som du ser väldigt öppet och hela grannskapet i sig är väldigt väder utsatt. och den tål blåsten riktigt bra och ger också ätliga bär. min är inte så farligt taggig och jag beskär min regelbundet på så vis att jag håller den gles. och den har vackert silvriga blad som håller länge på hösten (även bladen verkar tåla blåsten på hösten). och min fäller bladen väldigt sent vilket är ett plus tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|